روی خط بازار


از ابتدای ۱۴۰۱ تا پایان ۲۴ آذر رقم خورد؛
حق‌الناس ۲۹ میلیون ۹۲۵ هزار سهامدار به دستشان رسید

به گزارش سمات، میزان واریز سودهای رسوبی سنوات گذشته سهامداران تا آخر ۲۴ آذر ماه به بیش از ۵ هزار و ۷۸ میلیارد تومان رسید. 
شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان ۲۴ آذر، ۲۴۷ شرکت بورسی، بیش از ۵ هزار ۷۸ میلیارد تومان سود رسوب کرده را در حساب‌های خود از طریق سجام به حساب بیش از ۲۹ میلیون ۹۲۵ هزار سهامدار واریز کرده‌اند.
شرکت‌های «گلدیرا» با ۳۲ میلیارد تومان، «پردیس» با ۲۹,۱ میلیارد تومان و «کاسپین» با ۱۵,۵ میلیارد تومان، سه شرکت برتر هفته با بیشترین واریزی سود رسوبی به حساب سهامداران بوده‌اند.
«میدکو»، «شستا»، «پارس»، «شپنا»، «پارسیان» و «وغدیر» شرکت‌های با بیشترین معوقه در واریز سود رسوبی هستند.

 
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد سازمان بورس:
ساختار کمیته‌های حسابرسی شرکت‌های بازار سرمایه اصلاح شد

سیدمصطفی علوی گفت: ساختار کمیته‌های حسابرسی در راستای اجرای دقیق دستورالعمل حاکمیت شرکتی و عزم جدی سازمان بورس در نظارت بر اجرای این دستورالعمل توسط ناشران ثبت شده نزد سازمان اصلاح شد. براساس تغییرات جدید، کمیته‌های حسابرسی باید ۳ یا ۵ نفره بوده و اکثریت آنها باید اعضای مستقل خارج از هیأت مدیره و البته دارای تخصص مالی باشند.
سید مصطفی علوی، رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر اجرای دقیق دستورالعمل حاکمیت شرکتی و عزم جدی سازمان بورس در نظارت بر اجرای این دستورالعمل توسط ناشران ثبت شده نزد سازمان بیان داشت: از تغییرات مهم صورت گرفته در دستورالعمل فوق، تغییر ساختار کمیته‌های تخصصی هیأت مدیره از جمله کمیته حسابرسی است.
این مقام مسئول افزود: براساس تغییرات جدید، کمیته‌های حسابرسی باید ۳ یا ۵ نفره بوده و اکثریت آنها باید اعضای مستقل خارج از هیأت مدیره و البته دارای تخصص مالی باشند. همچنین شرایط استقلال در منشور کمیته حسابرسی ذکر شده است.
علوی ادامه داد: با توجه به مفاد منشور کمیته حسابرسی و الزامات جدید حاکمیت شرکتی، رئیس کمیته حسابرسی باید عضو غیرموظف مالی هیأت مدیره باشد. به‌عنوان مثال در یک کمیته ۳ نفره، ۲ نفر باید عضو مستقل خارج از هیأت مدیره بوده و دارای تخصص مالی باشند، همچنین رئیس کمیته نیز به‌عنوان نفر سوم باید عضو غیرموظف مالی هیأت مدیره باشد.
رئیس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس بیان داشت: به غیر از برخی تغییرات صورت گرفته، سایر الزامات منشور کمیته حسابرسی مانند گذشته باید رعایت شود. همچنین ناشران درج شده در بازار پایه زرد فرابورس ملزم به تشکیل کمیته‌های تخصصی هیأت مدیره از جمله کمیته حسابرسی هستند.
وی در پایان بیان داشت: منشور کمیته حسابرسی نیز بزودی اصلاح شده و ابلاغ می‌شود.
 

۴هزار دستگاه هایما و شاهین روی تابلو می‌رود

تالار خودروی بورس کالا چهارشنبه ۳۰ آذر میزبان عرضه ۴هزار دستگاه خودرو است، به‌ طوری‌ که ۲ هزار دستگاه شاهین شرکت سایپا و ۲ هزار دستگاه هایما  S7 ایران‌خودرو در این روز در بورس عرضه خواهد شد.
۲ هزار دستگاه هایما S7 سفید گروه صنعتی ایران‌خودرو با قیمت پایه ۷۴۳ میلیون تومان روی تابلوی معاملات خواهد رفت.
درصد پیش‌پرداخت سفارش خرید این خودرو ۵۰ درصد بوده و تاریخ تحویل ۲۷ اسفند‌ماه اعلام شده است.
در مشخصات عرضه هایما S7 آمده است: هر کد ملی (خریداران حقیقی) مجاز به ثبت سفارش روی یکی از کدهای عرضه‌شده در تاریخ عرضه و صرفاً برای یک خودرو است و خریدار باید سن ۱۸ سال تمام را داشته باشد و اشخاصی که پیش‌تر در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شدند، امکان ثبت سفارش ندارند.
خریداران جهت ادامه مراحل خرید باید همزمان با تسویه مبلغ معامله در بورس (حداکثر تا پایان مهلت مجاز تسویه در بورس) با مراجعه به سایت esale.ikco.ir اقدام به ایجاد و تکمیل پروفایل شخصی کرده و در زمان مقرر که طی پیامک (تکمیل وجه هزینه‌های متعلقات قانونی) اطلاع‌رسانی می‌شود علاوه بر انتخاب یکی از نمایندگی‌های مجاز، بیمه‌گر موردنظر خود را در سایت انتخاب و نسبت به واریز وجه هزینه‌های جانبی اقدام کنند. این هزینه‌ها شامل بیمه، شماره‌گذاری و هزینه ثابت جمعاً به مبلغ ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۳۱۰ تومان به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی است که باید براساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار پرداخت شود.
بدیهی است در صورت عدم واریز هزینه‌های فوق، حداکثر تا ۵ روز تقویمی پس از ارسال پیامک (تکمیل وجه متعلقات قانونی) به نسبت زمان تأخیر خریدار در واریز وجوه تکمیلی، زمان تحویل خودرو تغییر خواهد کرد. امکان انتخاب رنگ مشکی آبنوس در زمان تکمیل وجه نیز وجود دارد.
بورس کالا همچنین طبق اعلام قبلی، چهارشنبه ۳۰ آذر میزبان عرضه  2 هزار دستگاه خودروی شاهین نیز خواهد بود. قیمت پایه این خودروها ۳۰۴ میلیون تومان و درصد پیش‌پرداخت سفارش خرید ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است. این خودروها ۲۵ اسفند‌ماه به مشتریان تحویل می‌شود.


تداوم سودسازی صنعت کاشی و سرامیک در نیمه نخست 1401

چابک آنلاین - بررسی عملکرد ۸شرکت کاشی و سرامیک فعال در بازار سرمایه در شش ماهه نخست سال جاری، نشان می‌دهد که فعالیت ۷ شرکت منجربه سود خالص معادل ۶۰۵ میلیارد تومانی شده است .
از میان 8 شرکت کاشی و سرامیک فعال در بورس، بیشترین درآمد عملیاتی شش ماهه نخست سال جاری را شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا با 514 میلیارد تومان به خود اختصاص داده است .
شرکت‌های «کاشی و سرامیک حافظ » و«کاشی و سرامیک الوند» به ترتیب با کسب درآمد عملیاتی 501 میلیارد تومانی و 419 میلیارد تومانی در شش ماهه نخست سال جاری، در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین درآمد عملیاتی قرار گرفته‌اند .
ازمیان 8 شرکت مورد بررسی، کمترین درآمد عملیاتی در شش ماهه نخست سال جاری را شرکت تولیدی گرانیت بهسرام با 31میلیارد تومان درآمد به خود اختصاص داده است .
سودخالص شرکت کاشی و سرامیک حافظ در شش ماهه نخست سال جاری معادل 207 میلیارد تومان بوده  که رتبه اول بیشترین سود را از میان 8 شرکت به خود اختصاص داده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8083/10/637445/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها