سفری برای رهایی


محمد مطوری
منتقد

​​​​​​​ویل اسمیت را حتماً یادتان هست و آن ماجراهای چک زدن به گوش مجری و حاشیه‌های بعدش و... حالا این حاشیه‌ها را بگذارید کنار و بروید با خیال راحت یکی از جدیدترین فیلم‌های این بازیگر را ببینید و کیف کنید از نبوغ بازیگری‌ او در فیلم «رهاسازی» (Emancipation) که اثری‌ است درخشان به کارگردانی آنتوان فوکوآ و بازی درخشان ویل اسمیت. فیلم «رهایی» بر اساس داستان واقعی پیتر ساخته شده است، برده‌ای که برای یافتن خانواده‌اش از مزرعه فرار می‌کند. 
او در طول راه از دست شکارچیان مختلف می‌گریزد و به باتلاق لوئیزیانا می‌رسد. پیتر بعدها مجبور می‌شود به ارتش بپیوندد و در طول معاینه، پزشک می‌بیند که او زخم‌های متعددی بر پشتش دارد که ناشی از برخورد شدید و کشنده شلاق هستند. بنابراین عکسی از پشت او می‌گیرد که بعدها به‌عنوان کمر شلاق خورده منتشر و به نماد برده‌داری در امریکا تبدیل می‌شود. 
ویل اسمیت در یکی از گفت‌وگوهای مطبوعاتی‌اش درباره این فیلم و پذیرش بازی در آن می‌گوید: «در طول دوران کاری‌ام فیلم‌های زیادی در رابطه با برده‌داری به من پیشنهاد شد اما آنها را رد کردم. 
در واقع هرگز دوست نداشتم در اینگونه فیلم‌ها بازی کنم و به مخاطبان نشان دهم که چه بر سر سیاه‌پوستان آمده اما بعد این عکس را دیدم و فهمیدم این فیلم صرفاً در مورد برده‌داری نیست بلکه در رابطه با مفهوم رهایی است. این فیلم در مورد کارهایی است که یک انسان انجام می‌دهد تا به رهایی برسد و در واقع به روایت ایمان و اعتقادی می‌پردازد که اینگونه افراد در دل دارند؛ بنابراین قبول کردم در آن بازی کنم. در حقیقت تصویری که از ستون فقرات این سیاه‌پوست گرفته شده مرا متحول کرد و توانستم با او همذات‌پنداری و خودم را در قالب او تجسم کنم و حال می‌خواهم این حس و حال را با شما به اشتراک بگذارم.» به‌ هر صورت به تصویر کشیدن هر فصل تاریک از تاریخ جهان، کاری است که هرگز نباید آن را ساده گرفت. 
هر گونه نمایش وقایع ناراحت‌کننده می‌تواند تمرینی حیاتی برای افشای حقایق واقعی باشد که اغلب ممکن است برای مدت طولانی ناگفته بماند. موضوع برده‌داری که با وجود ایالات‌متحده پیوند خورده، موضوع زشتی است که اثرات آن تا به امروز به طور کامل از بین نرفته است و دامنه موفقیت داستان‌سرایانی که تلاش کرده‌اند درک عمیق‌تری از چنین قساوت‌هایی به دست آورند کم نیست و حالا فیلم «رهایی» هم یکی از همین آثار است که می‌توان به خاطر تلاشش برای به تصویر کشیدن سفری دلخراش، جدیت را در آن احساس کرد؛ فیلمی که دیدن آن را به کسانی که تاریخ رنج بشری را دنبال می‌کنند، می‌شود پیشنهاد کرد.
 
رهاسازی
کارگردان: آنتوان فوکوآ
بازیگران: ویل اسمیت، بن فاستر و...
محصول: 2022

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8088/24/638182/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها