«ایران» از وضعیت واردات خودروهای اقتصادی گزارش می‌دهد

حدود قیمتی خودروهای وارداتی 450 میلیون تومان


گروه اقتصادی/ شمارش معکوس برای ورود خودروهای خارجی به کشور آغاز شد؛ خودروهایی که لقب اقتصادی به خود گرفتند و قرار است بخشی از نیاز بازار را مرتفع کنند. این خودروها قرار است از طریق بورس کالا به دست مردم برسد و این مهم به نحوی دنبال خواهد شد که قیمت‌ها واقعی باشد و دیگر سودجویان نتوانند در این موضوع نفوذ کنند یا گرداننده بازار خودروهای خارجی شوند. حداکثر قیمتی که برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شده کمتر از 20 هزار یورو است و این بدان معنا است که خودروهای لاکچری و گرانقیمت اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت. آنگونه که وزارت صمت پیش‌بینی کرده خودروهای اقتصادی وارداتی نهایتاً 550 میلیون تومان تمام خواهد شد. البته برخی از کارشناسان تا رقم 650 میلیون تومان را هم برای خودروهای وارداتی دیدند، اما یک گفته مشترک بین مسئولان وزارت صمت و کارشناسان صنعت خودرو وجود دارد و آن کاهش قیمت خودروهای وارداتی از ابتدای سال 1402 است. بر این اساس تأکید شده از آنجا که واردات خودرو بعد از 4 سال عملیاتی شده، خیلی از مردم به دنبال خرید خودروهای خارجی هستند و از همین رو به دلیل اوج‌گیری تقاضا، قیمت خودروهای وارداتی در بورس کالا افزایشی خواهد شد و در فاصله زمانی بین 3 تا 4 ماه قیمت خودروها کاهش پیدا می‌کند و تعداد بیشتری از مردم توانایی خرید خودرو خارجی را پیدا خواهند کرد.
وزارت صمت اعلام کرده که خودروهای خارجی از کشورهای اروپایی، ژاپن، کره‌جنوبی و چین وارد خواهد شد و از آنجا که تنوع محصول وجود دارد می‌توان به تعداد زیادی از متقاضیان خرید خودرو پاسخ داد.
از زمانی که آزادسازی واردات خودرو رسانه‌ای شد، ۴۰۰ مجموعه و شخصیت حقیقی تقاضای واردات خودرو را ارائه کردند که ۲۷ شرکت حداقل شرایط را داشتند و چهار شرکت ثبت سفارش را انجام دادند و آن‌طور که اطلاع‌رسانی شده، محموله یکی از شرکت‌ها وارد گمرکات کشور شده است و این امر نشان می‌دهد که بزودی در تابلو بورس کالا، اسامی خودروهای خارجی حک می‌شود.
روز گذشته در حاشیه جلسه هیأت دولت سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه واردات خودرو از ۳ آبان‌ماه سال جاری نهایی شد و از موعد نهایی شدن آن دو ماه گذشته و بزودی اولین گروه خودرو وارداتی وارد گمرک می‌شود، تصریح کرد: برنامه عرضه گسترده خودروهای وارداتی را پیش‌بینی کرده‌ایم. تا چند هفته پیش خیلی واردات خودرو جدی گرفته نمی‌شد، اما در مقطع جدید با وجود اینکه پیچیدگی‌های واردات خیلی بیشتر شده خوشبختانه کار جلو رفته است.
اولویت با خودرو‌های کمتر از 10هزار دلار
در این میان منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت درباره خودروهای خارجی وارداتی و قیمتی که خواهند داشت، گفت: وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو و پاسخ به تقاضاهای مردمی تصمیم گرفت که واردات خودرو انجام شود و در این میان مصوبات قانونی و تأیید قوای سه‌گانه را گرفت، اما برای آنکه واردات خودرو به امری لاکچری و برای گروه خاص تبدیل نشود، سقف قیمتی 20 هزار یورو (خودرو اقتصادی) برای خودروهای وارداتی در نظر گرفته شد.
او در مورد اینکه خودروی اقتصادی چه قیمتی خواهد داشت، اظهار کرد: خودروی اقتصادی، خودرویی است که بین محدوده ۷ تا ۱۰ هزار یورو قرار می‌گیرد و تغییرات ارز هم طبعاً در قیمت پایه آن تأثیر‌گذار خواهد بود.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: در حال حاضر اولویت را به واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو داده‌ایم و در محموله اولیه‌ای که وارد کشور خواهد شد، ترکیبی از خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و محدوده ۱۰ تا ۲۰ هزار یورو را خواهیم داشت.
منطقی ادامه داد: البته با توجه به اینکه خودروهایی که هم‌اکنون وارد می‌شوند اولین عرضه‌ها هستند، نسبت به قیمت مورد انتظار مشتری طبعاً قیمت بالاتری دارند اما با توجه به اینکه عرضه‌های خوبی دیده شده قیمت‌ها در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ به تعادل نسبی می‌رسد. معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت تأکید کرد: انتظاری که از یک خودروی ۱۰ هزار یورویی وجود دارد این است که مثلاً بین ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان قیمت بخورد که به مرور این قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کند.
واردات ۱۰۰ هزار خودرو تا پایان سال
روز گذشته امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، در ۳ ماه باقی‌مانده امسال ۱۰۰ هزار دستگاه و به همین تعداد هم در ۳ ماه اول سال ۱۴۰۲ خودرو از طریق واردات تأمین می‌شود. 
سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تحویل خودرو در دو بازه ۳ و ۶ ماهه خواهد بود، تصریح کرد: متقاضیانی که از طریق بورس کالا خرید می‌کنند ۳ تا ۶ ماه بعد از زمان خرید، خودروی آنها تحویل داده می‌شود که این زمان با توجه به ساخت خودرو و حمل آن طبیعی است. مشاور وزیر صمت با بیان اینکه وزارت صمت برای تنظیم بازار خودرو برنامه‌های متعددی دارد که بزودی اعلام خواهد شد، افزود: امسال حدود ۱۰ درصد از خودروهای وارداتی به صورت تحویل فوری به فروش خواهد رسید.
او در مورد نحوه تأمین ارز واردات خودرو نیز گفت: در آیین‌نامه واردات خودرو روش‌های مختلفی برای تأمین ارز قید شده که در مجموع ظرفیت‌های خوبی را ایجاد کرده اما نکته مهم این است که تأمین ارز از منشأ خارج کشور خواهد بود.
قالیباف با تأکید بر تبعیت قیمت خودرو از نرخ ارز گفت: آنچه شاهد آن هستیم افزایش قیمت خودرو در بازار آزاد بوده و قیمت شرکت‌های خودروساز افزایش نیافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/1/637808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها