کی یف بار دیگر میزبان پهپادهای روس بود

شراکت جدید بلاروس و روسیه علیه اوکراین


زهره صفاری/ منابع اوکراینی مدعی شده‌اند در حمله بامدادی پهپادهای روسی به زیرساخت‌های مهم شهر کی‌یف، ویرانی‌های بسیاری به بار آمده و پایتخت این کشور تا چندین ساعت در خاموشی قرار داشته است. با این حال دولت زلنسکی همچنان حاضر به پذیرش پیشنهاد صلح نیست.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، شهرداری کی‌یف ابتدا در ساعت 1:56 دقیقه بامداد به وقت محلی هشدار اولیه حملات هوایی را صادر کرد و آژیر دوم در ساعت 5:24 دقیقه بامداد و در حالی که هوا همچنان تاریک بود برای نیم ساعت به صدا درآمد. براساس گزارش‌های اولیه حدود 20 پهپاد کامیکازه بر فراز کی‌یف به پرواز درآمده و اوکراینی‌ها معتقدند سیستم‌های پدافند هوایی شماری از این پهپادها را منهدم کرده‌اند. با این حال اولکسی کوئلبا، فرماندار کی‌یف، خسارات ناشی از اصابت پهپادها را که مدعی شده ایرانی بوده‌اند، تقریباً شدید و سبب قطع برق سه منطقه تا ساعت‌ها عنوان کرد. اداره نظامی کی‌یف در بیانیه‌ای با عنوان «دشمن در حال حمله به پایتخت است» این حمله را تأیید کرد و واتالی کلیتسچکو، شهردار کی‌یف گفت: «در نتیجه این حملات، تأسیسات حیاتی کی‌یف خسارت دیده است و مهندسان بخش انرژی و گرمایشی در تلاش برای بازگرداندن این خط به مسیر بهره‌برداری مجدد هستند. در این حملات دو نفر نیز مجروح شده‌اند اما هیچ تلفاتی گزارش نشده است.»
میزبانی بلاروس از پوتین پس از سه سال
در بحبوحه جنگ در شرق اروپا دیروز ولادیمیر پوتین برای نخستین بار از سال 2019 به دیدار همتا و متحد بلاروسی اش، الکساندر لوکاشنکو به دونتسک رفت. این دیدار که دستور کار آن تعاملات دوجانبه تجاری و اقتصادی عنوان شده و کرملین آن را سفری کاری خوانده است، نگرانی‌هایی را در اوکراین به وجود آورده است. به نوشته یورونیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در واکنش به این دیدار گفت: «ما برای هر سناریوی دفاعی ممکن در برابر روسیه و متحدانش آماده هستیم.»
تأکید اوکراین بر تداوم جنگ
گرچه دولت اوکراین، دفتر حقوق بشر سازمان ملل و رئیس کمیسیون اروپا، حملات روسیه به پایتخت را مصداق جرایم جنگی می‌دانند اما دولت کی‌یف حاضر به هیچ تعاملی با دولت مسکو نیست. شاید اتکای زلنسکی و کابینه‌اش همچنان بر کمک‌های غربی‌ها است چراکه علاوه بر وعده‌ای که به تازگی کنگره امریکا در بودجه نظامی سال 2023 برای کمک به اوکراین در نظر گرفته، ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس نیز از قراردادی 304 میلیون دلاری برای ارسال تسلیحات پدافندی در سال جدید به این کشور پرده برداشته است. همه این عوامل کی‌یف را در حملات خود به مناطق تحت حمایت روسیه جسورتر کرده است. به نوشته اسپوتنیک، آلکسی کولمزین، شهردار شهر دونتسک گفته است، ساختمان بیمارستان کالینین در دونتسک پس از گلوله باران توسط اوکراینی‌ها دچار حریق شده و یکی از بیماران نیز جان خود را از دست داده است. بنا بر گزارش‌ها در این حملات علاوه بر سه ساختمان بیمارستان، مراکز مخصوص کودکان، محوطه هتل‌ها و استادیوم دونباس بشدت آسیب دیده است. این در شرایطی است که ولودیمیر زلنسکی بارها بر بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل روسیه در چند ماه اخیر تأکید داشته و عملیات‌هایی را از سر گرفته است.
رد پیشنهاد صلح امریکایی از سوی کی‌یف
در حالی که کمک‌های غربی برای تجهیز جبهه اوکراین مقابل روسیه همچنان ادامه دارد، برخی سیاستمداران برجسته امریکا و اروپا معتقد به پایان این جنگ بی‌حاصل هستند. یکی از آنها هنری کیسینجر، وزیر خارجه سابق امریکا و تحلیلگر 99 ساله و با تجربه این کشور است که چند روز پیش در مقاله‌ای در مجله انگلیسی اسپکتیتور خواهان تغییر استراتژی‌های نظامی برای مقابله با روسیه شد و تأکید کرد: «دیگر زمان آن رسیده که از طریق مذاکرات به سمت صلح برویم.»
کیسینجر، با اشاره به اینکه اوکراین به عضویت در ناتو بسیار نزدیک شده است، افزوده بود: «اوکراین توانست در این چند ماه خود را به عنوان یک جبهه مرکزی در اروپا و بزرگترین و مؤثرین ارتش‌های زمینی در قاره سبز نشان دهد. در این شرایط توافق صلح می‌تواند اوکراین را به ناتو نزدیک‌تر کند. بویژه پس از پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو، دیگر بی‌طرفی معنایی ندارد.»
او پیش‌تر نیز بر این پیشنهاد تأکید کرده و جزئیات این نقشه صلح را با توافق دو طرف بر مرزبندی و پذیرش اوکراین به تسلط روسیه بر کریمه و بخش‌هایی از دونتسک عنوان کرده و در عین حال اشاره کرده بود، تصمیم‌گیری درباره روند حاکمیت این مناطق نیز به بعد از توافق آتش بس موکول شود.
اما به نظر می‌رسد دیگر حتی عضویت ناتو نیز سران کی‌یف را چندان به صلح مشتاق نمی‌کند. به طوری که ولودیمیر زلنسکی درست مانند چند ماه قبل به کیسینجر پاسخ منفی داد و جزئیات این پیشنهاد را نپذیرفت. میاخایلو پودولیاک، مشاور زلنسکی در همین ارتباط گفت: «همه هواداران راهکارهای ساده باید این فرض آشکار را به خاطر داشته باشند که هر گونه توافق با شیطان-صلحی بد به قیمت قلمرو حاکمیتی اوکراین- پیروزی برای پوتین و حکومت‌های خودکامه در سراسر جهان است.»
این واکنش در حالی است که ژنرال مارک میلی فرمانده ارتش مشترک امریکا نیز ماه گذشته عقب‌نشینی نیروهای روسی از خرسون و فرارسیدن زمستان را بهترین بهانه برای مذاکره عنوان کرده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8083/4/637481/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها