روی خط خبر


تزریق ۱۴ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها به «نیما»

دبیرکل انجمن صنعت پتروشیمی در نامه‌ای به رئیس جمهور از همراهی و پرداخت تسهیلات‌ ارزی بانک مرکزی دولت سیزدهم تقدیر کرد.
احمد مهدوی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی از تزریق ۱۴ میلیارد دلار ارز پتروشیمی‌ها به سامانه «نیما» خبر داد و گفت که اقدامات دولت و بویژه بانک مرکزی باعث سرعت بخشی به این امر شده است.
در بخشی از این نامه آمده است: «شرکت‌های پتروشیمی به دنبال اجرای سیاست‌های جدید ارزی از سال ۹۷ تا ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ موفق به کسب بیش از ۵۴ میلیارد دلار درآمد صادراتی و تأمین بیش از ۲۲ میلیارد دلار نیاز صنایع تکمیلی و بیش از ۳ میلیارد دلار کود اوره بخش کشاورزی شدند. همچنین در این مدت بیش از ۴۲ میلیارد دلار ارز مورد نیاز کشور در سامانه نیما از طریق شرکت‌های پتروشیمی تأمین شد. این روند در دولت سیزدهم و با حمایت‌های جنابعالی و تسهیلاتی که در یک سال و نیم گذشته از سوی بانک مرکزی صورت پذیرفت، شتاب بیشتری به خود گرفت به گونه‌ای که میزان عرضه تزریق شده توسط شرکت‌های پتروشیمی به سامانه نیما از مهر ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ۱۴۰۱ به بیش از ۱۴ میلیارد دلار رسید.»
در بخش دیگری از این نامه به تشکیل میز خدمت پتروشیمی و فعال‌تر شدن ارکان آن در بانک مرکزی در زمان ریاست صالح‌آبادی اشاره شده که به گفته مهدوی، نقش قابل توجهی در توفیقات شرکت‌های پتروشیمی در ارزآوری هرچه بیشتر و انتقال سریع آن به اقتصاد کشور ایفا کرده است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان این نامه نوشته است: «بدون شک امکان دسترسی سریع به مدیران ارشد و شخص رئیس کل محترم بانک مرکزی برای طرح مسائل و مشکلات این صنعت ارزش آفرین، الگوی مناسبی را برای همه دستگاه‌های اجرایی به منظور تسهیل در رشد تولید و صادرات کشور ترسیم می‌کند.»


مشکلی در تولید گاز  مایع وجود  ندارد

قائم مقام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: خوشبختانه در بخش تولید گاز مایع هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد.
در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر کمبود گاز و اعتراضات مردمی در برخی از استان‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود، اما آیا زمستان آغاز نشده با کمبود گاز و قطعی آن مواجه شده‌ایم؟
علی زیار، قائم مقام مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در رابطه با این موضوع می‌گوید: در شرایط فعلی خوشبختانه در بخش تولید گاز مایع مشکلی وجود ندارد و تمام پالایشگاه‌ها در مدار سرویس هستند و کمبودی از نظر تولید گاز مایع وجود ندارد.
وی با اشاره به تولید مازاد گاز مایع در این زمینه توضیح داد: تولیدات گاز معمولاً بیشتر از نیاز مصرف است، اما ممکن است شرکت‌های موظف ( شرکت‌هایی که وظیفه توزیع گاز مایع را دارند) مشکلاتی داشته باشند.
قائم مقام مدیر عامل شرکت پالایش و پخش در خاتمه اضافه کرد: از نظر شرکت ملی پالایش و پخش با توجه به تولید گاز مایع موجود حتی اضافه بر مصرف است توزیع‌کننده‌ها ممکن است  مشکلاتی داشته باشند. زیرا ما در بخش تولید مشکلی نداریم و گاز ال پی جی تولیدی گاز مایع بیشتر از نیاز فعلی است.


قیمت بنزین تغییر نمی‌کند

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به وجود شایعاتی در فضای مجازی درخصوص افزایش قیمت بنزین، اعلام کرد: قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد و با توجه به فعالیت تمام پالایشگاه‌های کشور، تأمین آن نیز پایدار است.
در ماه‌های گذشته چندین بار شایعه افزایش قیمت بنزین به بهانه‌های مختلف در فضای مجازی منتشر شده است. شایعاتی که هر بار تکذیب شده، اما باز هم پایانی برای آن قابل تصور نیست.
در روزهای اخیر نیز دوباره شایعه کمبود بنزین در کشور دست به دست می‌شود. 
این در شرایطی است که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید پایدار و مستمر بنزین خبر داده و حتی اعلام کرد که تولید و توزیع بنزین سوپر از سر گرفته شده است. همچنین هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده و بنزین سهمیه‌ای همچنان با قیمت هزار و 500 تومان در هر لیتر و بنزین آزاد نیز ۳ هزار تومان خواهد بود.
همچنین تمام پالایشگاه‌های کشور با ظرفیت کامل در حال تولید است و تولید بنزین نیز بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز برآورد می‌شود
.

تمهیدات وزارت نفت برای تأمین گاز در زمستان

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به ارائه توضیحاتی درباره تمهیدات وزارت نفت برای تأمین گاز در زمستان پرداخت.
روح‌الله عباسپور، درباره تمهیدات وزارت نفت برای تأمین گاز در زمستان اظهار کرد: در جلسه اخیر،  کمیسیون صنایع و معادن وزیر درباره تأمین گاز شرکت‌های واحدهای صنعتی، تولید و نیروگاهی توضیحاتی ارائه کرد که بر اساس توضیحات ارائه شده به‌رغم افزایش تولید، باز هم میزان گاز تولیدی کفاف مصرف انرژی را نمی‌دهد چون میزان مصرف زیاد شده است.
وی افزود: برای جبران افزایش مصرف انرژی پیش‌بینی دو سه مدل سوخت جایگزین را کرده‌اند که اگر با برودت و سرما مصرف گاز بیشتر از حد فعلی شود به سمت استفاده از سوخت‌های جایگزین و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها روند؛ طبق توضیحات وزیر نفت، مخازن هم پر از سوخت‌های جایگزین است تا در صورت عدم تأمین گاز از این سوخت‌ها استفاده شود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درباره اینکه چرا وزارت نفت براساس قانون هوای پاک، سوخت پاک به نیروگاه‌ها تحویل نمی‌داد، گفت: اکنون شرایط استثنایی است؛ اکنون اروپا در تأمین گاز با مشکل است، طبق گزارش‌ها ۵۰ درصد صنعت آلمان خوابیده که علت آن هم بروز مشکلات تأمین گاز بعد از جنگ روسیه و اوکراین است در این وضعیت مردم از طریق هیزم و شرکت‌ها از طریق زغال سنگ مشکلات خود را تأمین می‌کنند.
وی درباره راهکار مجلس در این شرایط گفت: راهکار استفاده از سوخت جایگزین گاز است تا وضعیت به تعطیلی کشیده نشود البته سعی در مدیریت شرایط است تا مشکلی پیش نیاید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8083/14/637502/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها