«ایران» ازمتوقف شدن خرید و فروش در بازار گزارش می‌دهد

کاهش 33 تا 175 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار


گروه اقتصادی/ تحولات بازار خودرو از عصر روز شنبه آغاز شد به‌گونه‌ای که قیمت انواع خودروهای داخلی کاهش یافت و به یکباره مردم از بازار خرید و فروش خودرو که طی دو هفته اخیر داغ شده بود، کنار کشیدند.
از 14 روز پیش که قیمت دلار سیر صعودی به خود گرفته بود و نرخ‌های جدیدی را ثبت کرد، قیمت انواع خودروهای داخلی هم به‌تبع آن افزایش پیدا کرد و به قیمت‌هایی رسید که برای هیچ‌کس قابل باور نبود. قیمت خودروهای داخلی در بازار از 15 تا بیش از 200 میلیون تومان افزایش یافت.
به اذعان فعالان بازار خودرو، از حدود یک ماه پیش، دلالانی که از بازار خودرو عقب‌نشینی کرده بودند، کم‌کم وارد بازار شدند و برای خرید خودرو اقدام کردند. این افراد به جهت آنکه در فعالیت‌های سوداگرانه حضور پررنگ دارند، پیش‌بینی کرده بودند که نرخ ارز به علت اغتشاشات و سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند، افزایش پیدا خواهد کرد و این امر می‌تواند یک فرصت طلایی برای افزایش قیمت خودروهایی باشد که حداقل 8 ماه بدون تغییر مانده بودند. نرخ ارز در شرایطی دستخوش تغییر شد و به بالای 40 هزار تومان رسید که وضعیت ارزی کشور به جهت افزایش صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم بسیار بهتر شده است. بر اساس اعلام گمرک، تجارت خارجی کشور در ۸ ماهه سال‌جاری با ۱۰ درصد افزایش به رقم ۶۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسیده یعنی از مجموع تجارت خارجی کشور، 37 میلیارد و 116 میلیون دلار به واردات و 32 میلیارد و 368 میلیون دلار به صادرات اختصاص داشته است. این امر نشان می‌دهد ضمن آنکه تراز تجاری کشور مثبت است، از نظر درآمد ارزی وضعیت خوبی داریم لذا نرخ ارز بی‌دلیل افزایش یافته است. حال با کاهش نرخ ارز (از روز شنبه) قیمت خودرو در بازار هم کاهشی شده است. قیمت خودروهای داخلی طی دو روز گذشته از 33 تا 175 میلیون تومان کاهش یافته و به اذعان برخی فعالان بازار خودرو، روند کاهشی قیمت‌ها تا آخر هفته آینده ادامه خواهد داشت. فعالان بازار به مردم توصیه کردند که طی 10 روز آینده نسبت به خرید و فروش خودرو اقدام نکنند چرا که هم در خرید و هم در فروش، متضرر می‌شوند. فعالان بازار تأکید دارند که دلالان و سوداگران هنوز در بازار خودرو هستند و به اشکال مختلف می‌خواهند قیمت‌ها را بالا نگه دارند لذا با فروکش کردن التهابات بازار خودرو، فرایند خرید و فروش خودرو در بازار طبیعی خواهد شد و دیگر هیچ فردی متضرر نمی‌شود.
فعالان بازار پیش‌بینی کردند که با افزایش تولید خودرو که از ابتدای سال‌جاری مشهود بوده است، عرضه خودرو به تقاضای موجود نزدیک خواهد شد و التهاب بازار خودرو به حداقل می‌رسد.
به گفته فعالان بازار، با ادامه روند نزولی نرخ ارز، می‌توان به کاهش قیمت‌ها در بازار امیدوار بود اما نکته مهم اینجاست که خودروسازان باید نیاز بازار را تأمین و نسبت به افزایش عرضه اقدام کنند در غیر این صورت همچنان بازار با بی‌ثباتی قیمت‌ها روبه‌رو و آرام نخواهد شد.
از نیمه دوم سال گذشته تغییر در فرایند تولید خودرو کلید خورد. سیاست دولت رئیسی بر این بود که با تکمیل کاری خودروهای ناقص و افزایش تولید، بتواند میزان عرضه خودرو را با تقاضا برابر کند. از همین رو برنامه‌های افزایش تولید آغاز شد و در مدت کوتاه، تیراژ تولید خودرو افزایش یافت. در همین راستا از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان ۱۸۷ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ۳۲ درصدی داشته است. سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور ۵۷۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به ۷۶۴ هزار دستگاه افزایش یافته است. تولید خودروهای ناقص توسط دو خودروساز اصلی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد کاهش یافت. تا نیمه آذرماه سال گذشته مجموع خودروهای تولیدی دارای نقص قطعه ۵۰۸ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به ۴۷ هزار دستگاه کاهش یافته است. اعداد دیگری حاکی از آن است که تولید انواع خودرو در ۸ ماه نخست امسال به ۷۴۸ هزار دستگاه رسید که بالاترین رقم در ۴ سال اخیر محسوب می‌شود. تولید خودرو در ۸ ماه نخست امسال ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۵۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بوده است.
اسد کرمی، نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی پایتخت درباره وضعیت بازار خودرو گفت: قیمت‌هایی که تا هفته پیش در فضای مجازی عنوان می‌شد، ناشی از افزایش نرخ ارز و حباب بود و در عمل نیز خرید و فروش انجام نمی‌شد و بازار قفل بود.
او خاطرنشان‌ کرد: از روز پنجشنبه گذشته و با تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی که در ادامه شاهد افت دو تا سه‌هزار تومانی نرخ دلار بودیم، قیمت خودروهای داخلی در سراشیبی قرار گرفت؛ با این حال هنوز بازار در رکود است. اسدی تصریح ‌کرد: افت قیمت خودرو طی روزهای اخیر در خودروهای مونتاژی و خارجی ملموس‌تر و شدیدتر است؛ به‌طور متوسط به‌ازای هر ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خودروها، شاهد افت ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی قیمت‌ خودروهای داخلی بودیم و این افت در خودروهای مونتاژی و خارجی تا ۲ برابر (یعنی ۴۰ میلیون تومان) بوده است.
او، تغییر قیمت‌ها در بازار خودرو را به‌طور مستقیم وابسته به نرخ ارز عنوان کرد و گفت: هرچند واردات خودرو به کشور کلید خورده و نخستین خودروهای وارداتی نیز وارد شده‌اند، اما هنوز تأثیری در بازار نداشته‌ است و قطعاً این تأثیر طی روزهای آتی خواهد بود.
آخرین قیمت خودروهای تولید داخل در بازار
بر این اساس باید اعلام کرد که روز گذشته هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ با کاهش 55 میلیون تومانی، 453 میلیون تومان، پژو ۲۰۷ فول با افت 78 میلیون تومانی، 560 میلیون تومان، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای با کاهش 98 میلیون تومانی، 601 میلیون تومان، پژو پارس با موتور TU5 با افت 74 میلیون تومانی، 515 میلیون تومان و پژو پارس سال سفارشی با کاهش 74 میلیون تومانی، 463 میلیون تومان قیمت خورد.
همچنین هر دستگاه تارا 608 میلیون تومان شد که افت آن 54 میلیون تومان بود. تارا اتومات هم با کاهش 119 میلیون تومانی با قیمت 738 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.
رانا پلاس هم 59 میلیون تومان کاهش قیمت به خود دید و اکنون به 432 میلیون تومان رسیده است. دنا معمولی 541 میلیون تومان با کاهش 72 میلیون تومانی و دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک 689 میلیون تومان با کاهش 67 میلیون تومانی قیمت‌گذاری شد.
همچنین روز گذشته هر دستگاه تیبا صندوق‌دار 292 میلیون تومان (افت 33 میلیون تومانی)، تیبا ۲ حدود ۲۹۷ میلیون تومان (کاهش ۳۶ میلیون تومانی)، ساینا 294 میلیون تومان (افت 43 میلیون تومانی)، شاهین 508 میلیون تومان (کاهش 54 میلیون تومانی)، کوئیک معمولی 289 میلیون تومان (افت 51 میلیون تومانی)، کوئیک آر ۳۰۷ میلیون تومان (کاهش ۴۵ میلیون تومانی)، همچنین پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ حدود 269 میلیون تومان (افت 40 میلیون تومانی) و پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ نزدیک به ۲۴۸ میلیون تومان (کاهش ۳۴ میلیون تومانی) قیمت خورد.
در دسته مونتاژی‌ها نیز دیگنیتی پرایم فول کاهش 175 میلیون تومانی را تجربه کرد و به یک میلیارد و 800 میلیون تومان رسید، فیدیلیتی پنج نفره با کاهش 44 میلیون تومانی به یک میلیارد و 644 میلیون رسید و فیدیلیتی هفت نفره افت 88 میلیون تومانی را تجربه کرد و یک میلیارد و 675 میلیون قیمت خورد.

برش
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت
رکورد تولید خودرو در آذرماه شکسته شد

​​​​​​​مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آذرماه امسال رکورد ماهانه تولید خودرو در پنج سال اخیر شکسته و نزدیک به ۱۲۷‌ هزار دستگاه خودرو در یک ماه توسط خودروسازان تولید شد.
عبدالله توکلی لاهیجانی افزود:‌ با افزایش تولید خودرو و ثبت رکوردهای جدید و همچنین عملیاتی شدن مبحث واردات خودرو، قابل پیش‌بینی است که در روز و ماه‌های آینده ریزش قیمت خودرو در بازار اتفاق بیفتد. او ادامه داد: نخستین محموله‌های وارداتی خودرو وارد کشور شده و همین روند با شدت بیشتری هم در تولید و هم در واردات تا پایان سال و سال آتی نیز ادامه خواهد یافت. بنابراین، براساس عرضه‌های سنگین خودرو تا پایان سال توسط خودروسازان و همچنین واردکنندگان، شاهد رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود. مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه با افزایش عرضه و محدود بودن تقاضا در بازار، خودرو کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و با ریزش قیمت خودروها در بازار مواجه خواهیم بود، تأکید کرد: اگرچه از بسیاری دردهای مزمن صنعت خودرو همانند تولید ناقص یا خودروهای انباشته در پارکینگ‌ها که در 5 سال گذشته گریبان صنعت را گرفته بود، گذر کرده‌ایم و به ترمیم، تثبیت و رشد جریان تولید دست یافته‌ایم. توکلی اضافه کرد: اما آنچه برای وزارت صمت اهمیت فراوان دارد، پرداختن به ریشه این عارضه‌ها است که همانا عدم رسوخ فعالیت‌های دانش‌بنیان در صنعت خودروی کشور است. او با تأکید بر اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده، توسعه خودروها با نشان‌های بومی و استفاده از فناوری‌های نوین در محصولات خودرویی کشور با شدت بیشتری دنبال می‌شود، افزود: هم‌اکنون برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای است که ۹ محصول مختلف روی بُن‌سازه‌های (پلتفرم‌های) بومی توسعه و در سال آتی وارد بازار خواهد شد و بدین ترتیب در کنار واردات خودرو، فضایی رقابتی در بازار خودروی کشور ایجاد می‌شود.
مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: برای آنکه نتایج حاصله به‌صورت پایدار در صنعت خودروی کشور تداوم داشته باشد و با فراز و فرود استراتژیک که ریشه بسیاری از مسائل این صنعت است، مواجه نشویم، دو سند درباره برنامه تحولی صنعت خودروی کشور و رویکرد دانش‌بنیان شدن در این صنعت منتشر شده است. او اضافه کرد: همزمان پروژه تغییر قواعد حاکم بر صنعت خودروی کشور با تدوین آیین‌نامه‌های مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودروی کشور در حال انجام است و در این مسیر از نخبگان دانشگاهی و صنعتی کشور در هفت کارگروه مختلف تخصصی بهره گرفته شده است.
توکلی گفت: با رویکردهای نوین به کار گرفته شده در صنعت خودروی کشور، امیدواریم علاوه بر رقابتی شدن بازار خودرو، شاهد رشد پایدار صنعت خودروی کشورمان باشیم؛ صنعتی‌ که ظرفیت‌های فراوانی را در زنجیره شرکت‌های دانش‌بنیان، قطعه‌سازان و خودروسازان در خود نهفته دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/12/638793/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها