چرا مسی در بایرن‌مونیخ جایگاه اختصاصی دارد؟


لیونل مسی در سال 2012 فوتبال را به قله‌های جدیدی رساند و رکورد بیشترین گل زده در یک سال را از آن خود کرد. واقعیتش این است که مسی از وقتی در دنیای فوتبال مطرح شد، هر فصل درخشیده اما سال 2012 او را در میان بهترین‌های تاریخ فوتبال قرار داد. آمارش اعجاب‌انگیز است: 69 بازی، 91 گل، 22 پاس گل، 32/1 گل برای هر بازی، 6/65 دقیقه برای هر گل، 9 هت‌تریک، 7 گل از روی ضربات ایستگاهی و 8/52 دقیقه برای هر مشارکت مستقیم روی گل. بنابراین باید گفت مسی در آن سال به قله‌ای رسید که هیچ بازیکنی در هیچ مقطعی از تاریخ به آن نرسیده است. او در آن سال رکوردهای زیادی داشت اما «بیشترین گل در یک سال» بیشتر به چشم آمد. کسی که مسی رکوردش را شکست، شاید خطرناک‌ترین تمام کننده تاریخ فوتبال باشد: گرد مولر. او متخصص محوطه جریمه بود که در تنها 62 بازی ملی برای آلمان غربی 68 گل زد و با 523 گل برای بایرن‌مونیخ بهترین گلزن تاریخ این باشگاه به حساب می‌آید. در واقع مولر هر وقت صحبت از رکوردهای مهاجم نوک به میان آید، یکی از مدعیان است. او در سال 1972 توانست 86 گل بزند و این رکورد حیرت‌انگیز 40 سال بعد توسط مسی شکسته شد.
برای همین برنده 7 توپ طلا جایگاه ویژه‌ای نه تنها در برابر مولر که برای بایرن‌مونیخ دارد، تیمی که مولر بیشتر دوران بازی خود را در آن سپری کرد. این جایگاه به شکلی خاص در استادیوم بایرن خودنمایی می‌کند و همزمان با قهرمانی مسی در جام جهانی 2022 گزارش شده یک بخش مخصوص در آلیانتس آره‌نا به فوق‌ستاره آرژانتینی اختصاص دارد. گفته می‌شود این تنها بخش غیربایرنی یادبودها است که مسی پیراهن امضاشده خود را بعد از شکستن رکورد مولر به او تقدیم کرده و رویش نوشته است: «تقدیم به گرد مولر، با احترام و تحسین. در آغوشتان می‌گیرم، لئو.»
مسی با این کار اخلاق خود را نشان داده اما مولر و بایرن هم پاسخ داده‌اند و با افتخار این پیراهن را در موزه باشگاه به نمایش گذاشته‌اند. برای همین مسی در جامعه فوتبال جایگاه خاصی دارد که فراتر از هواداران، باشگاه‌ها و بازیکنانی است که او را تحسین می‌کنند یا ارتباطی به دوران حرفه‌ای او داشته‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8087/21/638031/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها