معاون حمل و نقل شهرداری تهران خبر داد

اتوبوس‌های وزارت کشور هنوز پلاک نشده‌اند


معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تأمین ۵۰ درصدی نرخ موتورسیکلت‌های برقی از طریق پرداخت تسهیلات خبر داد.
جلال بهرامی گفت: عقب‌ماندگی در بحث زیرساخت‌های حمل و نقل تهران به صورت جدی وجود دارد که شاید به دلیل شرایط اقتصادی خاصی که در ادوار گذشته بوده، رخ داده است. به هر ترتیب برای جبران این عقب‌ماندگی باید چندین اقدام را در دستور کار قرار دهیم.
وی افزود: نخستین کار، موضوع نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در تهران است. در دنیا نیز درصدی از اتوبوس‌هایی را که در اختیار دارند بعضاً تا ۴۰ سال، نوسازی می‌کنند. لذا این اقدام ما از سر ناچاری و فقر نیست بلکه این نوسازی موضوع درست و مرسومی است. حتی برخی از کشورها تاکسی‌هایی با عمر ۱۰۰ ساله دارند و از موضوع نوسازی بهره می‌گیرند.
وی ادامه داد: در مدیریت شهری جدید سیاست‌ها بر این اساس است که به‌جای تملک، خرید خدمت کنیم. یعنی مشارکت بخش خصوصی در ناوگان حمل و نقل عمومی را وارد کنیم. 
وی ادامه داد: در حمل و نقل عمومی اصل مترو است ولی باید این پرسش را مطرح کنیم که آیا در حال حاضر ظرفیت مترو به‌طور کامل به‌ کار گرفته شده یا خیر. هفت خط فعلی مترو ظرفیت جابه‌جایی چهار میلیون مسافر به صورت روزانه را دارد در حالی‌ که امروز ۱.۵ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و علت این امر نیز مواجه بودن با کمبود ناوگان است. چهار خط دیگر در مترو وجود دارد که باید ساخته شود ولی اولویت ما تکمیل هفت خط موجود به لحاظ مهندسی و واگن است.
بهرامی اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلومتر مترو بجز واگن ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که برای توسعه چهار خط مترو به چیزی حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان بدون تعدیل و ۹۰۰ هزار میلیارد تومان با تعدیل نیاز داریم. اولویت اول روی زمین، اتوبوس است که طبق طرح جامع حمل و نقل تا پایان سال ۱۴۰۴ باید ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در تهران داشته باشیم که در حال حاضر ۲۶۰۰ دستگاه اتوبوس داریم.
به گفته بهرامی، در حال حاضر شهرداری تهران برای ۶۴۷ دستگاه اتوبوس سهم خود را پرداخت کرده و تعدادی از این اتوبوس‌ها را نیز تحویل گرفته است. در حقیقت ۱۱۰۰ دستگاه تفاهم با ایران خودرو و ۹۰۰ دستگاه هم با عقاب افشان انجام شده، ۳۰۰۰ دستگاه نیز از ظرفیت تولید داخل استفاده می‌کنیم که خود شهرداری آنها را به صورت ملکی خریداری خواهد کرد.
معاون شهردار تهران ادامه داد: ۲۰۰۰ دستگاه نیز باید واردات انجام دهیم. این به معنی آن است که مردم کف خیابان نیاز ضروری‌شان برطرف شود و این موضوع به معنای خالی کردن پشت تولید داخلی نیست. بلکه برای خدمت کردن زودتر به مردم است. این واردات نیز مراحلش طی شده و گیر همین موضوع حمایت از تولید داخل مانده است.  معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه یک درصد از سهم حمل و نقل روزانه با تاکسی‌های اینترنتی و ۶۰ درصد با خودروهای شخصی انجام می‌شود، افزود: باید تا افق ۱۴۰۴، ۲۰ درصد حمل و نقل، متعلق به خودروهای شخصی به سمت حمل و نقل عمومی آورده شود. 
به گفته وی، تمامی تاکسی‌های مسیری را باید به سمت ون‌ها بیاوریم و برای تحقق این موضوع به ۲۰ هزار ون نیاز داریم که ۷۰۰۰ ون فعلی باید نوسازی شود و ۱۳ هزار ون نیز باید تأمین شود و پس از این نیز باید به سمت موتورسیکلت، دوچرخه و اسکوتر برویم که با تحقق این تدابیر بیش از ۳۵ درصد از ترافیک شهر را کاهش می‌دهیم.
وی ادامه داد: درباره اتوبوس‌های جدید باید اعلام کنم که ۱۷۵ دستگاه اتوبوس به‌صورت ملکی خریداری و در ‌حال حاضر پلاک شده و در خیابان‌ها مشغول فعالیت است. همچنین ۱۴۲ دستگاه اتوبوس که ۸۰ درصد آن توسط وزارت کشور پرداخت شده، تحویل گرفته‌ایم، اما هنوز مجوز پلاک داده نشده و اتوبوس‌ها در پارکینگ ما قرار دارد، چون ایرادی روی سیستم اگزوز گرفته شده بود که در حال حاضر حل شده و مشکلی برای پلاک شدن آنها وجود ندارد. ۱۰ دستگاه اتوبوس عقاب افشان نیز خریداری شده که مجوز پلاک ندارند و مقرر شده این مجوز تا هفته آینده داده شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/1/637811/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها