کابوس زلزله‌ای دیگر همزمان با سالروز زلزله بم

گسل «نای‌بند» دلیل اصلی زمین‌لرزه‌های بشرویه


بیرجند - در سالروز زلزله بم، هراس‌از وقوع زلزله تبدیل به کابوس شبانه‌روزی مردم بشرویه در استان خراسان جنوبی شده است.
در حالی در دو هفته اخیر شاهد چندین زمین‌لرزه و دو زلزله بالای ۵ ریشتر در بشرویه بوده‌ایم که علت اصلی این زمین‌لرزه‌ها فعالیت گسل نای‌بند اعلام شده که بخشی از این گسل در خراسان جنوبی و شهرستان بشرویه است.
بامداد یکشنبه نیز زلزله‌ای با قدرت 5.1 ریشتر بشرویه را لرزاند و از همان دقایق اولیه تیم‌های امدادی اعم از بسیج، هلال احمر و سپاه به مرکز زمین‌لرزه اعزام شدند تا به مردم کمک کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی از آمادگی و حضور نیروهای امدادی در محل زلزله دیشب خبر داد و افزود: مرکز زمین‌لرزه در بین دو روستای کرند و اصفاک بود که خوشبختانه گزارشی مبنی بر خسارت جانی اعلام نشده است.
وی گفت: با توجه به اجرای تمرین پناهگیری و خروج ایمن برای مانور زلزله در محل روستای اصفاک بشرویه تیم‌های امدادی در نزدیکی محل حادثه حضور داشته که در ارزیابی‌های انجام شده تخریب سه منزل مسکونی و ترک‌خوردگی جزئی تعدادی از منازل مسکونی گزارش شده که خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات جانی اعلام نشده است.
خطیب، استاد زمین شناسی دانشگاه بیرجند به تسنیم گفت: در حالی شاهد وقوع دو زمین‌لرزه بالای 5 ریشتری در شهرستان بشرویه بودیم که علت اصلی این زمین‌لرزه وجود گسل «نای‌بند» است. بخش زیادی از این گسل در خراسان جنوبی واقع شده و رخداد زمین‌لرزه در این نقاط دور از انتظار نیست.
وی افزود: عدم پیوستگی زمین‌لرزه‌ها و پس‌لرزه‌ها از نظر مدل علمی این است که نشان می‌دهد با توجه به پس‌لرزه‌ها انرژی زمین به‌تدریج آزاد می‌شود و بعید است که زمین‌لرزه با شدت زیاد را شاهد باشیم.
استاد زمین‌شناسی دانشگاه بیرجند افزود: آنچه بررسی‌ها از دو زمین‌لرزه بالای 5 ریشتر نشان می‌دهد این است که هر دو در یک سامانه فعال رخ داده و انتظار ما این است که انرژی اندوخته شده در حال تخلیه است و سازکار دو زمین‌لرزه مشابه هم است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز با اشاره به آخرین وضعیت زلزله‌زدگان بشرویه‌ای گفت: بر اثر زلزله چندی قبل در همین منطقه ۲۳۵ خانه روستایی ترک خورده و آسیب دیده است و برآورد ما این است که در زلزله بامداد یکشنبه حداقل ۱۰۰ واحد به این آمار افزوده شده است.
محمدعلی آخوندی افزود: بسیاری از خانه‌های دام روستاییان آسیب دیده که گروه جهاد کشاورزی برای پیگیری این موضوع وارد روستاهای خسارت دیده شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8088/16/638137/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها