مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد:

کمبود سیمان نداریم


کشور با کمبود سیمان مواجه نیست و اگر روند تولید با مشکل مواجه شود حداقل تا دوماه و نیم ذخیره سیمان وجود دارد. برخی‌ها به‌دنبال برهم زدن بازار سیمان هستند و می‌خواهند از این طریق به درآمدهای نجومی برسند. سودجویان به‌دنبال این امر هستند سناریویی را که در دولت یازدهم و دوازدهم داشتند  دوباره در دولت سیزدهم اجرایی کنند. طی روزهای گذشته مصاحبه‌هایی درباره کاهش تولید سیمان و بواسطه آن کمبود سیمان، رسانه‌ای شده است، اما وزارت صمت هر گونه کاهش تولید را تکذیب کرده است و فعالان بازار هم کمبود سیمان را تأیید نمی‌کنند. در این میان روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد: کمبود سیمان نداریم و در صورتی‌که تولید سیمان نداشته باشیم، مشکلی برای تأمین این کالا در کشور وجود ندارد. سیف‌الله امیری درباره وضعیت تولید سیمان در کشور گفت: اینکه گفته می‌شود ۵۰ کارخانه سیمانی به دلیل نداشتن مازوت یا گاز از تولید دست کشیده‌اند به هیچ عنوان صحت ندارد و دروغ است، چون همه آنها در حال فعالیت هستند.
او افزود: از ۲۷ میلیون مترمکعب گازی که برای کارخانجات سیمانی است حدود ۱۱,۶ میلیون مترمکعب هم‌اکنون به آنها گاز داده می‌شود به همین دلیل آنهایی که گاز ندارند با مازوت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و به اندازه کافی مازوت نیز در مخازن این کارخانجات وجود دارد.
هفته گذشته دبیر انجمن سیمان از کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت کارخانه‌های سیمان خبر داده و گفته بود: گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان به صورت تقریبی قطع شده است. از سوی دیگر برق واحدهای تولیدی نیز بتدریج دچار محدودیت شده‌اند.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان داشت: مشکلی به لحاظ تأمین سیمان در کشور وجود ندارد به طوری که هر هفته یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می‌شود و تقاضای سیمان در کشور هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.
امیری اظهار داشت: با این حال برخی از تولیدات سیمانی عرضه شده در بورس کالا هر هفته به فروش نمی‌رسد که این میزان مازاد در هفته‌های بعدی به فروش می‌رسد بنابراین مشکل تولید سیمان در کشور وجود ندارد.
او افزود: مواد اولیه سیمان کلینکر است که هم‌اکنون ۱۴ میلیون تن کلینکر در انبار کارخانه‌ها دپو شده که از این میزان ۳ تا ۴ میلیون تن آن به دلیل قدیمی بودن استفاده نمی‌شود و حدود ۱۱ میلیون تن در کارخانجات سیمان استفاده می‌شود و چون کلینکر آماده است هیچ نیازی به استفاده از مازوت ندارد.
مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت بیان داشت: حتی اگر کارخانه‌ای تا دو ماه و نیم هم سیمان تولید نکند مشکلی نداریم، زیرا دپوی کلینکر در کارخانجات سیمان کشور وجود دارد.
امیری اظهار داشت: تعاملات وزارت صمت با انجمن‌ها بسیار مطلوب است، ولی مطالب مطرح شده درباره کمبود سیمان در کشور صرفاً برای بازارسازی بوده است.
پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود قطعی گاز کارخانجات به هیچ عنوان صحت ندارد، بلکه گاز تحویلی به آنها کاهش یافته است و در مجموع روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز تحویل سیمانی‌ها می‌شود. قطعی‌های گاز هم با برنامه بوده و برای صنایع فولادی و سیمانی اعمال شده است، اما در تابستان گذشته و در تعامل با وزارت نفت نسبت به تأمین سوخت جایگزین (مازوت) برای کارخانجات سیمان اقدام شده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
از سویی عرضه سیمان در بازار بورس کالا هم نشان می‌دهد که تولید این کالای صنعتی مشکلی ندارد. از ابتدای فروردین تا پایان آذر (۹ ماهه امسال)، در مجموع ۵۱ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۴۳۶ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۴۵۰۹ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۸۴۸ تنی روبه‌رو و ۴۲ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۵۵۵ تن آن به ارزش بیش از ۲۷,۴ هزار میلیارد تومان معامله شد. همچنین از ابتدای سال‌جاری تا پایان آذر، در مجموع ۴۱۴ میلیون و ۷۸۵ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۴۱۴ هزار و ۷۸۵ تن سیمان دست به دست شد و ارزش نزدیک به ۳۰۰ میلیارد و ۶۳۲ میلیون تومانی را رقم زد.
حسن طلایی یکی از فعالان بازار سیمان با تأکید بر اینکه در بازار با کمبود سیمان روبه‌رو نیستیم و حتی عرضه بیش از تقاضا است، گفت: در ماه‌های سرد سال مصرف سیمان بشدت کاهش پیدا می‌کند لذا با کاهش تولید هیچ اتفاقی در بازار رخ نمی‌دهد.
او افزود: در حال حاضر فعالان بازار با کاهش فروش سیمان مواجه شدند، به‌گونه‌ای که برخی از واحدهای فروش اذعان داشتند که در برخی از روزها هیچ پاکت سیمانی را نفروخته‌اند. وقتی تقاضا برای خرید سیمان افت می‌کند، چه دلیلی برای کمبود سیمان وجود دارد؟
چندی پیش نیز سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت گفت: تمام کارخانه‌های سیمان فعال‌اند و از گاز و مازوت (در صورت نیاز) استفاده می‌کنند و در این میان تولید سیمان با مشکلی روبه‌رو نیست.


بــــرش
​​​​​​​اینکه گفته می‌شود ۵۰ کارخانه سیمانی به دلیل نداشتن مازوت یا گاز از تولید دست کشیده‌اند به هیچ عنوان صحت ندارد و دروغ است، چون همه آنها در حال فعالیت هستند
از ۲۷ میلیون مترمکعب گازی که برای کارخانجات سیمانی است حدود ۱۱,۶ میلیون مترمکعب هم‌اکنون به آنها گاز داده می‌شود به همین دلیل آنهایی که گاز ندارند با مازوت به فعالیت خود ادامه می‌دهند
تمام کارخانه‌های سیمان فعال‌اند و از گاز و مازوت (در صورت نیاز) استفاده می‌کنند
مواد اولیه سیمان کلینکر است که هم‌اکنون ۱۴ میلیون تن کلینکر در انبار کارخانه‌ها دپو شده است
در بازار با کمبود سیمان روبه‌رو نیستیم و حتی عرضه بیش از تقاضا است
سودجویان به دنبال این امر هستند سناریویی را که در دولت یازدهم و دوازدهم داشتند دوباره در دولت سیزدهم اجرایی کنند


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8091/12/638526/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها