رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به خبرنگار «ایران»:

دولت قبل هواپیماهای اشتباهی خرید


گروه اقتصادی/ بر‌اساس قانون برنامه پنجم توسعه، نرخ بلیت هواپیما به‌صورت شناور و بر‌اساس میزان عرضه و تقاضا باید تعیین شود، اما در دو سال شروع کرونا، اجرای قانون شناورسازی قیمت بلیت هواپیما متوقف شد. آخرین قیمتی که برای بلیت پروازهای داخلی تعیین شد دی‌ماه سال گذشته بود که با توجه به کاهش شیوع کرونا و لغو قانون ظرفیت 60 درصدی مسافرگیری، قیمت بلیت نسبت به آذرماه 1400 حدود 14 درصد کاهش یافت. در زمان کرونا ایرلاین‌ها ملزم شدند 60 درصد ظرفیت پروازی خود را تکمیل کنند به همین دلیل برای جبران ضرر، قیمت بلیت هواپیما از آبان سال 99 با تصویب شورایعالی هوایی افزایش یافت. محمدمحمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری بخش‌های مختلف صنعت هوایی در محل نمایشگاه حمل و نقل، اعلام کرد که قیمت بلیت پروازهای داخلی افزایش می‌یابد و میزان افزایش قیمت بزودی تعیین و اعلام می‌شود. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ایرلاین‌ها با توجه به افزایش نرخ ارز، افزایش دستمزد و افزایش هزینه تعمیرات و نگهداری خواستار افزایش قیمت‌ها هستند که درخواست آنها در شورایعالی هواپیمایی در دست بررسی است و به محض نهایی شدن، نرخ جدید بلیت پروازهای داخلی اعلام می‌شود.
خرید هواپیماهای نو
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به «ایران» در خصوص برنامه این سازمان برای تأمین ناوگان و خرید هواپیما گفت: خرید هواپیمای نو در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار دارد و به محض آماده شدن شرایط، به خرید هواپیمای نو اقدام خواهیم کرد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: خرید هواپیمای نو با شرایط جدید خواهد بود و ما خرید هوشمندانه را در دستور کار داریم. قریب به اتفاق کارشناسان صنعت معتقدند خریدهای برجامی دولت قبل، بخصوص ای‌تی‌آر هوشمندانه نبود یا با توجه به اقلیم و شرایط ایران، در اولویت نبود. البته ما خرید هواپیمای نو را در دستور کار داریم، اگر فضایی باز شود ‌و توافقی انجام شود، نوسازی ناوگان در دستور کار است، اما با روش‌هایی که کارشناسان ما تأیید کنند.
محمدی‌بخش با اشاره به نقش تحریم‌ها در حوزه هوایی توضیح داد: علی‌رغم اینکه به ما هواپیمای نو واگذار کردند، تا امروز تأمین قطعات تحریم بوده است. البته ما در زمان تحریم راهبرد چهارگانه ساخت، نهضت تعمیر، خرید هواپیمای نو و خرید هواپیمای دست دوم را در دست اقدام داریم. رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص ساخت هواپیما گفت: ساخت هواپیما مطالبه جدی رئیس جمهوری است و در دستور کار وزارت راه، صمت و دفاع قرار دارد و ما باید به همه زیرساخت‌های آن دست پیدا کنیم. با توجه به شرایط تحریم حتماً به بخش‌های مختلف آن توجه می‌شود، بخصوص در حوزه موتور که توجه جدی به توسعه آن داریم و مهم‌ترین موضوع سرریز دانش تخصصی در این حوزه است. وی با اشاره به ساخت هواپیمای بومی بیان کرد: کارخانه هواپیماسازی جمهوری اسلامی هسا است؛ پلتفرم اولیه این کارخانه، ایران ۱۴۰ بود که آن را بومی می‌دانیم و با توجه به قطع همکاری با اوکراین، این مسیر را با بومی‌سازی یا ساخت مشترک ادامه خواهیم داد. اطمینان دارم بعد از اینکه سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه صلاحیت پروازی هر هواپیما را صادر کند به مردم اطمینان‌بخشی خواهد داد که از این خدمات استفاده کنند. معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص دستورالعمل حقوق مسافر توضیح داد: دستورالعمل حقوق مسافر بازنگری شد؛ ما در این حوزه بحث منشور حقوق عامه از سوی سازمان هواپیمایی جهانی و قوانین بالادستی داریم؛ ازین رو با حضور شرکت‌های خصوصی و دولتی و ارائه‌دهندگان خدمات، جلسات متعدد برگزار و به دستورالعمل جدید حقوق مسافری منجر شد. محمدی‌بخش ادامه داد: در این آیین‌نامه، حدود و قصور اختیارات معلوم است، لغو یا ابطال پروازها دلایل مختلفی دارد که متناسب با آنها تکالیفی برای مسافر، ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده و ما بر مبنای آن نظارت خواهیم کرد. دستورالعمل جدید به سمت مردم است و رضایت مردم را دارد و تلاش می‌کنیم اگر هم اشکالی در آن وجود دارد بعد از یک سال بازنگری کنیم.
بهره‌برداری ۱۰ پروژه فرودگاهی در دهه فجر
حمیدرضا سیدی، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در نشست خبری صنعت هوایی گفت: در دهه فجر امسال ۱۰ پروژه به ارزش ۴۵۰ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری گفت: امسال ۳۰ درصد افزایش جابه‌جایی مسافر داشتیم که امیدواریم تا پایان سال این عدد به ۴۰ درصد برسد.
وی با اشاره به اینکه خردادماه ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری می‌رسد، یادآور شد: تا ۹ ماه آینده هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که یکی از این پروژه‌ها فرودگاه گناباد است که سالیان طولانی بلاتکلیف مانده بود.
وی ادامه داد: در تأمین تجهیزات فرودگاهی با دانشگاه صنعتی اصفهان برای ساخت رادار قراردادی به ارزش ۲۴ میلیارد تومان بسته شده است.
آغاز ساخت فاز جدید فرودگاه امام(ره)
سعید چلندری، سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) نیز در این نشست خبری با اشاره به دلیل عدم بین‌المللی شدن فرودگاه امام خمینی گفت: فرودگاه امام خمینی به دلیل بی‌ثباتی در دولت قبل بین‌المللی نشد.
وی افزود: به دلایل مختلف در حدود ۸ سال گدشته آنطور که باید به این فرودگاه توجه نشده و زیرساخت‌های لازم در این شهر فرودگاهی مهیا نشده است اما با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی و همچنین تأکیدات سازمان هواپیمایی، اقدامات مهمی در این شهر فرودگاهی انجام شد.  وی با اشاره به پتانسیل‌های فرودگاه که برخوردار از منطقه ویژه تجاری و اقتصادی است، گفت: ۲۴۰ هکتار از این منطقه ۴ هزار هکتاری که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه ویژه اقتصادی دارد، در دستور کار قرار گرفت که ۱۰۷ هکتار آن آماده بهره‌برداری است. سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در دست احداث دارد که ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن از منابع شهر فرودگاهی و مابقی از طریق بخش خصوصی تأمین می‌شود. چلندری تأکید کرد: با توجه به پتانسیل منطقه آزاد، مطالعات فاز دوم و طرح جامع فرودگاه به اتمام رسیده و توسط سازمان هواپیمایی کشوری به تصویب رسیده است. به همین منظور مذاکرات با چندین کشور خارجی برای احداث فاز دو فرودگاه شامل یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری را آغاز کردیم. وی افزود: با ۲ کشور خارجی و ۴ شرکت داخلی در حال انجام مذاکرات هستیم تا قبل از پایان سال انعقاد قرارداد و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم. چلندری ادامه داد: با ۹ شرکت خارجی مذاکره کردیم و با ۲ شرکت از اینها تفاهمنامه امضا کردیم. ۴ شرکت داخلی هم اعلام آمادگی کردند که توانمندی آنها در حال ارزیابی است.
پرداخت بدهی هما
شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در نشست خبر بخش هوایی گفت: وضعیت مالی «هما» رو به بهبود است. بسیاری از بدهی‌ها بازپرداخت شده و اگر روند به همین شکل ادامه یابد، بخش زیادی از بدهی‌ها بجز بدهی‌ها به دولت، درحال پرداخت است. وی درخصوص انجام پروازها در زمان جام جهانی گفت: ۱۵۵ پرواز به مسابقات جام‌جهانی اختصاص داده شده بود، از این تعداد بخش زیادی، به دلیل تجمیعی بودن خدمات به صورت چارتر عرضه شد و بقیه به صورت مستقیم ارائه گردید. در مجموع از ۱۷ هزار و ۹۰۰ صندلی تخصیص داده شده، ۱۱ هزار و ۷۰۰ صندلی فروخته شد. وی گفت: انتقال صندوق بازنشستگی «هما» به سازمان بازنشستگی از ابتدای سال کلید خورده است و تأمین حقوق این ۸ ماه برعهده دولت و صندوق بازنشستگی بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8083/11/637446/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها