گام بلند سازمان انرژی اتمی در تولید دارو

رونمایی از 60 محصول دارویی جدید


گروه اجتماعی/ روز گذشته در حالی از 60 محصول دارویی جدید با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر بهداشت رونمایی شد که حالا به‌گفته وزیر بهداشت رتبه علمی ایران از رده 16 به 15 در دنیا ارتقا پیدا کرده که مرهون زحمات دانشمندان ایرانی است.
محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی روز گذشته در  مراسم افتتاح و بهره‌برداری مرکز گامانایف در مجتمع بیمارستانی یاس بیان کرد: ایرانی‌ها همواره مولد علم بوده‌اند و در زمینه علوم و دانش پیشرو و پیشتاز هستند. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سعی کردند که پیشتازی ایرانیان در زمینه علوم و دانش را تحت تأثیر قرار دهند و خودباختگی را جایگزین آن کنند و با از بین بردن باورها، زمینه‌ای فراهم سازند تا احساس کنیم که باید پیرو باشیم. به لطف انقلاب اسلامی این باور دوباره در میان آحاد جامعه زنده شد که از سلطه‌پذیری فاصله بگیریم و اکنون تمام دعواها و جنجال‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران به همین دلیل است.
وی ادامه داد: اکنون شرایطی فراهم کرده‌ایم که یک میلیون بیمار می‌توانند از داروهای تولید شده توسط سازمان انرژی اتمی ایران استفاده کنند، تنها یک شرکت در زمینه تولید رادیو دارو وجود دارد که آن را تحریم‌ کرده‌اند که اگر این فناوری را در اختیار نداشتیم برای درمان بیماران با مشکلات فراوان مواجه می‌شدیم؛ خوشبختانه اکنون قابلیت تولید رادیو داروها، سامانه‌های پرتودهی و...را داریم.
معاون رئیس‌جمهور گفت: تا پیش از دستیابی به چنین قابلیت‌هایی در حوزه پزشکی بخشی از بیماران ناچار بودند برای درمان به خارج از کشور سفر کنند اما اکنون توانسته‌ایم گام‌های بلندی در این زمینه برداریم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عنوان کرد: در آینده‌ای نه چندان دور تبدیل به قطب تولید داروهایی بر مبنای دوتره خواهیم شد که این داروها جایگزین بسیار مناسبی برای داروهایی شیمیایی محسوب می‌شوند و نسبت به آنها کمترین عوارض را دارند.
وی اظهار کرد: سازمان انرژی اتمی ایران در فرایند قابلیت‌سازی برای بخش پزشکی کشور، تمرکز خود را بر تولید رادیو داروهای تشخیصی گذاشته و در مسیر تولید داروهای ویژه تشخیص‌های دقیق‌تر حرکت می‌کنیم و توجه ویژه‌ای به بخش درمانی در این حوزه داشته‌ایم. گام دیگر مهمی که در حوزه اشعه گاما صورت گرفته این است که برای بخش محصولات غذایی و کشاورزی سامانه‌ای طراحی شده که با پرتودهی اشعه گاما میکروب‌ها، قارچ‌ها، باقی‌مانده سموم و...از بین می‌رود؛ همچنین گام تکمیلی دیگری برداشته‌ایم که شامل ساخت سامانه شتاب‌دهنده های خطی بومی است که توسط یک شبکه دانش‌بنیان آغاز شده و بزودی نخستین نمونه‌های آن رونمایی می شود و نیز با تفاهمی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده‌ایم، قابلیت رساندن این سامانه را به مرحله بهره‌برداری و تجهیز مراکز پزشکی در اختیار داریم که گام بزرگی محسوب می‌شود.
اسلامی درباره تأمین «سورس دستگاه قبلی موجود در کشور» و تولید سورس برای فعالیت دستگاه توضیح داد: نکته مهم، بحث تولید کبالت ۶۰ است که به دنبال قابلیت‌سازی در عرصه داخلی هستیم و شرایط گوناگونی برای تأمین آن وجود دارد، البته در این راه شاهد مزاحمت‌های بی‌شمار از سوی جریان استکبار هستیم و امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌ها و نیز برنامه‌ریزی‌های انجام شده، بتوانیم خدمت‌رسانی کنیم؛ باید توجه داشت که کشور به دستگاه گامانایف احتیاج دارد و امید است بتوانیم در گام‌های مقدماتی سورس مورد نیاز آن را در داخل تأمین کرده و در اختیار مراکز قرار دهیم.
بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این مراسم اظهار کرد: دستگاه بسیار پیشرفته گامانایف برای درمان بسیاری از بیماری‌های حوزه مغز و برخی تومورها استفاده می‌شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز در علوم پزشکی، درمان‌ها از حوزه دارویی به حوزه‌های غیردارویی در حال تبدیل است، به‌طوری که بسیاری از بیماری‌ها نیاز به درمان دارویی نداشته و از روش‌های بسیار پیشرفته برای درمان آنها استفاده می‌شود؛ ‌دستگاه گامانایف جزو این موارد است که با استفاده از تابش اشعه به تومور  یا ضایعه‌ای که در مغز وجود دارد، آن را درمان می‌کنند. این دستگاه جزو پیشرفته‌ترین دستگاه‌های موجود در دنیا بوده و نخستین دستگاه پیشرفته‌ای است که در دانشگاه علوم پزشکی تهران، مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی گفت: تا پیش از افتتاح این مرکز و به‌کارگیری این دستگاه، بیماران ناچار بودند برای درمان به خارج از کشور سفر کرده و هزینه ۵۰۰ میلیون تومانی را متحمل شوند، اما خوشبختانه اکنون درمان با این دستگاه با هزینه ۵۰ میلیون تومان، یعنی یک دهم قبل امکان‌پذیر است و امیدوارم بیمه‌ها بتوانند هزینه‌های درمان با دستگاه گامانایف را به‌طور کامل پوشش دهند.
همچنین روز گذشته بخش آنژیوگرافی مغز بیمارستان شریعتی و دستگاه دوم آنژیوگرافی مرکز قلب بیمارستان بهارلو به بهره‌برداری رسید و از ۶۰ محصول دارویی جدید با فناوری بالا رونمایی شد.
دکتر سیدحمید خویی، رئیس مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مراسم گفت: مرکز رشد فرآورده‌های دارویی از ابتدای تأسیس در ۲۰ سال پیش تا کنون ۱۲۰ فرآورده مهم دارویی به صورت انحصاری تولید کرده است. اولین داروهای با فناوری بالا در کشور توسط این مرکز تولید شده که از جمله آنها داروی فاکتور ۸ و فرآورده‌های خونی است.
رئیس مرکز رشد فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه این مرکز ۱۱ دارو را به صورت انحصاری در کشور تولید می‌کند، گفت: ۶۷۱ میلیون دلار از محصولات این مرکز سال گذشته صادر شده است.

خیرین یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت کمک کردند
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خیرین یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به سیستم بهداشت و درمان کشور کمک کردند.
بهرام عین‌اللهی در حاشیه رونمایی از ۶۰ محصول جدید مرکز واحدهای فناوری فرآورده‌های دارویی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: وضعیت ما در رسانه‌ها به‌صورتی است که دنبال خبرهایی هستند که در جامعه چشمگیر باشد، ولی باید کارهای امیدآفرین مانند تولید محصولات جدید دارویی در رسانه‌ها بیشتر منعکس شود زیرا هر کدام از محصولات دانش‌بنیان افتخار بزرگی است و فرصت نمی‌کنیم آنها را مطرح کنیم.
وی اظهار داشت: باید به سمت خودکفایی کشور در تولید محصولات دارویی با فناوری‌های جدید پیش برویم و کمتر به سمت خرید داروهای وارداتی برویم زیرا داروهای تولید داخل با کیفیت هستند.
عین‌اللهی ادامه داد: برخی تحصن‌ها جلوی وزارت بهداشت برای داروی خارجی برگزار می‌شود در حالی‌که داروهای مشابه تولید داخل داریم و نیازی به واردات آنها نیست و باید به سمتی پیش برویم که شرکت‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی در حوزه دارو سفارش بدهند.
عین‌اللهی ادامه داد: ۱۳۵ تجهیزات بیمارستانی را در دولت سیزدهم مجهز کردیم و دشمن در چند ماه اخیر تلاش داشت چرخ تولید کشور را متوقف کند که موفق نشده است.
وزیر بهداشت در مراسم افتتاح مرکز گامانایف مجتمع بیمارستانی یاس با بیان اینکه ۲۵ درصد کل فعالیت دانش‌بنیان‌های کشور، مربوط به حوزه سلامت است، گفت: رتبه علمی کشور از ۱۶ به ۱۵ در جهان ارتقا یافته است.
عین‌اللهی با بیان اینکه در کشور به ۲۸۰ مرکز بیمارستانی مجوز گردشگری سلامت داده شده است، گفت: این مراکز ظرفیت پذیرش بیماران خارجی را دارند.
وی افزود: در حوزه بیماران مبتلا به سرطان، کاری که امسال انجام شد، افتتاح صندوق بیماری‌های صعب‌العلاج با بودجه‌ای قریب به ۵ هزار میلیارد تومان با مصوبه شورای عالی بیمه سلامت و هیأت دولت بود. زیرا درمان بیماری‌های صعب‌العلاج با هزینه‌های معمولی امکان‌پذیر نیست.
وزیر بهداشت افزود: وزارت بهداشت نزدیک به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تخت بیمارستانی در دولت دکتر رئیسی ایجاد کرده و ۷ هزار و ۹۰۰ تخت دیگر تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.
دکتر عین‌اللهی اظهار کرد: بیمه سلامت بعداز سال‌ها، امسال اجرایی شد و سه دهک پایین جامعه به‌طور رایگان بیمه شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8088/22/638171/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها