با استفاده از تسهیلات تشکل‌ها و اتحادیه‌ها آغاز شد

جمع‌آوری مرغ مازاد توسط بخش خصوصی


افزایش جوجه‌ریزی در ماه‌های اخیر منجر به ایجاد مرغ مازاد در بازار شده است که برای جلوگیری از متضرر شدن تولیدکنندگان صنعت دام و طیور، جمع‌آوری مرغ‌های مازاد ضروری است. در همین راستا «مسعود امراللهی» مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از آغاز جمع‌آوری مرغ مازاد با استفاده از تسهیلات تشکل‌ها و اتحادیه‌ها خبر داده است.
طبق گفته امراللهی، استفاده از تسهیلات تشکل‌ها و اتحادیه‌های مردمی دو استان مازندران و اصفهان برای جمع‌آوری مرغ مازاد تولیدکننده‌ها از روزهای گذشته آغاز شده است.
مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون قیمت مرغ با نرخ مصوب (۶۳ هزار تومان) حدود ۱۰ هزار تومان فاصله دارد، اظهار داشته است: «در حال حاضر در استان مازندران حدود ۷۰ میلیارد تومان و در استان اصفهان حدود ۴۰ میلیارد تومان از تسهیلاتی که به تشکل‌ها و اتحادیه‌های مردمی برای جمع‌آوری و خرید مرغ‌های مازاد تولیدکننده‌ها اختصاص داده شده، استفاده شده است. ضمن اینکه یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم نسبت به خرید ۵ هزار تن مرغ مازاد از سه استان گلستان، مازندران و گیلان اقدام کرده که با انجماد کردن آن در زمان مناسب وارد بازار می‌شود.»
با توجه به حجم جوجه‌ریزی در آبان‌ماه، وجود حدود ۳۰ هزار تن مرغ مازاد در آذرماه باعث شد حبیب اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور از مردم بخواهند برای خرید و ذخیره‌سازی مرغ اقدام کنند ،زیرا با افزایش جوجه‌ریزی بیش از 120 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در آبان‌ماه تولید شده بود.
شرکت پشتیبانی امور دام کشور پیش از این با توجه به حجم جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری و کاهش تقاضا که منجر به افزایش حجم عرضه مرغ گرم در بازار شده بود، اقدام به خرید حمایتی و جمع‌آوری مرغ‌های مازاد از بازار می‌کرد تا این اقدام منتج به کاهش قیمت کمتر از نرخ مصوب شود، اما حالا اتحادیه‌ها و به طور کلی بخش خصوصی به این موضوع ورود کرده‌اند . مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران  در گفت‌وگو با «ایران» درباره آغاز جمع‌آوری مرغ مازاد با استفاده از تسهیلات تشکل‌ها و اتحادیه‌ها گفت: تا مدتی قبل شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به جمع‌آوری مرغ‌های مازاد از سطح بازار و ذخیره‌سازی می‌کرد اما حالا وزارت جهاد درصدد است این مأموریت را به عهده اتحادیه و تشکل‌ها از جمله اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی بگذارد تا با تأمین اعتبار توسط این وزارتخانه، ذخیره‌سازی مرغ انجام بگیرد. وی در توضیح دلایل این تصمیم‌گیری گفت: دولت به دنبال محول کردن امور به بخش خصوصی است تا به ایفای نقش نظارتی بپردازد که اقدام درستی هم است. بنابراین ورود اتحادیه‌ها و تشکل‌ها به موضوع ذخیره‌سازی مرغ ضروری است.
یوسف خانی با اشاره به عرضه مرغ کمتر از نرخ مصوب افزود: در صورتی که مرغ‌های مازاد از سطح بازار جمع شوند، قیمت هر کیلو مرغ نزدیک به نرخ مصوب 63 هزار تومان خواهد رسید. در این صورت تولیدکنندگان متضرر نمی‌شوند، اگرچه فروش مرغ با قیمت کمتر از 63 هزار تومان برای خریدار رضایتبخش است اما در این شرایط تولیدکنندگان ضرر می‌کنند و نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران  تصریح کرد: نحوه خرید و جمع‌آوری مرغ مازاد از بازار از طریق مراکز عمده فروشی مهم مانند میدان بهمن انجام می‌گیرد و مرغ‌هایی که در پایان هر روز به فروش نرفته‌اند، جمع‌آوری می‌گردند. این کالا به هر قیمتی که خریداری شود در نهایت با نرخ مصوب به فروش خواهد رسید. برآورد می‌شود هر کیلو مرغ از مراکز عمده فروشی در مرز 56 هزار تا 57 هزار تومان جمع‌آوری شود.
 آغاز هوشمندسازی زنجیره مرغ در ۶ استان کشور
سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی از آغاز هوشمندسازی زنجیره مرغ در ۶ استان کشور نیز خبر داده و گفته است: طرح هوشمندسازی باید از مرغداری‌ها تا خرده‌فروشی‌ها اجرایی شود. در دولت مردمی سیزدهم به طور کامل تنظیم بازار و مسائل مربوط به آنها را به اتحادیه‌ها واگذار کرده‌ایم؛ مسأله‌ای که اتحادیه‌ها از سنوات گذشته به دنبال آن بوده‌اند.
ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه مازاد و کمبود در حوزه مرغ وجود دارد، گفت: در حوزه تولید موجود زنده ممکن است یک بیماری، تغییر اقلیم و سایر مسائل، تولید را دچار چالش کند و نزدیک‌ترین افراد به تولیدکنندگان اتحادیه آنها است.
وی با تأکید بر رسالت اصلی اتحادیه‌ها مبنی بر حمایت از تولید گفت: حامی تولید در این زمینه اتحادیه‌های تولید هستند زیرا می‌توانند سریع‌تر وارد عمل شوند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نگرانی‌های موجود در این زمینه، افزود: اتحادیه مرغداران حامی تولید بوده و در زمان وجود تولید مازاد اقدام به خرید می‌کنند، البته تمام امکانات سردخانه‌ای شرکت پشتیبانی امور دام در اختیار اتحادیه مرغداران است، بنابراین پس از ذخیره‌سازی در زمان کمبود در بازار، عرضه را آغاز می‌کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8091/9/638512/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها