5 تحلیلگر و کارشناس بورسی در گفت وگو با «ایران» پیش بینی کردند

تداوم رشد شاخص‌های بازار سهام تا پایان سال


سعید رشیدی نوبندگانی
 خبرنگار
 تداوم روند صعودی شاخص‌های بازار سهام که از روزهای ابتدایی آبان ماه شروع شده بود، توانست در هفته اول دی ماه منجر به شکست رو به بالای محدوده حرکتی 2 سال گذشته شاخص‌های سهام شود و شاخص کل توانست با ثبت عدد یک میلیون و 647 هزار واحد در پایان معاملات 7 دی ماه، به بالاترین جایگاه خود بعد از شهریورماه 1399 دست یابد. موضوعی که این بار با حمایت شاخص‌های بنیادی همراه است و از نظر کارشناسان نه تنها حرکت شاخص‌ها در این محدوده با حباب روبه‌رو نیست بلکه با توجه به جاماندگی سهام از سایر بازارهای موازی، این روند باید پرشتاب‌تر از قبل دنبال شود و شاخص‌های بنیادی از ادامه رشد شاخص‌ها حمایت می‌‌کنند. 
آمار نشان می‌‌دهد، با وجود این که ارزش ریالی بازار با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده و به سطح مرداد 1399 رسیده است، اما نسبت قیمت به درآمد بازار همچنان در محدوده عدد 6 قرار دارد که این موضوع از ارزندگی بازار و بازدهی مناسب آن اطلاع می‌‌دهد. 
همچنین مشاهدات نشان می‌‌دهد، روند خروج پول از بازار سهام که از سال 1399 تداوم داشته، در ماه‌های اخیر متوقف شده و این بازار مورد استقبال دوباره سرمایه‌گذاران قرار گرفته است که این موضوع نیز می‌‌تواند عاملی برای رشد بیشتر شاخص‌ها باشد. 
آیا بازار در روزهای باقی مانده سال 1401 می‌‌تواند روند رو به رشد خود را ادامه دهد؟ و آیا عوامل بنیادی از رشد بیشتر بازار حمایت می‌‌کنند؟ ما این سؤالات را با کارشناسان بازار سرمایه در میان گذاشتیم که در ادامه پاسخ این کارشناسان از نظر می‌‌گذرد.

نگاه 
بازار باید تا پایان سال از سقف تاریخی خود عبور کند

فردین آقابزرگی
کارشناس بازار سرمایه

از آنجایی که تغییرات در عوامل بنیادی بازار اتفاق افتاده است و اکثریت شاخص‌های کلان مثل تورم و نرخ ارز، شاخص‌های تولید و فروش و سایر مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بازار سهام تقویت شده‌اند، انتظار منطقی این است که بازار سهام به عنوان یک بازار پویا، نقد شونده، پیشرو و مورد تأیید بدنه اقتصادی جامعه  روند رو به رشد خود را حفظ کند و از این رو پیش‌بینی می‌‌شود با خارج شدن شوک‌های مقطعی، بازار تا پایان سال روند رو به رشد خود را ادامه دهد که در این زمینه لازم است تا عوامل برهم زننده ثبات در مقررات و ضوابط حاکم بر بازار سهام و کل اقتصاد ایران کنترل شود. در حال حاضر قیمت‌ها به محدوده اردیبهشت ماه 1401 بازگشته در حالی که بر اساس تغییرات شکل گرفته در شاخص‌های بنیادی، بازار باید تا پایان سال سقف تاریخی خود را رد کند. اما عواملی چون قیمت‌گذاری دستوری و همچنین فعل و انفعالاتی که در مقررات و سیاست‌های ارزی اتفاق افتاده است، در مقطعی بر انتظارات بازار تأثیر گذاشته اما این موضوع نیز زودگذر خواهد بود و انتظار می‌‌رود بازار در روزهای آینده روند رو به رشد خود را ادامه دهد.


نگاه 
بازگشت سهامداران خرد می‌‌تواند رشد آتی بازار را به همراه داشته باشد

محمدصادق احمدیان طاهری
کارشناس بازار سرمایه

درحال حاضر سهامداران خردی که نوسانات قیمت سهام از سال 1399 را پشت سر گذاشته‌اند، معاملات خود را در بازار با هیجان کمتری انجام می‌‌دهند و اصطلاحاً نسبت به گذشته صبورتر شده‌اند. همچنین آمار معاملات نشان می‌‌دهد دیگر سهامداران خردی که طی 2 سال گذشته از بازار خارج شده بودند نیز برای عقب نماندن از بازدهی بازار، در حال بازگشت هستند که این موضوع می‌‌تواند معاملات آتی بازار را تقویت کند و تداوم روند رو به رشد بازار را می‌توان متصور شد. اما در خصوص عوامل تأثیرگذار بر بازار باید توجه داشت، در حال حاضر بازار بیشترین تأثیر خود را از تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها و تغییرات نرخ ارز می‌‌پذیرد و با توجه به عقب‌ماندگی قیمت سهام از بازار‌های موازی مثل طلا، ارز و مسکن، انتظار می‌‌رود استقبال از سهام تا پایان سال ادامه داشته باشد. در کنار این موارد، تأمین انرژی و خوراک در زمستان به عنوان مهم‌ترین چالش صنایع شناخته می‌‌شود و افزایش نرخ کامودیتی‌ها نیز می‌‌تواند به عنوان یکی دیگر از محرک‌های بازار عمل کند.


نگاه 
بازار سهام از سایر بازارها عقب مانده و از این جهت رشد خواهد کرد

همایون دارابی
کارشناس بازار سرمایه

در حال حاضر بازار سهام از دو جهت عوامل بنیادی و عقب‌ماندگی از سایر بازار‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در وهله اول، از میانه سال 1399، بازار سهام وارد یک روند رکودی شد و این موضوع باعث عقب‌افتادگی  نسبت به سایر بازار‌ها گردید که بخشی از رشد بازار در ماه‌های گذشته ناشی از این موضوع بوده و بازار سعی کرده عقب‌ماندگی خود را از سایر بازارها جبران کند. در وهله دوم، بازار از چهار عامل بنیادی سیاست‌های مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری، تغییرات نرخ بهره، تغییرات سیاست‌های ارزی و بودجه سال 1402 تحت تأثیر است و تغییرات در این سیاست‌ها می‌‌تواند از طریق تأثیرگذاری بر سودسازی شرکت‌ها و نیز ترجیحات سرمایه‌گذاران، بازار سهام را دستخوش تغییر کند. با این حال به نظر می‌‌رسد با توجه به عقب‌ماندگی بازار از سایر بازارها و همچنین اقبال نسبی سرمایه‌گذاران به این بازار، در دوره‌های آینده خروج سرمایه‌ای از بازار اتفاق نیفتد و رشد بازار نیز ادامه یابد.


نگاه 
بخشی از بازار از سیاست‌های ارزی منتفع و بخش دیگر متضرر خواهند شد

سید رضا اعجازی
کارشناس بازار سرمایه

 سیاست‌های اعمال شده برای تثبیت نرخ ارز در قیمت 28 هزار و 500 تومان بازار را به دو دسته تقسیم خواهد کرد. 
براین اساس،  شرکت‌هایی که  تولید و فروش آنها وابسته به واردات است و سهم واردات در فعالیت‌های عملیاتی آنها زیاد است، از سیاست ارزی جدید منتفع خواهند شد و می‌‌توانند از این طریق سودسازی خود را بهبود بخشند.
اما در طرف مقابل، شرکت‌های صادرات‌محور مجبور خواهند بود ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت ثابت در سامانه نیما عرضه کنند که این موضوع می‌‌تواند بر روند رو به رشد سودسازی آنها تأثیرگذار باشد.
با این وجود افزایش نرخ جهانی کامودیتی‌ها نیز به عنوان عامل مهم دیگر تأثیرگذار بر بازار شناخته می‌‌شود و روند رو به رشد قیمت کامودیتی‌ها می‌‌تواند رشد بازار سهام را در پی داشته باشد اما در حال حاضر بیشترین تأثیر بازار سهام از سیاست‌های ارزی خواهد بود.


نگاه
تداوم فروش محصولات در بورس کالا عامل رشد بیشتر شاخص‌های بازار سهام

غلامرضا گلگیر
کارشناس بازار سرمایه

​​​​​​​در حال حاضر عوامل بنیادی از رشد بیشتر بازار حمایت می‌‌کند و با توجه به تغییرات نرخ ارز و تداوم فروش محصولات در بورس کالا، می‌‌توان انتظار داشت تا پایان سال روند رو به رشد بازار نیز ادامه یابد. با این حال با توجه به افزایش نااطمینانی‌ها و همچنین تغییر سیاست‌های کلان اقتصادی نمی‌توان درخصوص محدوده دقیق رشد بازار پیش‌بینی درستی داشت.
به نظر می‌‌رسد در حال حاضر تغییرات نرخ ارز به عنوان مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار عمل می‌‌کند و در برخی شرکت‌های صادرات محور، تغییرات 10 درصدی نرخ ارز می‌‌تواند باعث افزایش 20 تا 30 درصدی سودسازی آنها شود. 
هرچند که ابهام در این زمینه وجود دارد اما به نظر می‌‌رسد، نرخ ارز دیگر به قیمت‌های 3 یا 6 ماه گذشته باز نخواهد گشت و این موضوع تا حدود زیادی رشد سودسازی شرکت‌ها را تضمین می‌‌کند و متعاقباً افزایش تقاضا و رشد قیمت در بازار سهام نیز تداوم خواهد داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/10/638784/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها