گزارش «ایران » از وضعیت نگارخانه‌ها

گالری‌ها در ابهام بازشدن


سیده مریم سادات گوشه/ روزنامه‌نگار- سه ماه است که از جریانات و حوادث خیابانی می‌گذرد. از همان ابتدا شاید برخی مشاغل مثل مغازه‌دارها به‌خاطر برخی حملات اغتشاشگران متضرر شدند اما بالاخره چرخه اقتصاد در بین بازاریان و کسبه و حتی مشاغل دیگر چرخید. ولی بازار هنر تحت تأثیر از این شرایط بشدت راکد شد.آن هم به خاطر بسته شدن گالری‌ها. عده‌ای همسو با اعتراضات، دیگر رغبتی به برگزاری نمایشگاه نشان نداند و بیشتر گالری‌دارها هم در حمایت از آنها درهای گالری‌ها را بستند و عده‌ای هم که راغب بودند نمایشگاه برگزار کنند، به‌خاطر شرایطی که در فضای مجازی توسط برخی افراد به‌وجود آمد، نتوانستند در گالری‌های همسو نمایشگاه بگذارند. برای همین تنها مراکزی که نمایشگاه در آنها برپا شد مراکز هنری دولتی مثل حوزه هنری یا فرهنگسراها بودند.
گاهی برخی گالر‌ی‌ها در فضای مجازی آثاری به‌نمایش گذاشتند که با اعتراض‌های شدید و بعضاً تهدید کاربران فضای مجازی مواجه و مجبور شدند دیگر در چنین فضایی کار نکنند. حالا پس از گذشت سه ماه بسیاری از گالری‌داران معروف می‌خواهند آثار هنرمندان بخصوص جوان‌ها را به نمایش بگذارند اما از شرایط موجود واهمه دارند. یا اگر هم نمایشگاهی برگزار می‌کنند به نوعی زیرزمینی و بدون انتشار پوستر نمایشگاه است. چه رسد در فضای مجازی یا رسانه‌ها تبلیغ کنند.
فروش میلیاردی برخی گالری‌ها در پشت درهای بسته
یکی از همین گالری‌دارهای معروف که دوست نداشت حتی نامش هم منتشر شود از یک جلسه بین گالری‌دارها صحبت کرد. او به «ایران» می‌گوید: «من به شخصه موافق باز شدن گالری‌ها هستم. بحث فقط بر سر خود گالری‌ها نیست بلکه اکثر هنرمندان، جوانند و از طریق همین گالری‌ها ارتزاق می‌کنند. تعطیلی گالری‌ها به هنرمندان جوان لطمه می‌زند.»
او داستان افتتاحیه گالری «اُ» در روز 13 آبان را تعریف کرد.اینکه جلوی در گالری رنگ خون ریخته شد و همچنین در فضای مجازی هم به این حرکت گالری دار تاختند.مهم این بود که گالری افتتاح شد و به کارش هم ادامه داد.
این گالری‌دار درباره مسموم کردن فضا توسط عده‌ای گالری‌دار دیگر می‌گوید: «عده‌ای هستند که اعلام می‌کنند گالری‌ها باید تعطیل باشند اما پشت درهای بسته گالریشان آثار میلیاردی می‌فروشند و فقط پز روشنفکری تعطیلی دارند.»
رویگردانی مجموعه‌دار از بازار بی‌ثبات
اما بسته شدن گالری‌ها فقط به هنرمند لطمه نمی‌زند. او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: «بزرگترین تهدید برای ما این است که وقتی مجموعه‌دار می‌بیند بازار بی‌ثبات است از این بازار رویگردان می‌شود. مطمئناً کسی که نقاشی می‌خرد آدم متمولی است و در حقیقت مازاد پولش را به خرید اثر هنری اختصاص می‌دهد. وقتی ببیند بازار هنر این‌گونه متزلزل است می‌رود و فرش می‌خرد یا پولش را طور دیگری سرمایه‌گذاری می‌کند. و در آخر تمام زحماتی که ما گالری دارهای پیشکسوت ظرف سالیان طولانی برای جذب خریدار کشیدیم از بین می‌رود.»
او ماحصل جلسات بسیاری که با گالری دارها داشته است را این‌گونه بیان می‌کند که بزرگترین ترس گالری دارها بازخورد باز شدنشان است.
به او پیشنهاد دادم که اگر همه گالری دارها در یک روز معین باز کنند دیگر مشکلی پیش نخواهد آمد. اما او می‌گوید که حتی چنین پیشنهادی را هم در جلسه شان مطرح کرده است اما باز هم ترس بر باز شدن گالری غالب بوده است.
او که گالری‌اش در این سه ماه باز بوده توقع داشته تا مسئولان حوزه تجسمی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به گالری‌اش سر می‌زدند و قوت قلب می‌شدند.
با یکی دیگر از گالری‌دارهای نه‌چندان معروف هم که صحبت کردم از همان نگارخانه‌دارانی که هدفش بیشتر حمایت از نسل جوان هنرمند بوده می‌خواست نگارخانه‌اش را جمع کند و کلاً تغییر کاربری دهد.
اکنـــون وقــت همــدلی و حـمایـــت از گالری‌دارهاست
وقتی مشکل گالری‌دارها را با عبدالرضا سهرابی، مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کردم او درباره باز بودن یا بسته بودن گالری‌ها می‌گوید: «مجموعه مرکز هنرهای تجسمی هیچگونه محدودیتی برای برگزاری نمایشگاه توسط نگارخانه‌ها ندارد. ما پیش از این آمادگی‌مان را به همه نگارخانه‌ها اعلام کرده‌ایم. برنامه‌هایی دریافت و مجوزهایی هم برایشان صادر شده است. ما هم‌اکنون ظرف کمتر از سه روز به نگارخانه‌ها پاسخ درخواست‌هایشان را می‌دهیم.»
سهرابی درباره حمایت از گالری‌دارها در جهت بازگشایی آنها توضیح می‌دهد: «اکنون وقت همدلی است. تمام هدف دشمن از بین بردن همین همدلی‌ها بود.بهترین کار این است که بتوانیم همدیگر را درک کنیم و ان‌شاءالله در فرصت مناسب این اتفاق خواهد افتاد و هنرمندان و گالری‌دارها خواهند دید که ما پشتوانه فعالیت آنها خواهیم بود. حتی اگر اختلاف سلیقه هم وجود داشته باشد مهم این است که در چهارچوبی در جهت پیشرفت هنر و بازار هنر کمک کنیم تا انشاءالله مشکلات برطرف شود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8085/1/637812/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها