در کاراته سفره‌ای پهن بوده و همه دور هم جمع هستند

بهنام‌فر: امیدوارم طباطبایی با استعفا همه را خوشحال کند


فائزه زمانی/ بعد از نتایج ضعیف کاروان کاراته در تاتامی تاشکند و گیرافتادن در باتلاق بی‌طلایی، مهران بهنام‌فر پیشکسوت کاراته و سرمربی سابق تیم ملی رده‌های پایه هم این نتایج را غیرقابل قبول دانسته و معتقد است نتایج خود گویای سراشیبی سقوط کاراته ایران است. او درخشش کاراته در تاتامی بازی‌های آسیایی را مستلزم تغییرات اساسی می‌داند و با نزدیک شدن به روزهای پایانی ریاست طباطبایی، زمان را برای خداحافظی او مناسب می‌داند. بهنام‌فر در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» به نتایج کاروان کاراته در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان اشاره کرد و گفت: «نتایج تیم ملی در تاشکند قابل قبول نبود. هرچند از قبل چنین نتایجی قابل پیش‌بینی بود. تیم ملی رده‌های پایه کمتر از دو ماه پیش در مسابقات جهانی ترکیه از 40 فرصت فقط یک مدال کسب کردند و همان موقع کادرفنی امتحان خود را پس داد و آقایان مربی اگر کمی شخصیت داشتند خودشان عذرخواهی و کناره‌گیری می‌کردند اما اصرار به حضور داشتند و فدراسیون هم متأسفانه حمایت کرد.» او موفقیت کاراته در بازی‌های آسیایی را مستلزم تغییراتی اساسی می‌داند: «فکر می‌کنم نتایج گویای همه چیز است.ما متأسفانه در همه رده‌ها ضعیف عمل کردیم، از ملی‌پوشان مرد بواسطه تجربه بیشتر انتظار بیشتری هم می‌رفت اما فکر می‌کنم انگیزه لازم را نداشتند. اگر بخواهیم خودمان را با کشورهای دیگری که پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند، مقایسه کنیم ما قطعاً خوب نبودیم و روز به روز سراشیبی سقوط کاراته تند‌تر می‌شود. کاراته‌کاهایی بوده‌اند که در سن 37 سالگی طلای جهان را از آن خود کردند اما من در حال حاضر چنین پتانسیلی در ملی‌پوشان باتجربه‌مان نمی‌بینم و اگر بخواهیم در بازی‌های آسیایی موفق شویم قطعاً باید از رأس فدراسیون گرفته تا کادرفنی و ملی‌پوشانی که خیلی هایشان به پایان راه رسیده‌اند تغییراتی ایجاد کنیم. البته بعضی به خاطر بازی‌های آسیایی همچنان اصرار به حضور در تیم ملی دارند اما با این انگیزه و سیستم تمرینی قطعاً در هانگژو به مشکل خواهیم خورد.وزارت ورزش و جوانان که ایراداتی هم به آن وارد است، باید در کاراته ورود کرده و اصلاً اجازه ندهد کسی مثل طباطبایی با بلایی که سر کاراته آورد، کاندیدای انتخابات پیش‌رو شود. به هرحال سفره‌ای پهن است و همه دور همدیگر جمع شده‌اند و شاید تنها دلیل ماندن هروی هماهنگی او و طباطبایی با یکدیگر است».
پیشکسوت کاراته معتقد است عملکرد تیم ملی بانوان در این مسابقات بهتر از مردان بود:«ملی‌پوشان دخترمان با میانگین سنی پایین‌تر بهتر از مردان عمل کردند اما با وجود این ضعف‌هایی هم داشتند. دخترانمان از پنج فرصت چهار مدال گرفتند و در مقایسه با مردان که از شش فرصت فقط دو مدال گرفتند بهتر عمل کردند. در آسیا معمولاً ناداوری وجود دارد اما در این مسابقات داوری فقط گریبان حیدری و اباذری را گرفت و در رنکینگ کلی تأثیر زیادی نداشت.»
 او درباره ریاست چهارساله طباطبایی گفت:«اگر مدال طلای پاراکاراته را کنار بگذاریم تیم ملی در رده پنجم مسابقات قهرمانی آسیا قرار گرفت نه در رده چهارم.این نتیجه ضعیف‌ترین نتیجه تاریخ کاراته است.ما در چهار سال مدیریت طباطبایی دو سال به خاطر شیوع کرونا مسابقه‌ای نداشتیم. از هشت فرصت حضور در المپیک هم فقط به یک سهمیه در مردان و دو سهمیه در بانوان رسیدیم که نتیجه‌اش یک طلای شبهه‌دار شد اما طباطبایی هرکجا می‌نشیند از آن مدال به‌عنوان افتخار دوران ریاستش یاد می‌کند. طباطبایی در این چهار سال عملکرد خوبی نداشت و نمی‌دانم چه اصراری به ادامه حضورش وجود دارد. امیدوارم ایشان با یک معذرت خواهی و استعفا جامعه کاراته را خوشحال کند اما می‌دانم که نتایج برای طباطبایی در اولویت نبوده و صرفاً حضورش در کاراته اولویت دارد. در انتها امیدوارم جامعه کاراته هوشیارانه عمل کرده و با انتخابی مناسب، کاراته به روزهای اوج خود برگردد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8087/21/638027/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها