«ایران» از تسریع روند ترخیص نهاده‌های دامی از گمرکات کشور در 9 ماه نخست امسال گزارش می‌دهد

واردات و توزیع 10 میلیون تن نهاده دامی در بازار


امین محمودی
خبرنگار

طی سه ماه اخیر روند واردات نهاده‌های دامی (ذرت، دانه سویا، جو، کنجاله سویا) به کشور تسریع شده و شاهد ترخیص شدن محموله‌های زیادی از این کالای اساسی مورد نیاز دامداران و مرغداران در کشور هستیم.
 به طوری که آمارهای گمرک حاکی از آن است که در پاییز سال‌جاری 5 میلیون تن نهاده دامی وارد کشور شده که این میزان با واردات نهاده دامی طی شش ماه نخست سال‌جاری برابری می‌کند به همین دلیل به قطعیت می‌توان گفت که قفل ترخیص و واردات نهاده‌های دامی باز شده است.
همین امر نیز اثر خود را در بازار گذاشته و تولید محصولاتی همچون مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و لبنیات که بیشترین تأثیرپذیری را از تأمین نهاده دامی در بازار می‌گیرند افزایش یافته که این امر ثبات را به این بازارها آورده است.
کشورمان در حال حاضر به دلیل خشکسالی و آب‌بر بودن نهاده‌های دامی تنها 6 میلیون تن از این محصولات را تولید می‌کند، از طرف دیگر قیمت این محصولات در بازار جهانی به تبع جنگ اوکراین و روسیه با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده است از این رو به دلیل ارزبری بالای واردات نهاده‌های دامی به کشورمان و سهم 50 درصدی در واردات محصولات کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی 50 درصدی در تولید این محصولات است.
 از این رو وزارت جهاد کشاورزی علاوه بر خودکفایی 50 درصدی نهاده‌های دامی در افق 1404 به دنبال توسعه کشت فراسرزمینی در دیگر کشورها برای تأمین این نهاده‌ها است.
 بنابراین به نظر می‌رسد با اجرای طرح الگوی کشت در کشورمان خصوصاً در سطح دیمزارها میزان تولید جو با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شود و از طرف دیگر اراضی آبی نیز صرف تولید محصولات آبی همچون ذرت و سویا شود تا از این طریق کشورمان بتواند از میزان وابستگی خود به این نهاده‌های دامی بکاهد.
واردات 4،8 میلیارد دلاری نهاده‌های دامی به کشور
براساس آمارهای گمرک در 9 ماهه سال‌جاری 9 میلیون و 911 هزار تن نهاده دامی به ارزش 4 میلیارد و 814 میلیون و 671 هزار و 734 دلار وارد کشور شده، به طوری که طبق این آمار بیشترین میزان واردات مربوط به ذرت دامی بوده است.
این آمار نشان‌دهنده آن است که طی یک ماه اخیر حدود 2 میلیون تن نهاده دامی از گمرکات کشور ترخیص شده، به طوری که تا ماه گذشته 
6 میلیون و 400 هزار تن نهاده وارد کشور شده است. در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز اکثر دامداران ذرت است، به همین دلیل در سال‌جاری 6 میلیون و 46 هزار تن ذرت به ارزش 2 میلیارد و 422 هزار دلار وارد کشور شده که عمده مبادی وارداتی این محصول روسیه، سوئیس، امارات، اسلواکی، ترکیه، مجارستان، عراق، عمان، انگلیس، آلمان و برزیل بوده است.
دانه سویا یکی دیگر از نهاده‌های دامی است که سهم زیادی در واردات بخش کشاورزی طی 9 ماهه سال داشته، به طوری که طی این مدت یک میلیون و 855 هزار و 646 تن دانه سویا به ارزش یک میلیارد و 435 میلیون دلار وارد کشور شده که عمده مبادی واردات این محصول انگلیس، ترکیه، سوئیس، امارات و عمان بوده است.
همچنین 734 هزار و 532 تن کنجاله سویا از روسیه، انگلیس، سوئیس، اتریش، آذربایجان، امارات، قزاقستان و هلند به ارزش 445 میلیون دلار وارد کشور شده است.
 از طرف دیگر یک میلیون و 276 هزار و 157 تن جو به ارزش 512 میلیون دلار برای تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران به کشور وارد و در بین دامداری‌های صنعتی توزیع شده است که مبادی عمده واردات این محصول روسیه، اسپانیا، امارات، انگلیس، هلند، مجارستان، قزاقستان، سوئیس، آذربایجان، ترکیه، آلمان و عمان بوده است.
پهلوگیری یک کشتی ۶۵ هزار تنی نهاده دامی در بندر امام (ره)
مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از پهلوگیری یک فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل ۶۵ هزار تن نهاده دامی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: دو فروند کشتی دیگر در روزهای آینده پهلودهی و تخلیه خواهند شد.  حمید بدوی در خصوص واردات نهاده‌های دامی از بندر امام خمینی(ره) به کشور اظهار کرد: طی روزهای اخیر یک فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل ۶۵ هزار تن نهاده دامی در بندر امام خمینی پهلودهی شد و عملیات تخلیه آن در حال انجام است. وی افزود: روز گذشته نیز یک فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل ۴۳ هزار تن کنجاله سویا در اسکله بندر امام خمینی(ره) پهلو گرفت و توسط نیروهای عملیاتی تخلیه شد.
مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان ادامه داد: در روزهای آینده نیز دو فروند کشتی حامل بیش از ۸۵ هزار تن نهاده دامی در بندر امام خمینی (ره) پهلودهی خواهند کرد و عملیات تخلیه آنها نیز به سرعت انجام خواهد شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/9/638782/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها