اخبــار


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:
قیمت دارو در سال آینده افزایش پیدا نمی‌کند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده به نظر نمی‌رسد سال آینده افزایش قیمت داشته باشیم.
بهرام عین‌اللهی گفت: مجلس شورای اسلامی این اجازه را به ما داد تا از ارز نیمایی استفاده کنیم و دلیل افزایش قیمت دارو تبدیل ارز ترجیحی به ارز نیمایی بود اما با طرح‌ دارویار به داروهایی که شامل این افزایش قیمت شدند، یارانه سلامت داده می‌شود و از این رو توصیه می‌شود مردم به پزشک مراجعه و حتماً از نسخه الکترونیک استفاده کنند چرا که ارائه نسخه الکترونیک در داروخانه به سبب طرح دارویار سبب کاهش قیمت دارو می‌شود و تا ۲ نوبت هم برای دریافت دارو احتیاجی به مراجعه به پزشک نیست. 
وی افزود: برای سال آینده پیشنهاد ما این است که بخشی از ارز نیمایی را حفظ کنیم و ارز ترجیحی بخش دیگری را که به تجهیزات پزشکی گران‌قیمت مربوط می‌شود، هم داشته باشیم که این موضوع در دولت مطرح شده و باید ببینیم در مجلس به کجا می‌رسد. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص قیمت دارو اظهار کرد: این افزایش قیمت صورت گرفته است و با توجه به اینکه قیمت دارو از ارز ترجیحی به نیمایی تبدیل شده به نظر نمی‌رسد سال آینده افزایش قیمت داشته باشیم.


وزیر آموزش و پرورش در سمنان اعلام کرد
وجود ۱/۴ میلیون بی‌سواد ۱۰ تا ۴۹ساله در کشور

وزیر آموزش و پرورش از وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بی‌سواد در گروه سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال در کشور خبر داد و گفت: وزارت آموزش‌وپرورش همه ظرفیت‌های خود را برای سوادآموزی در کشور به کار می‌گیرد.
یوسف نوری با اشاره به کارنامه درخشان کشورمان در سوادآموزی از برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای باسوادی به‌عنوان برنامه‌هایی موفق نام برد و افزود: یکی از خدمات و برکات جمهوری اسلامی در بیش از چهار دهه، توجه به نهضت سوادآموزی در کشور و افزایش قابل توجه نرخ باسوادی است.در ابتدای انقلاب به ازای هر دانش‌آموز در کشور تنها ۱.۵ مترمربع فضای آموزشی بوده که این رقم امروز به ۵.۲۲ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز رسیده است. میانگین نرخ باسوادی در اوایل انقلاب ۴۷ درصد بود که اینک به ۹۷ درصد رسیده است.
وزیر آموزش و پرورش از تلاش برای باسوادی جامعه هدف در سراسر کشور از طریق نهضت سوادآموزی خبر داد و اضافه کرد: دولت سیزدهم همه توان خود را برای افزایش باسوادی به کار گرفته از همین رو افراد تحت پوشش سوادآموزی در این بخش از ۱۲۰ هزار در سال گذشته، امسال به ۳۲۰هزار سوادآموز رسیده است.
نوری در ادامه با اشاره به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بی‌سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال تأکید کرد: باید در باسواد کردن این افراد از فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطاتی استفاده شود و وزارتخانه از این ظرفیت برای باسوادی افراد بی‌سواد بهره می‌گیرد. وی بهره‌گیری از ظرفیت مردمی را راه به صفر رساندن نرخ بی‌سوادی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث باسوادی در شمار کشورهای برتر جهان است. 
وی به رشد علم در کشورمان در دوران پس از انقلاب پرداخت و ادامه داد: امسال ایران ۲۰ مدال طلای المپیاد کسب کرد و در زمینه شتاب علمی و حوزه فناوری‌های مختلف اقدامات خوبی انجام داده است. 

معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور خبر داد
تحویل ۲ میلیون کارت ملی هوشمند معوق تا پایان سال

معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور از تحویل دو میلیون کارت ملی هوشمند معوق تا پایان سال خبر داد.
محمد باقر عباسی درباره اتمام تحویل کارت‌های ملی هوشمند معوق از سنوات گذشته گفت: از مجموع ۶۱ میلیون نفر جمعیت بالای ۱۵سال که برای دریافت کارت هوشمند ملی ثبت‌نام کرده بودند تاکنون کارت هوشمند ملی برای ۵۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر صادر شده است.
وی افزود: در حال حاضر مجموعه صدور کارت هوشمند سازمان ثبت احوال بر اساس زیرساخت‌های ایجاد شده، ظرفیت صدور ماهانه ۲.۵ میلیون کارت هوشمند را دارد و تا پایان سال برای دو میلیون نفر باقی مانده ثبت نامی از سری قبل کارت‌های هوشمند ملی صادر و امید می‌رود تا پایان امسال صدور کارت ملی به روز‌رسانی شود.
به‌گفته معاون امور اسناد هویتی ثبت احوال کشور، در سال‌های ۹۶ و ۹۷ صدور کارت‌های هوشمند در مدت زمان یک هفته یا دو هفته انجام می‌شد، ولی به دلیل مسائل تحریم و مشکل در ورود مواد اولیه کارت خام، تعویق در صدور ایجاد شد. کارت‌های هوشمند ملی که اعتبار آنها تا آخر سال ۱۴۰۳ و قبل از آن باشد تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید شده است.
براساس بخشنامه ابلاغی از سوی معاون وزیر کشور و رئیس سازمان ثبت احوال، با توجه به اینکه صدور کارت‌های هوشمند ملی به‌صورت فراگیر از سال ۱۳۹۳ آغاز و تاریخ اعتبار آن هفت سال در نظر گرفته شده بود اکنون تاریخ انقضا و پایان اعتبار برخی از آنها فرا رسیده است. 
بنا بر بررسی‌های صورت گرفته و در نظر گرفتن جمیع جهات، تصمیم به تمدید اعتبار کارت‌های مذکور گرفته شد، بنابراین اعتبار کارت‌های هوشمند ملی که تاریخ اعتبار آنها تا پایان ۱۴۰۳ و قبل از آن بوده است تا پایان سال ۱۴۰۵ تمدید می‌شود و کلیه هموطنان می‌توانند تا سال۱۴۰۵ از این کارت‌ها استفاده کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8089/22/638349/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها