روی خط خبر


۱۰ میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه شد

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از اضافه شدن تولید روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز خبر داد.
«علیرضا دانشی» اظهار کرد: با پیگیری و تأکید مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری و کمک‌های مجموعه مدیریت تعمیرات ستاد مناطق نفتخیز جنوب در ۴۵ روز گذشته، تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ به پایان رسید و گاز وارد شبکه سراسری شد.
وی با اشاره به اینکه این اقدام جهادی در کمترین زمان ممکن و در چهار جبهه انجام شد، ادامه داد: اورهال ان‌جی‌ال ۱۰۰۰ در ابتدا در دستور کار قرار گرفت و در مسیر آن تعویض خطوط لوله‌ و بازسازی ایستگاه مجتمع تفکیک نیز با موفقیت به پایان رسید.
دانشی افزود: در چند سال گذشته به تعمیرات اساسی مجتمع و ایمن‌سازی این خطوط توجه نشده بود که با اجرای این طرح‌ها شاهد پایداری تولید و انتقال گاز با هدف تأمین بخشی از سوخت زمستان کشور خواهیم بود.


عدم‌النفع 8 میلیارد دلاری از سوزاندن سوخت مایع در نیروگاه‌ها

طبق آمار بورس انرژی، قیمت هر لیتر گازوئیل و مازوت صادراتی ایران معادل 0.78 و 0.47 سنت است که در صورت سوزاندن آن در نیروگاه‌ها در مجموع منجر به عدم‌النفع 8 میلیارد دلاری کشور خواهد شد.
طبق اظهارات وزیر نفت در پیک سرما در ایران، تراز گاز کشور به میزان 200 میلیون متر مکعب در روز منفی خواهد شد که بدین معناست که مصرف به میزان 200 میلیون متر مکعب از تولید پیشی خواهد گرفت.
طبق برنامه‌ریزی وزارت نفت و وزارت نیرو، عمده این تراز منفی گاز از طریق محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌ها و جبران آن با سوخت مایع (گازوئیل و مازوت) جبران خواهد شد تا حداقل آسیب به صنایع تولیدی کشور وارد شود.
طبق گزارش شرکت ملی گاز در سال گذشته، حدود 50 درصد از سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها در 4 ماه سرد سال با گازوئیل و مازوت مطابق جدول 1 تأمین خواهد شد.
در مجموع طبق برآورد وزارت نفت، در 4 ماه سرد سال، درمجموع 7.23 میلیارد لیتر گازوئیل و 4.83 میلیارد لیتر در نیروگاه‌ها سوزانده خواهد شد تا با جبران کمبود سوخت گاز طبیعی در کشور، جریان تولید برق در فصل زمستان دچار اختلال نشود.
طبق آمار بورس انرژی، قیمت هر لیتر گازوئیل و مازوت صادراتی ایران معادل 0.78 و 0.47 سنت است که در صورت سوزاندن آن در نیروگاه‌ها در مجموع منجر به عدم‌النفع 8 میلیارد دلاری کشور خواهد شد.
همان‌طور که گفته شد، تقریباً همه خسارت حاصل از کمبود گاز در کشور در ماه‌های سرد سال را نیروگاه‌ها با مصرف سوخت مایع پوشش می‌دهند و عدم‌النفع ناشی از محدودیت از خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع سیمان و فولاد هر یک کمتر از یک میلیارد دلار برآورد می‌شود.
در مجموع به نظر می‌رسد که با یک محاسبه سرانگشتی عدم‌النفع ایران از زمستان امسال حدود 10 میلیارد دلار باشد، رقمی که می‌توانست با برنامه‌ریزی دولت در حوزه بهینه‌سازی مصرف سوخت، به جای هدررفت در نیروگاه‌ها و صنایع، برای کشور ارزآوری به همراه داشته و منجر به کنترل بازار ارز شود.


قیمت نفت به بالاترین رقم 3 هفته گذشته رسید

برنامه جدید کاهش محدودیت‌های کرونایی چین، کاهش تولید نفت و گاز امریکا بر اثر سرما و نگرانی از کاهش تولید نفت روسیه، قیمت جهانی نفت را افزایش داد.
به‌دنبال جدیدترین اقدامات چین برای کاهش محدودیت‌های کرونایی که امید به افزایش تقاضا برای سوخت در این کشور را تقویت کرده است، قیمت نفت به بالاترین رقم سه هفته گذشته رسید.البته کاهش تولید انرژی در امریکا به علت طوفان‌های زمستانی نیز از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت بوده است.
هر بشکه نفت برنت با 52 سنت افزایش 84.44 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام امریکا با 48 سنت افزایش 80.04 دلار فروخته شد.هر دو شاخص نفتی بالاترین رقم از 5 دسامبر را در ساعات اولیه معاملات ثبت کردند.
کمیسیون ملی سلامت چین اعلام کرد، پکن از 8 ژانویه، الزام برای قرنطینه مسافران داخلی را برداشته است.نعیم اصلام، تحلیلگر بازار در رابطه با برنامه چین در مورد قوانین قرنطینه گفت: «این برنامه قطعاً چیزی است که تاجران و سرمایه‌گذاران امید داشتند انجام شود.»
بازارهای امریکا و انگلیس روز دوشنبه برای تعطیلات کریسمس تعطیل بودند.
کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد فوجیتومی، در این‌باره می‌گوید: به علت نگرانی در مورد اختلال در عرضه ناشی از وقوع طوفان‌های زمستانی در امریکا، قیمت نفت تقویت شده است.
وی افزود: ‌اما پیش‌بینی شده که آب و هوای امریکا در هفته بعد بهتر شود و این بدان معناست که این افزایش قیمت چندان طول نمی‌کشد.‌
تولید حدود 1.5 میلیون بشکه از ظرفیت پالایش روزانه در امتداد سواحل خلیج امریکا از روز جمعه متوقف شده، این در حالی است که تولید نفت و گاز از داکوتای شمالی تا تگزاس به علت یخبندان متوقف شده است.نگرانی در مورد کاهش تولید روسیه نیز از دیگر عوامل افزایش تولید قیمت نفت عنوان شده است.  خبرگزاری ریانووستی به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه نوشت: روسیه ممکن است تولید نفت خود را در اوایل سال 2023 بین 5 تا 7 درصد کاهش دهد زیرا این کشور به محدودیت‌های قیمتی واکنش نشان می‌دهد.


تداوم روند کاهش تبخیر آب در حوضه‌های آبریز طی دو هفته آینده

بر اساس گزارش مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، بررسی وضعیت تبخیر در حوضه‌های آبریز کشور نشان از آن دارد که در این هفته و هفته آینده روند تبخیر نسبت به هفته قبل تغییر چندانی نداشته و همچنان کاهشی است. بر اساس اعلام مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برای هفته اول، وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به متوسط ۵ سال اخیر در سواحل دریای خزر و جنوب‌غربی کشور به صورت پراکنده کاهشی پیش‌بینی می‌شود و نسبت به هفته گذشته در مناطق جنوب‌غربی و جنوب‌شرقی به صورت پراکنده همراه با کاهش مورد انتظار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8089/14/638306/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها