اخبار


کمبودی در کالاهای پرمصرف شب یلدا نداریم

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: گزارش‌های رسیده از اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف مراکز استان ها  نشان می‌دهد که کمبودی در کالاهای پرمصرف شب یلدا نداریم.
قاسم نوده فراهانی در نشست هماهنگی فروش فوق‌العاده اصناف؛ ویژه شب یلدا اظهار کرد: فروش فوق‌العاده صنوف ویژه ایام شب یلدا از ۲۶ آذر شروع و تا ۵ دیماه ادامه دارد.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: این فروش فوق‌العاده با محوریت اتحادیه‌های صنفی آجیل و خشکبار، قنادان، میوه و تره بار و گل برگزار می‌شود.
او افزود: در سال‌های پیش از مواجهه و مبارزه با شیوع کرونا، برنامه‌ریزی‌هایی برای عرضه مستقیم کالاهای مربوط به بازار شب یلدا در سطح بازار انجام می‌شد. امسال با پشت سر گذاشتن همه‌گیری بیماری کرونا و با همکاری اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف سراسر کشور، فروش فوق‌العاده به‌صورت گسترده‌تری برگزار خواهد شد.
نوده فراهانی با تأکید بر تکریم ارباب رجوع بیان کرد: از واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها می‌خواهیم در صورت مراجعه مصرف‌کنندگان، کمال حسن برخورد و رسیدگی را داشته باشند تا الگویی برای سایر سازمان‌ها در ارتباط با مردم باشیم.
او گفت: گزارش‌های رسیده از اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف مراکز استان نشان می‌دهد که کمبودی در کالاهای پرمصرف شب یلدا نداریم. آنچه مهم است، برنامه‌ریزی برای استقبال واحدهای صنفی از شرکت در این طرح و نیز آگاهی مصرف کنندگان از اجرای آن است. این طرح باید به نحوی اجرا شود که رضایت مردمی را جلب کند.
رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: در صورت موفقیت در اجرای طرح فروش فوق‌العاده، در مناسبات مختلف خواهیم توانست از این قالب استفاده کرده و دیگر شاهد برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی نباشیم.
بهنام نیک‌منش، معاون بازرسی نظارت اتاق اصناف ایران نیز در این جلسه گفت: بازرسان اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف برای نظارت بر نحوه عملکرد واحدهای صنفی مشارکت کننده در طرح فروش فوق‌العاده فعال شده‌اند و مردم نیز می‌توانند شکایات خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند.
او افزود: سال‌های گذشته، اصناف از برگزاری نمایشگاه‌های مناسبتی که از سوی شهرداری‌ها برگزار می‌شد، گلایه‌های شدیدی داشتند. امروز، مشارکت در تخفیف ویژه و فروش فوق‌العاده تجربه خوبی خواهد بود تا در ماه‌های آینده و با فرا رسیدن ایام نوروز، نمونه‌ای از همکاری واحدهای صنفی در فروش فوق‌العاده را به دولت نشان دهیم.
مصطفی کیافر، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف تهران نیز بیان کرد: گروه‌های بازرسی ویژه اجرای طرح فروش فوق‌العاده شب یلدا آماده شده‌اند. در این راستا هماهنگی‌هایی شده است تا بازرسان بیشتر به‌صورت ارشادی و نظارتی سرکشی کنند.


هیچ گوشی تلفن همراهی به شکل قاچاق وارد کشور نمی‌شود

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در حال حاضر هیچ تلفن همراهی وارد کشور نمی‌شود مگر آنکه حقوق کامل دولت و در واقع ملت ایران را بپردازد و هیچ‌ گوشی بدون فرایند رجیستری امکان فعالیت ندارد بدین ترتیب ما از یک فضای قاچاق محور و مافیایی به حوزه‌ای شفاف رسیده‌ایم.
علی مؤیدی خرم‌آبادی در همایش علمی - پژوهشی اقتصاد پنهان اظهار کرد: تا چند سال قبل حدود 90 درصد واردات گوشی تلفن همراه به کشور از طریق قاچاق انجام می‌شد. با توجه به اینکه ما مصرف 12 میلیون گوشی را نیز ثبت کرده‌ایم این عدد یعنی رقم قابل توجهی ارز و پول مردم از این طریق در اختیار قاچاقچیان قرار می‌گرفت.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: در بخش‌هایی مانند صدور کارت‌های بازرگانی و واردات کالا نیز شرایط مشابه است از کارت‌های اجاره‌ای و نامعلوم امروز به جایی رسیده‌ایم که هر بازرگانی فارغ از آنکه چه میزان تجربه دارد باید از حدود 20 دستگاه شایستگی و اعتبار خود را دریافت کند تا بدین ترتیب عملکرد منفی سال‌های قبل دیگر امکان تکرار پیدا نکند. در حوزه‌هایی مانند سوخت نیز هرچند مشکلات برقرار هستند اما اقدامات خوبی صورت گرفته و امیدواریم با همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف مبارزه با قاچاق کالا بدرستی و با دقت انجام شود و برای نسل‌های آینده شرایطی بهتر به وجود بیاید.
او با بیان اینکه مبارزه با قاچاق تنها با کارهای پلیسی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: در کنار آنکه در مرزها تلاش برای مقابله امنیتی با قاچاق با قدرت ادامه دارد ما باید تلاش کنیم که با استفاده از تجارب سال‌های گذشته و همچنین بهره بردن از مقالات و دستاوردهای علمی و تشکیل اتاق‌های فکر و استفاده از اندیشه صاحبنظران نسبت به پیشگیری و مقابله دانش‌محور با قاچاق نیز اقدام کنیم.

 
تولید زغال سنگ ۷۲ درصد افزایش یافت

بر اساس آمار ارائه شده از سوی ایمیدرو، تولید و استخراج زغال سنگ طی ۸ ماهه امسال به ترتیب ۷۲ درصد و ۸۲ درصد افزایش یافته است.
بر اساس آمار ارائه شده از سوی ایمیدرو، ۲ شرکت زیر مجموعه ایمیدرو از ابتدای فروردین تا پایان آبان، ۵۲۶ هزار و ۲۲۱ تن کنسانتره زغال‌سنگ تولید کردند. اما این آمار در مدت مشابه سال گذشته، ۳۰۵ هزار و ۲۷۴ تن بود که بیانگر رشد ۷۲ درصدی تولید است.
همچنین شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو طی ۸ ماهه ۱۴۰۱، حدود یک میلیون و ۴۹۶ هزار و ۹۳۳ تن کانسنگ زغال‌سنگ استخراج کردند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال گذشته (۸۲۳ هزار و ۳۶۶ تن)، حاکی از افزایش ۸۲ درصدی استخراج است.
میزان ارسال کنسانتره به شرکت‌های داخلی طی ۸ ماهه امسال نیز ۵۱۱ هزار و ۲۰۵ تن بود که نسبت به آمار ارسالی مدت مشابه سال گذشته (۳۱۹ هزار و ۳۹۹ تن)، ۶۰ درصد افزایش یافت.

 
فروش مجازی قطعات خودرو فقط با شناسه کالا و کد رهگیری

براساس اعلام اتاق اصناف ایران درج کد رهگیری و شناسه کالای لوازم یدکی و قطعات خودرو در فاکتورها، الزامی است و این موضوع باید در خریدهای مجازی مورد توجه قرار گیرد.
اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به آگاهی تمامی واحدهای صنفی حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو رساند: در راستای مبارزه با عرضه کالای تقلبی و قاچاق، تمامی واحدهای صنفی فعال در حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو اعم از تولیدی و توزیعی‌های عمده و خرده‌فروش در فروشگاه‌های حقیقی و مجازی، ملزم به درج کد رهگیری و شناسه کالا در فاکتورهای رسمی هستند.
همچنین عرضه کنندگان در فضای مجازی مانند وب‌سایت‌های فروش، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایلی ملزم به درج شناسه کالا و کد رهگیری در کنار سایر مشخصات کالا هستند. بدیهی است با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8083/12/637453/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها