دولت چگونه بازار برنج را مدیریت کرد؟

افزایش 300 درصدی واردات، کاهش 20 درصدی قیمت


امین محمودی
خبرنگار

هم‌اکنون قیمت برنج در بازار کشورمان با توجه به افزایش تولید و واردات این کالای اساسی با کاهش 20 هزار تومانی در بیشتر شهرهای شمالی روبه‌رو شده است.
امسال با توجه به حمایت‌های دولت از کشت برنج در کشورمان از جمله کاهش 50 درصدی نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم و زهکشی اراضی در استان‌های شمالی، میزان تولید این محصول اساسی کشاورزی به حدود 2 میلیون و 500 هزار تن رسید.
به طوری که امسال 73۰ هزار تن در گیلان، یک میلیون تن در مازندران، 25۰ هزار تن در گلستان و مجموعاً 5۰۰ هزار تن در استان‌های مرکزی و جنوبی برنج تولید شده است.
از سوی دیگر در پی لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت آمارها نشان می‌دهد که طی هشت ماه نخست سال‌جاری یک میلیون و 330 هزار تن برنج به کشور وارد شده که از این میزان 930 هزار تن آن سهم بخش خصوصی و 400 هزار تن آن توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد کشور شده است. به همین دلیل ذخایر برنج کشورمان به بالاترین میزان خود رسیده، از این‌رو با تدابیر دولت سیزدهم صادرات برنج به کشورهای روسیه، عربی و خلیج فارس آغاز شده است. در این خصوص مسیح کشاورز، دبیر کمیسیون واردکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج مجمع عالی واردات در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با ایجاد پایانه صادراتی برنج در مازندران گام اولیه برای ورود برنج ایران به بازارهای صادراتی برداشته شده است. وی در خصوص قیمت برنج‌های وارداتی نیزگفت: در حال حاضر قیمت بهترین برنج هندی در بازار ایران حدود ۴۰ هزار تومان است و به دلیل محدودیت پیش آمده برای برنج هندی، محصول وارداتی از پاکستان با کمی افزایش با قیمت ۵۰ هزار تومان به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد.
لغو ممنوعیت و واردات بیش از یک میلیون تن برنج به کشور
برای مهار قیمت برنج در بازار، وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر کشت قراردادی و حمایت از کشاورزان واردات برنج به کشور را در فصل برداشت این محصول آزاد کرد تا کشورمان دچار هیچ گونه خللی در واردات این محصول نشود به طوری که آمارها حاکی از آن است که در هشت ماه نخست سال‌جاری رکورد واردات این محصول نسبت به سالیان گذشته شکسته شده است. لغو ممنوعیت واردات برنج توسط وزارت جهاد کشاورزی به این دلیل صورت گرفت که در پایان فصل ممنوعیت، قیمت برنج در بازارهای جهانی بشدت افزایش می‌یافت به همین دلیل دولت و بخش خصوصی برای واردات و مردم برای مصرف، باید هزینه بیشتری برای خرید برنج خارجی متحمل می‌شدند. این امر علاوه بر تأمین برنج خارجی در بازار به میزان کافی و ثبات قیمتی آن، سبب شده قیمت برنج داخلی نیز با کاهش روبه رو شود. وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که لغو ممنوعیت واردات برنج علاوه بر کاهش قیمت برنج و تنظیم بازار این کالای اساسی، به دلیل افزایش افسارگسیخته قیمت این محصول در بازارهای جهانی پس از فصل ممنوعیت واردات صورت گرفته است. 
رشد 300 درصدی واردات برنج در 8 ماهه امسال
طی هشت ماهه سال‌جاری یک میلیون و 331 هزار و 567 تن برنج به ارزش یک میلیارد و 630 میلیون و 884 هزار دلار وارد شده، این در حالی است که طی هشت ماهه نخست سال 1400 حدود 476 هزار و 787 تن از این محصول به ارزش 406 میلیون و 304 هزار دلار وارد کشور شده بود.
این آمار حاکی از آن است که واردات برنج در هشت ماهه نخست سال‌جاری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته 855 هزار تن به لحاظ وزنی و یک میلیارد و 225 میلیون دلار به لحاظ ارزشی رشد داشته است.
از طرف دیگر می‌توان گفت واردات برنج به لحاظ وزنی افزایش 180 درصدی و به لحاظ ارزشی افزایش 301 درصدی را به خود دیده است.
در این بازه زمانی به ترتیب 846 هزار و 838 تن برنج از مبدأ پاکستان، 248 هزار و 418 تن برنج از مناطق آزاد، 101 هزار و 697 تن برنج از مبدا هندوستان، 48 هزار و 587 تن از مبدأ امارات، 40 هزار و 555 تن برنج از مبدأ مناطق ویژه و 45 هزار و 471 تن برنج از مبدأ تایلند وارد کشور شده است.
گفتنی است به دلیل برهم خوردن تراز تجاری میان دو کشور ایران و هند، فعلاً واردات برنج از این کشور متوقف شده و برنج مورد نیاز کشور از دیگر مبادی مثل پاکستان وارد می‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8091/9/638513/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها