فضای مجازی

یادی از ناصرعبداللهی در سالروز وداعش با زندگی و کسب افتخاری بین‌المللی برای انیمیشن «لوپتو» از جمله مطالبی هستند که در مجازی امروز می‌خوانید.

یاد
دهم دی‌ماه به سالروز وداع دوستداران موسیقی با یکی از چهره‌های سرشناس این عرصه هنر کشورمان گره خورده است؛ ناصر عبداللهی، خواننده پاپ بندرعباسی که بیش از همه به دلیل انتشار ترانه «ناصریا» به محبوبیت دست‌ یافت. علاقه‌مندی‌اش به موسیقی از سال‌های نوجوانی و سیزده سالگی‌ آغاز شد و خیلی زود کار خود را در صدا‌وسیما و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان هرمزگان آغاز کرد. بیشتر اشعار ترانه‌های آغازین او از سروده‌های محمدعلی بهمنی بود. ترانه‌های مورد انتخاب وی در آلبوم‌هایش بیشتر دارای مفاهیم اجتماعی و حماسی (مانند ترانه‌های «یادم باشد»، «کودکان خیابانی»، «سربلند» و «شیوه ما»)، مذهبی (مانند ترانه‌های «مهر علی و زهرا»، «احمد ثانی»، «یا فاطمه» و «مهر دلبر») و عاشقانه (مانند ترانه‌های «تو ای عشق»، «ماه من»، «بهت نگفتم» و «راز») بودند. او از سوم آذر سال 1385 به کما رفت و سرانجام در 29 همان ماه و در حالی که 35 سال از زندگی‌اش می‌گذشت، در بیمارستان هاشمی‌نژاد تهران با زندگی وداع گفت.
جایزه‌ هندی‌ها به «لوپتو»
«لوپتو» به کارگردانی عباس عسگری موفق به دریافت جایزه بهترین انیمیشن از جشنواره احمدآباد هند شد. چهارمین دوره این رویداد بین‌المللی که از ۲۴ تا ۲۹ دسامبر برابر با ۳ تا ۸ دی در کشور هند برگزار شد، با هدف جذب مخاطب بیشتر برای سینمای کودک در سراسر جهان شکل گرفته است. «لوپتو» که هم‌اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است، با تکنیک سه بعدی و برگرفته از قصه و فضایی کاملاً ایرانی و به همت هنرمندان جوان کرمانی تولید شده است. فروش این انیمیشن در گیشه سینماهای ایران به مرز ۱۱ میلیارد تومان رسیده است. انیمیشن «لوپتو» پیش از این نیز در جشنواره یونیورسال کشور ترکیه، سیه‌را کشور بولیوی و کیدز کشور هند نیز حضور پیدا کرده بود. پخش بین‌الملل این انیمیشن سینمایی برعهده مرکز بین‌الملل سوره است.
درگذشت کارگردان مشهور و پرحاشیه!
«روجرو دئوداتو» کارگردان فیلم ترسناک «کانیبال هولوکاست» که آن‌قدر جنجالی شد که خیلی از کشورها ممنوعش کردند، در ۸۳ سالگی از دنیا رفت. از او به‌عنوان هنرمندی یاد می‌شود که الهام‌بخش تارانتینو بوده است. این فیلم را یکی از بدترین فیلم‌های تمام دوران می‌دانند، ساخته‌ای که هنوز هم به مواردی از جمله ترویج خشونت متهم است. البته این فقط یکی از مواردی است که «روجرو دئوداتو» را بابتش سرزنش می‌کردند، او به قتل چندین بازیگر در برابر دوربین و برای نمایش وحشی‌گری واقع‌گرایانه متهم شد که از دست همه آن اتهامات رهایی یافت. او در طول دوران کاری‌اش فیلم‌های دیگری هم ساخت اما بابت «کانیبال هولوکاست» در فرانسه لقب موسیو آدمخوار به وی دادند.«دئوداتو»کارش را با چهره‌هایی همچون «روبرتو روسلینی» و «سرجو کوربوچی» شروع کرد و چند فیلم موزیکال کمدی در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ ساخت و با فیلم جنایی اسپاگتی «مثل یک پلیس زندگی کن، مثل یک مرد بمیر» در سال ۱۹۷۶ سروصدا به پا کرد. این فیلم به دلیل صحنه‌های خشونت‌بار با سانسور روبه‌رو شد. وی «آخرین جهان آدمخوار» را سال ۱۹۷۷ ساخت که نمایش آن در ۵۰ کشور ممنوع شد، هر چند این کارگردان سینما با وجود فعالیت‌هایش کارنامه خوبی را به جهت مباحث اخلاقی ثبت نکرد اما الهام‌بخش فیلمسازانی چون کوئنتین تارانتینو، الی راث و اولیور استون شد.
نگاهی به انیمیشن‌های کریسمسی
آغاز سال نوی مسیحیان جهان، اغلب با پخش انیمیشن‌های متعددی با موضوع کریسمس همراه می‌شود. «کلاوس» یکی از این انیمیشن‌ها در ژانر خانوادگی، کمدی و ماجراجویی است. این انیمیشن، داستان یک پستچی را روایت می‌کند که در هنگام انجام مأموریت خود در یک شهر یخ‌زده واقع در شمال متوجه می‌شود که بابانوئل خود را مخفی کرده است و... انیمیشن گرینچ هم در ژانر فانتزی، خانوادگی، کمدی و موزیکال ساخته شده و درباره یک موجود سبزرنگ و عبوس است که از کریسمس نفرت دارد، اما یکی از مشهورترین این ساخته‌ها بویژه برای ما ایرانیان، «سرود کریسمس» است که بارها شاهد پخش آن از تلویزیون خودمان بوده‌ایم. این انیمیشن در ژانر درام، فانتزی و ماجراجویی است. داستان حول محور شخصیت اسکروچ، مردی خسیس و بداخلاق است که در آستانه کریسمس با تنگ‌نظری خود دل دیگران را می‌شکند. اگر علاقه‌مند به اطلاع از دیگر انیمیشن‌هایی که با این موضوع ساخته شده‌اند هستید، سری به گزارش ایسنا بزنید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8091/24/638582/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها