روی خط خبر


افزایش ۳ درصدی مصرف گاز بخش خانگی

مصرف گاز بخش خانگی در ۲۴ ساعت گذشته با سه درصد افزایش در روز شنبه (دهم دی‌ماه) به ۶۱۰ میلیون مترمکعب رسید.
مصرف گاز بخش‌های خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده در ۲۴ ساعت گذشته (۱۰ دی‌ماه) نسبت به روز پیش از آن (۹ دی‌ماه) شاهد افزایش ۳ درصدی بوده است. بر پایه این گزارش، مصرف گاز بخش خانگی بیش از ۷۲ درصد کل گاز تحویلی به خطوط را به خود اختصاص داده است. اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران، تأمین پایدار گاز بخش خانگی در سراسر کشور است، با این حال هموطنان با کاهش مصرف گاز، رعایت الگوی مصرف، تنظیم دمای منزل ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و پوشیدن لباس گرم می‌توانند به شرکت ملی گاز ایران در امر گازرسانی پایدار به صنایع و واحدهای تولیدی کمک کنند.


تزریق ۷ میلیارد دلار ارز مرغوب به نیروگاه‌هاپ

رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه، ضمن اشاره به تداوم بحران گازی تا سال ۱۴۲۰، گفت: ۷ میلیارد دلار از مرغوب‌ترین ارز کشور به سمت نیروگاه‌ها می‌رود.
احمد زراعت‌کار، با اشاره به بحرانی شدن بخش انرژی در دو سه سال اخیر، گفت: حوزه انرژی حوزه پیشرو اقتصاد ایران در 100سال اخیر بود که هم اکنون با بحران مواجه شده و اگر این بخش نتواند خود را سرپا نگه دارد نمی‌دانیم سایر بخش‌ها چه شرایطی خواهند داشت.
وی افزود: موضوع ناترازی انرژی در حامل‌ها باید حل شود تا به کمک آن بتوانیم ایفاگر نقش در منطقه و جهان باشیم.
رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تدوین برنامه جامع توسعه نتیجه‌بخش نیست، گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که باید برنامه‌ریزی جامع کنار گذاشته شود و روی موضوع و هسته‌های کلیدی که بحران دارند متمرکز شویم و آنها را جلو ببریم.
وی با اشاره به تمرکز جهان بر سهم الکتریسته گفت: چشم‌انداز انرژی جهان به سمت الکتریسته حرکت می‌کند و تلاش دارد سهم ۲۱ درصدی را به ۵۱ درصد ارتقا بدهد، این موضوع علاوه بر تأثیراتی که در محیط زیست می‌گذارد تسلط فناوری را نیز حفظ می‌کند.
زراعت‌کار با بیان اینکه قدرت‌های جهان در تلاش هستند که نفت را از اقتصاد خود حذف کنند، تصریح کرد: تسلط برنفت باعث ایجاد قدرت‌های منطقه‌ای شده، از این‌رو کشورها تلاش دارند سهم ۳۵ درصدی اقتصادی خود از نفت را به ۴ تا ۵ درصد تقلیل بدهند.
رئیس دفتر انرژی سازمان برنامه و بودجه افزود: سهم مصرف گاز در بخش خانگی ۳۳ درصد است و همچنین ۳۴ درصد از گاز به نیروگاه‌ها می‌رود و این آمار می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد که حجم قابل توجهی از گاز در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود.
زراعت‌کار با اشاره به سهم اندک ایران در صادرات انرژی گفت: ایران دومین کشور در زمینه ذخایر گازی است اما شانزدهمین صادرکننده گاز در دنیا هستیم و این پارادوکس استراتژی اشتباه ما را بخوبی نشان می‌دهد. این تفکر سال‌های پیش ایجاد شد که گاز را به سمت صنایع هدایت کنیم و این گونه تولید ناخالص کشور را افزایش بدهیم. این در حالی است که روسیه با تسلط بر منابع گازی خود در کشور توانست نقش‌های جدیدی در صحنه بین‌المللی برای خود تعریف کند تا مواردهای تخاصم و تهاجم را کنترل کند و ابزاری برای مستحکم کردن موقعیتش در منطقه ایجاد کند.
وی با بیان اینکه تا سال ۱۴۲۰ باید بحران گازی را تحمل کنیم، گفت: پنج فاز پارس جنوبی باید افتتاح شود تا بتوان کسری گاز خود را جبران کنیم.
وی گفت: ما ذخایر انرژی به میزان کافی داریم. با تولید ۱,۵ میلیون بشکه نفت می‌توانند براحتی ما را در صحنه‌های بین‌المللی کنار بگذارند اما اگر تولید به 6میلیون بشکه برسد امکان حذف کردن ما سخت‌تر خواهد شد.


آبرسانی به ۶۰۰ روستا تمام شد

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو گفت: پروژه «جهاد آبرسانی» به‌عنوان بزرگترین پروژه عمرانی کشور با پیشرفت قابل قبول ۳۰ درصدی در سراسر کشور در حال اجرا است.
«میثم جعفرزاده» افزود: تاکنون برای این پروژه بیش از یک‌هزار میلیارد تومان هزینه شده است. وی ادامه ‌داد: تا آخر امسال مقرر شده به یک‌هزار روستا آبرسانی شود و در یک سال گذشته از این طریق به یک‌هزار و ۵۰۰ روستا در خوزستان که بدون آب بوده و مشکل کیفی و کمّی داشتند آبرسانی شده است.
جعفرزاده با اشاره به شاخص‌های انتخاب روستاها برای این طرح، خاطرنشان ‌کرد: تعدادی از روستاها دسترسی به منابع آبی نداشتند، برخی روستاها کمبود آب از حیث کمّی داشتند و در طول روز چند ساعت بیشتر به آنها آبرسانی نمی‌شد و برخی روستاها هم از نظر شاخص‌های کیفی کمبودهای جدی داشتند. همچنین هدررفت آب در برخی روستاها بالا بود.
مشاور وزیر نیرو خاطرنشان ‌کرد: مطابق نظر وزیر نیرو و تصمیم‌گیری انجام شده، مقرر شد ۱۰ هزار روستای دوم هم به این پروژه اضافه شود که در این صورت به درصد برخورداری ۹۵ درصدی آبرسانی می‌رسیم و این عدد خیلی بالایی است. وی افزود: پروژه نخست آبرسانی به ۱۰ هزار روستا سه ساله است و برای ۱۰ هزار روستای دیگر سه سال بعدی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. جعفرزاده، مجموع قرارداد طرح جهاد آبرسانی را ۱۹ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ما باید منابع آبی را در جایی که کار می‌کنیم بشناسیم. در بسیاری نقاط هدررفت آب و در خیلی جاها هم کمبود خاصی داریم.
جعفرزاده با بیان اینکه بیش از یک‌هزار میلیارد تومان تاکنون در جهاد آبرسانی هزینه شده است، گفت: قرار است تا پایان سال به یک‌هزار روستا آبرسانی شود. وی با بیان اینکه آبرسانی به ۶۰۰ روستا تمام شده و در ۴۰۰ روستا ۸۰ درصد پیشرفت داشته است، افزود: در برخی استان‌ها مانند بوشهر پروژه‌های آبرسانی تا عید سال آینده تمام است و در استان‌هایی که تعداد روستاهای کمی دارند، مرحله دوم آبرسانی اجرا می‌شود.


عدم‌النفع 30 هزار میلیارد تومانی تبدیل گاز به متانول

کارشناس انرژی گفت: تبدیل گاز به متانول در 9 ماهه ابتدایی 2022، بالغ بر 2.2 میلیارد دلار ارزآوری داشت، درحالی که اگر همین میزان خوراک صادر شده بود، چیزی بالغ بر 2.77 میلیارد دلار درآمدزایی ارزی برای کشور داشت.
مهدی هاشم‌زاده اظهار داشت: ما مشکلی که در صنعت پتروشیمی داریم، عدم توسعه مناسب صنعت است، سهم سبد پتروشیمی دنیا در سال 2019 از پروپیلن به‌عنوان خاویار محصولات پتروشیمی 12 درصد بوده ولی در ایران فقط 2 درصد بوده، در دنیا متانول 17 درصد در سبد محصولات پتروشیمی سهم دارد اما در ایران این سهم به 35 درصد رسیده است.  مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاستگذاری ماهد افزود: نکته بسیار مهم دیگر، پولی است که در جیب دولت و بیت‌المال می‌رود. در حالت غیربهینه تبدیل گاز به متانول، 1.5 میلیارد دلار به دولت پرداخت می‌شود که حاکی از رانت خوراک اعطایی است ولی در حالت ایده‌آل برای کشور و مردم، 2.77 میلیارد دلار سهم دولت و بیت‌المال خواهد بود که حکایت از یک رانت 30 هزار میلیارد تومانی است که از جیب دولت خارج و به کسری بودجه تبدیل شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/14/638805/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها