اخبـــــار


داروی ایرانی کاهش عوارض کرونا ثبت جهانی شد

داروی کاهش عوارض کرونا با نام «سالیراویرا» که با تلاش‌های محققان ایرانی تولید و در خرداد ماه ۱۴۰۰ رونمایی شده بود موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع جهانی شد.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان میم دارو درباره روند دریافت ثبت اختراع جهانی داروی سالیراویرا گفت: ثبت داخلی این دارو در سال گذشته انجام و مجوز داخلی مصرف آن نیز اخذ شد. برای این کار آزمایش‌های پری کلینیکال و کلینیکال انجام شد و پیش از آن نیز کد اخلاق و مجوز کلینیکال ترایال از دانشگاه علوم پزشکی ایران که شعبه سازمان جهانی مالکیت معنوی در ایران است، اخذ شد.
رضا رمضانی افزود: برای ثبت اختراع جهانی با یک شرکت معتبر در اروپا قراردادی منعقد کردیم که به لحاظ حقوقی از ما دفاع کند، زیرا بخش فنی ثبت اختراع، کاری بسیار طاقت‌فرسا و تخصصی است و برای انجام این کار نیازمند شرکتی با تجربه برای کمک به ما بودیم.
وی یادآور شد: ایران در زمینه ثبت اختراع جهانی در بخش دارویی تجربه زیادی ندارد. برای همین، کار سیستمی بسیار گسترده‌ای انجام شد. حدود ۵۰ ثبت اختراع دارویی را مطالعه کردیم تا یک سیستم جامع اختراع دارویی را ایجاد کنیم و بعد از آن تمام مستندات خود را در آن جمع کرده و تحویل شرکت حقوقی خارجی دادیم. مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان میم دارو گفت: این چنین بود که ما توانستیم پالایش فنی خود برای ثبت اختراع سالیراویرا را انجام دهیم و در نهایت این اختراع به ثبت رسید. براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، سال گذشته و همزمان با یکی از بزرگ‌ترین پیک‌های کرونا در کشور با تلاش‌های علمی بیش از ۴۰ نفر از محققان هیأت علمی برترین دانشگاه‌های کشور، سالیراویرا به‌عنوان نخستین داروی کاملاً ایرانی درمان و پیشگیری از کرونا در شرکت دانش‌بنیان میم دارو از اعضای پارک فناوری پردیس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری تولید شد.


عضو کمیسیون بهداشت مجلس عنوان کرد
انصراف و حمایت از وزیر بهداشت، جمع‌بندی امضاکنندگان استیضاح

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان امضاکننده استیضاح وزیر بهداشت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که از استیضاح انصراف داده و از بهرام عین‌اللهی برای ادامه اقدامات بنیادین در راستای ارتقای نظام سلامت و آماده‌سازی زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، حمایت کنند. 
سلمان اسحاقی طی گفت‌و‌گویی که با ایرنا داشته عنوان کرد: درباره گمانه‌زنی‌ها برای استیضاح وزیر بهداشت، عموم نمایندگان به کلام رهبر معظم انقلاب استناد می‌کنند که در آخرین دیدار هیأت دولت فرمودند «تلاش دولت در حوزه سلامت نتایج محسوس داشت.»
وی اظهار داشت: این کلام رهبر انقلاب، برای نمایندگان دلیلی قاطع بر کارنامه درخشان وزارت بهداشت است؛ به طوری که امروز نمایندگان مجلس می‌بینند کشورهای پیشرفته دنیا با چالش‌های بزرگ ناشی از موج جدید کرونا و مرگ و میرهای میلیونی مواجه هستند، اما کشور ما در مهار کرونا توفیقات چشمگیری داشته است. به طوری که تنها در آذرماه ۱۳ روز بدون فوتی کرونا را تجربه کردیم. 
نماینده قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موانع پیش روی نظام سلامت تصریح کرد: اگر سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت و وزارت اقتصاد در کنار وزارت بهداشت قرار گیرند و با نظام سلامت همراه باشند، به طور قطع وزیر بهداشت، اراده و توانایی رفع دغدغه‌های حوزه‌های گوناگون از جمله تأمین دارو، تجهیزات و آماده‌سازی زیرساخت‌های بیمارستانی و تداوم توفیقات قبلی وزارتخانه خود را دارد. 
اسحاقی با اشاره به اینکه جمع‌بندی امضاکنندگان استیضاح در هفته‌های گذشته این بود که استیضاح وزیر بهداشت راهگشا و به سود مردم نیست، افزود: جمع‌بندی این بود که به جای این اقدام، بودجه نظام سلامت تقویت شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8088/22/638174/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها