فضای مجازی

جنب وجوش‌ها برای جشنواره تئاتر و سینمای فجر شروع شده و در بخش تئاتر، اهالی حوزه نمایش وارد فاز جشنواره منطقه‌ای شده‌اند و قرار است حدود بیست اثر از نمایش‌هایی هم که در این جشنواره روی صحنه می‌روند به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کنند. با هم مروری کنیم به اخبار حوزه فرهنگ، ادب و هنر.

تئاتر
از امروز تئاتر منطقه‌ای جشنواره فجر امسال در کرمانشاه کلید خورد و تئاتری‌ها وارد فصل پیشابرگزاری این جشنواره شدند. بهمن پارسا آرا نویسنده و کارگردان نمایش «به گمونم ماه اومده بود» که به‌عنوان یکی از نمایش‌های برگزیده جشنواره تئاتر استان مرکزی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای در کرمانشاه که اولین استان میزبان این جشنواره است، حضور دارد، در بخشی از گفت‌وگو با «ایران تئاتر» به اهمیت این جشنواره اشاره کرده و گفته «به گمونم ماه اومده بود» فرصت مناسبی برای معرفی زادبوم من است. او می‌گوید: «در این اثر به‌طور مستقیم به سفر عاشقانه و معنوی از اراک به جبهه‌های دفاع مقدس و از آنجا به شهر مقدس مشهد اشاره شده است. قطار مستقیم اراک - مشهد که همراهی‌کننده روند دراماتیک داستان است، می‌تواند فرصت خوبی برای به تصویر کشیدن شهروندان این زادبوم و علاقه‌شان به موضوع موردنظر نمایشنامه باشد و از طرف دیگر در بخش‌های مختلف این نمایش از لهجه‌ها و گویش‌های مختلفی که عموماً در منطقه اراک و استان مرکزی به کار برده می‌شود، استفاده شده است.»
سینما مستند
خبرگزاری مهر خبر داده که مستند سینمایی «صد سال تطور» با پژوهش و کارگردانی عباس صالح مدرسه‌ای و با حضور ادگاردو روبین (سهیل اسعد) به‌عنوان راوی وارد مرحله فیلمبرداری شده است. این اثر به روند تحولات خاص تاریخی طی صد سال گذشته می‌پردازد و به‌دنبال موشکافی رویدادهای عمیق و حساس قرن گذشته است. تحقیق و پژوهش این مستند بیش از دو سال به طول انجامیده است و در ادامه همکاری‌های مشترک کارگردان و راوی، شخصیت‌های علمی، دینی و سیاسی در این مستند حضوری متفاوت دارند. برخی عوامل این پروژه عبارتند از حسین اسدی‌زاده مشاور کارگردان، امیرحسین قلندری و علی وفایی تصویربردار، علیرضا رهبر صدابردار، باقر مهرآبادی تدوین، عباس فرامرزی عکاس، خانه هنرمندان امروز مجری طرح و محمد رضا مکرمی برنامه‌ریز و مدیر تولید. همچنین ادگاردو روبین که نام سهیل اسعد را بر خود گذاشته است، علاوه‌ بر اجرای برنامه تلویزیونی «محیا»، در حال حاضر دبیری جشنواره فیلم عمار را هم برعهده دارد.
تئاتر
در خبرها آمده که نمایش میدانی «جانفدا» از امروز با موضوع زندگی سردار مقاومت سپهبد حاج قاسم سلیمانی روی صحنه می‌رود. این روایت که دی ماه امسال در بوستان ولایت شهر تهران اجرا می‌شود، سیری در زندگانی پر برکت مرد خستگی‌ناپذیر میدان‌های جهاد، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است. «جانفدا» به تهیه‌کنندگی علی اسماعیلی و کارگردانی حسن بزرا، محصول مکتب «حاج قاسم» و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که توسط مؤسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس اجرا می‌شود. این نمایش میدانی از ۸ لغایت ۲۵ دی ماه ۱۴۰۱، هر شب ساعت ۱۹ در بوستان ولایت شهر تهران میزبان مخاطبین است. علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه و رزرو بلیت خود، به سامانه NAMATICKET.IR مراجعه نمایند.
جهان تصویر
شهرک غزالی یکی از معروف‌ترین شهرک‌های سینمایی ایران است که فیلم‌ها و سریال‌های زیادی در آن ساخته شده است و حالا هم مهدی میرچی مدیر این شهرک در گفت‌وگو با ایسنا خبر داده که در حال حاضر بیش از ۱۵ پروژه سینمایی و تلویزیونی که شامل فیلم، سریال و برنامه‌های تلویزیونی هستند، در این شهرک مستقر و مشغول به کار هستند. میرچی گفته «در حال حاضر سه فیلم سینمایی «متروپل»، «بهشت تبهکاران» و «آیینه» در این شهرک سینمایی و تلویزیونی مشغول تصویربرداری است. همچنین تصویربرداری سریال‌های الف ویژه‌ای همچون «سلمان فارسی» و «نائله» (عشق کوفی) همچنان ادامه دارد. سریال «نائله» به تهیه‌کنندگی سعید سعدی و کارگردانی حسن آخوندپور روزهای پایانی تصویربرداری‌اش را می‌گذراند اما مجموعه «سلمان فارسی» ساخته داوود میرباقری فعلاً تا مدت‌ها کارش در شهرک ادامه خواهد داشت. البته میرچی به این نکته هم اشاره کرده که بیش از 10 برنامه‌ تلویزیونی هم در این شهرک دکور دارند و مشغول تصویربرداری‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8090/16/638435/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها