فضای مجازی


یاد روز
سینمای جهان امسال نیز جمعی از چهره‌های تأثیرگذار و ماندگار خود را از دست داد؛ از سیدنی پوآتیه نخستین بازیگر سیاهپوست برنده جایزه اسکار و پیشگام سینمای سیاهپوستان گرفته تا ولفگانگ پترسن نویسنده و کارگردان آلمانی فیلم‌ کلاسیک «کشتی» و آثار موفق هالیوودی چون «تروی»، «نیروی هوایی یکم» و «شیوع»، اما مطرح‌ترین چهره سینمایی که سال گذشته جان باخت «ژان لوک گدار» سینماگر سرشناس و از چهره‌های مطرح و پیشگام موج نوی سینمای فرانسه است. ایسنا در آستانه سال نو میلادی در گزارشی به‌ مرور کارنامه کاری مهم‌ترین چهره‌های سینمایی پرداخته است که در سال ۲۰۲۲ جان باختند.
خبر روز
فیلم کوتاه «نازپری» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا محمدی، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه بین‌الملل از هفتمین دوره جشنواره «استاف ام‌ایکس» مکزیک شد. این فیلم در ادامه حضور بین‌المللی خود نامزد جایزه هزار دلاری بهترین فیلم کوتاه سال ۲۰۲۲ جشنواره فیلم کوتاه «اسلم» امریکا و حضور در دو جشنواره معتبر «سینِ میکینگ» بنگلادش و «نورواک» امریکا نیز شده است.
سخن روز
«بخش زیادی از آن حرف‌ها و گفت‌وگوها و دغدغه‌ها که در حوزه‌های نظری، فیلمسازهای اندیشمند دنبالش بودند تا فیلم آن را بسازند و جامعه را مطلع کنند، به دلیل آنکه جلوی آنها گرفته شد الان به شکل هیجانی و کاذب در کف خیابان پخش شده است.» گوینده این عبارات مهدی کریمی تهیه‌کننده فیلم «آژانس شیشه‌ای» است. او در گفت‌وگویی با ایسنا، در بررسی دلایل کمرنگ شدن فیلم‌های سیاسی و منتقدانه در سینمای ایران گفته است: «اگر ما در آن گفت‌وگوی فرهنگی باعث رشد فکری مخاطب شده بودیم الان او به راحتی بازی نمی‌خورد و مسیر خود را با یک هیجان کاذب تغییر نمی‌داد. طبیعی است وقتی به محصولات فرهنگی در حوزه کتاب، فیلم یا تلویزیون نگاه می‌کنیم آنجایی که پیشگیری یا زودتر اطلاع‌رسانی کردیم، آسیب‌های کمتری به جریان اجتماعی و حاکمیتی وارد شد. در حال حاضر بخش زیادی از کشمکش‌ها از آن عدم آگاهی و روشنگری است. وقتی اطلاعات درست به ما نرسد، تصور می‌کنیم اطلاعات دیگری را که دریافت می‌کنیم درست هستند.»
چالش روز
یکی از مجریان تلویزیون ادعایی که در رویداد اخیر جام‌جهانی ۲۰۲۲ مبنی بر پرداخت دستمزدهای میلیاردی به برخی مجریان تلویزیون عنوان شده را چندان دور از ذهن نمی‌داند و در این مسیر، اسپانسر را راهکار پرداخت این دستمزدها برمی‌شمارد. رسول مجیدی در این باره به ایسنا، گفته است: «در شبکه ورزش واقعاً این‌طور نبود که بحث دستمزد میلیاردی مطرح باشد. ما هم ممکن است چنین خبرهایی را شنیده باشیم اما اگر صحت داشته باشد، یک دلیل این دستمزدهای بالا، به اسپانسر برمی‌گردد. طبق اعلام تهیه‌کننده برنامه «جام ۲۲» و با توجه به تجربه اجرا، بیشترین دستمزد باید به جواد خیابانی تعلق بگیرد که فکر نمی‌کنم بیش از ۱۰۰ میلیون باشد و این دستمزد با توجه به استطاعت اسپانسر پرداخت شده است.»
مکث روز
استیون اسپیلبرگ «رفقای خوب» اسکورسیزی را شاهکار مورد علاقه‌اش از این کارگردان خواند. این درام جنایی سال ۱۹۹۰، با بازی ری لیوتای فقید در نقش هِنری، یکی از اعضای مافیای ایرلندی-ایتالیایی و ۲ دوستش جیمی با بازی رابرت دنیرو و تامی با بازی جو پشی را تصویر می‌کند که از جرم‌های کوچک فراتر می‌روند و به قتل‌های خشن می‌رسند. اسپیلبرگ در مطلبی نوشته است:« دیگر حسابش از دستم در رفته که تا به حال چند بار این شاهکار حماسی- سینمایی را تماشا کرده‌ام.» کارگردان «آرواره‌ها» استدلال کرده است که در این فیلم هیچ بازی پس‌زمینه‌ای وجود ندارد و از دنیرو، پشی و لیوتا به‌عنوان یکی از بهترین گروه‌های بازیگری تاریخ سینما یاد کرد.
پیشنهاد روز
مجموعه ۶ جلدی «عاشقانه‌ها» شامل بازنویسی آثار عاشقانه ادبیات کلاسیک فارسی به‌ تازگی توسط انتشارات پیدایش با چاپ جدید منتشر و راهی بازار نشر شده است. مجموعه قدیمی دیگری که این‌ ناشر به‌ تازگی با چاپ جدید عرضه کرده، «کتاب آفتاب» است که داستان‌های مذهبی را شامل می‌شود. طبق گزارش مهر، کتاب‌های این‌ مجموعه که طی سال‌های گذشته توسط این‌ ناشر منتشر شده‌اند، به این‌ ترتیب‌ هستند: «لیلی و مجنون»، «خسرو و شیرین»، «شیرین و فرهاد»، «بیژن و منیژه»، «سلامان و ابسال» و «ویس و رامین.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8088/24/638185/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها