ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ، بر افزایش همکاری‌های استراتژیک تأکید کردند

تقویت پیوند پکن ـ مسکو


گروه جهان/ در روزهایی که تنش‌ها در شرق اروپا شدت گرفته است و غرب با اعلام حمایت از کی‌یف، جبهه علیه روسیه را تقویت کرده، ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ در تماسی ویدیویی، از توافقات مهم روسیه و چین برای افزایش همکاری‌های سیاسی پرده برداشتند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، رئیس جمهور روسیه در جریان این تماس ویدیویی، برای نشان دادن همبستگی مسکو و پکن به همگان، شی جین پینگ را برای سفر به روسیه در بهار پیش رو دعوت کرد. او در این تماس خطاب به شی جین پینگ گفت: «ما امیدواریم، آقای رئیس عزیز، دوست عزیز، بهار آینده در مسکو با ما دیدار کند. این دیدار می‌تواند روابط نزدیک روسیه و چین را ثابت کند و به رویداد اصلی سیاسی سال در روابط دوجانبه بدل شود.»
پوتین افزایش روابط روسیه و چین را به عنوان فاکتوری برای ایجاد ثبات دارای اهمیت دانست و ابراز امیدواری کرد، این روابط بتواند به همکاری‌های نظامی عمیق دو کشور بینجامد. وی با بیان اینکه تبادلات تجاری دو کشور در سال 2023 به 200 میلیارد دلار خواهد رسید، گفت: «در سال 2022 با وجود برخی اقدامات کشورهای غربی، تجارت بین روسیه و چین حدود 25 درصد رشد کرد. در کنار آن روسیه تبدیل به یکی از پیشگامان صادرات نفت، تجهیزات لوله‌های گاز و انتقال گاز مایع به چین شد.» او ابراز امیدواری کرد، در سال پیش رو نیز انتقال گاز روسیه به چین افزایش یابد.
پوتین با قدردانی از همکاری‌های نظامی، بر تقویت این حوزه میان دو کشور تأکید کرد و گفت: «همکاری میان دو کشور روسیه و چین در میدان بین‌المللی می‌تواند نظم جهانی را شکل دهد.» در عین حال شی جین پینگ نیز برای افزایش همکاری‌های استراتژیک در برابر آنچه او «شرایط سخت جهان» می‌داند، اعلام آمادگی کرد: «در شرایط بین‌المللی سخت و مبهم فعلی، ما برای افزایش همکاری‌های استراتژیک و ایجاد فرصت‌های پیشرفت دوجانبه و شراکت جهانی آماده هستیم.»
اعتماد متقابل
مسکو و پکن در سال‌های اخیر نیز بارها بر همکاری دوجانبه تأکید کردند، به طوری که شی و پوتین هفته‌ها پیش از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، روابط دو کشور را بدون مرز نیز دانسته بودند. به نوشته سی ان ان، چین هرگز حاضر به انتقاد آشکار از روسیه در طول ده ماه بحران اوکراین نشده و همواره یکی از حامیان کلیدی مسکو در این سال‌ها به شمار رفته است. اما در این میان پکن همواره به گونه‌ای عمل کرده که هدف تحریم غربی‌ها قرار نگیرد و در همین راستا نیز بارها بر لزوم صلح و پایان نبرد تأکید داشته است. یون سان، رئیس بخش واشنگتن اندیشکده استیمسون گفت: «چین مشتاق پایان جنگ است. شی تلاش می‌کند تا اهمیت صلح را به پوتین تأکید کند و هر چه وخامت اوضاع بیشتر شود نگاه بر مذاکرات صلح با میانجیگری چین بیشتر می‌شود.»
به نوشته اسپوتنیک، وانگ یی، وزیر خارجه سابق چین نیز پیش‌تر اعلام کرده بود: «اعتماد متقابل سیاسی و استراتژیک بین روسیه و چین در سال گذشته تقویت شده و روابط دو کشور مانند سنگ محکم است. در طول سال، چین و روسیه قاطعانه از یکدیگر در حفظ منافع اساسی حمایت کرده‌اند، اعتماد متقابل سیاسی و استراتژیک ما هر چه بیشتر تقویت شده است.»
به باور کارشناسان بدون شک با توجه به حل نسبی چالش‌های داخلی چین، شی جین پینگ شرایط بهتری برای نگاه به سیاست خارجی و بسط روابط با روسیه در راستای منافع دوجانبه دو کشور دارد.
بازگشت روسیه و چین به ریل همکاری در حالی است که دو کشور هفته گذشته پس از یک دوره آموزش مشترک، رزمایش دریایی در دریای شرق چین را به پایان رسانده و در جریان آن روند توقیف زیردریایی‌های دشمن در عمق دریا و شلیک توپ از ناوهای جنگی را محک زده و تمرین کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8091/4/638501/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها