رئیس سازمان هواشناسی خبر داد

طراحی و راه‌اندازی سامانه هشدار سیل


گروه اقتصادی/ رئیس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه سامانه هشدار سیل دو بخش اصلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد، گفت: بخش سخت‌افزاری همان توسعه شبکه دیده بانی است و تجهیزات شبکه باران‌سنجی و یا تجهیزات شبکه رادارهای کشور باید تکمیل شود که در کنار این موارد زیرساخت اعم از زمین، اینترنت و سرورهایی برای عملیات پردازشی نیاز است؛ در سطح کشور نیز باید به لحاظ زیرساختی شبکه تکمیل شود که درخواستمان را به رئیس‌جمهور ارسال کرده‌ایم تا در صورت تأمین منابع مالی بتوانیم شبکه را طی سال‌های آینده تکمیل کنیم.
به گفته سحر تاجبخش، در حوزه نرم‌افزاری اساساً پیش‌بینی‌های کاربردی با جفت کردن دو مدل هواشناسی و حوزه کاربردی انجام می‌شود. به‌طور مثال در سیل مدل‌های جوی با مدل‌های هیدرولوژی باید جفت شوند. 
برخی خروجی‌های وضع هوا را مثل پیش‌بینی باد، دما و بارش را از مدل‌های جوی می‌گیریم و با عنوان خروجی با پارامترهای دیگر جمع‌بندی می‌شود و میزان دبی آب تولیدی در یک نقطه مشخص می‌شود. وی افزود: فاز اول سامانه هشدار سیل را طی سال گذشته برای ۵۵۰ نقطه در کشور انجام دادیم اما ضرورت تکمیل آن برای باقی کشور نیز وجود دارد. 
حدود ۳۳۰۰ نقطه در نظر گرفته شده است که باید منابع مالی آن تأمین شود. در این صورت تمام ۳۳۰۰ نقطه به‌صورت یکجا انجام می‌شود البته ضرورت همکاری دستگاه‌های همکار بر اساس قانون مدیریت بحران از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد. 
رئیس سازمان هواشناسی کشور تأکید کرد که سامانه هشدار سیل راه‌اندازی شده است اما تعداد نقاط چون پیش‌بینی نقطه‌ای انجام می‌شود، باید به اندازه کل کشور توسعه یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/11/638791/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها