همزمان با شایعات کنار گذاشته شدن ترامپ از رهبری حزب جمهوری خواه مطرح شد

ترامپ : حزب جدید راه می اندازم


زهره صفاری/ دونالد ترامپ که در چند ماه اخیر و بویژه پس از شکست وعده‌هایش در انتخابات میاندوره‌ای، تا حدود زیادی مغضوب حزب جمهور‌ی‌خواه شده است، با انتشار پستی معنادار، هم‌حزبی‌هایش را تهدید کرد در صورت حمایت نکردن از او در انتخابات 2024، با حزب سومی وارد صحنه رقابت خواهد شد.
به گزارش ایندیپندنت، در حالی که منابع خبری از چند روز قبل با گمانه‌زنی‌هایی بر این تصمیم دونالد ترامپ صحه گذاشته بودند، اما پست رئیس‌جمهور سابق امریکا در روز چهارشنبه حجت را بر جمهوری‌خواهان تمام کرد و آنها این خطر را نزدیک‌تر از تصورشان احساس کردند. ترامپ در این پست جنجالی شبکه اجتماعی‌اش «تروث»، مقاله‌ای با عنوان «شکاف آینده» را منتشر کرده بود که بر این محور تأکید داشت؛ «اگر جمهوری‌خواهان ترامپ را برای نامزدی 2024 حزب کنار بگذارند او با حزب سومی وارد رقابت می‌شود». این پست بویژه پس از آنکه موقعیت ران دی سانتیس، فرماندار فلوریدا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزدهای مورد حمایت جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری آتی، قوت گرفت، معنا و مفهوم بیشتری یافته است. به نوشته نیوزویک، دن گلنتر، در این مقاله تأکید کرده است: «ماشین جمهوری‌خواهان عزمی برای انتخاب دوباره ترامپ ندارد. او هم بازیکن تیم تک‌حزبی نیست. آنها ترجیح می‌دهند انتخابات برده با حضور ترامپ را به دموکرات‌ها، برادران مجرمشان ببازند. حالا آیا من فکر می‌کنم ترامپ به عنوان کاندیدای حزب سوم برنده می‌شود؟ نه. آیا من به او در این شرایط رأی می‌دهم؟ بله، چراکه دیگر علاقه‌ای ندارم این قطار فساد (جمهوری‌خواهان) بیش از این حرکت کند.»
قمار از پیش‌باخته ترامپ
گرچه هنوز دی سانتیس 44 ساله برخلاف دونالد ترامپ 76 ساله رسماً برای نامزدی ریاست‌جمهوری 2024 اعلام حضور نکرده است، اما ترامپ که روی فرصت انتخابات میاندوره‌ای برای تثبیت جایگاهش حساب ویژه‌ای باز کرده بود، با دیدن شکست بسیاری از نامزدهای متبوعش در ایالت‌های مختلف و موفقیت دی سانتیس در انتخابات فرمانداری فلوریدا، دیگر هیچ فرضیه‌ای او را برای حمایت قرمزها به قطعیت نمی‌رساند. حتی نظرسنجی‌های اخیر نیز بر کنار رفتن ترامپ از فهرست جمهوری‌خواهان صحه گذاشته و در آنجا نیز شانس دی سانتیس قوی‌تر نشان می‌دهد. در عین‌حال کریگ آگرانوف، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه آتلانتیک فلوریدا در گفت‌و‌گو با نیوزویک تأکید کرد: «ترامپ حتی به عنوان نامزد حزب سوم شاید ابتدا حمایت شود اما تاریخ نشان داده است که این احزاب شانس پیروزی در انتخابات را ندارند و حتی نمی‌توانند نزدیک آن نیز شوند.»
وی خاطرنشان کرد: «اما اگر او تصمیم بگیرد، به‌صورت مستقل وارد چرخه رقابت 2024 شود، بخشی از آرای جمهوری‌خواهان را خواهد گرفت. حالا اگر او بتواند رأی کسانی را که از او و جو بایدن نیز تنفر دارند (دابل هیترها) به دست آورد، می‌تواند توازن آرا را شکسته و شانس مضاعفی برای ادامه کار دموکرات‌ها در کاخ سفید ایجاد کند.»
درس عبرتی برای جمهوری‌خواهان
کارشناسان معتقدند، این تصمیم ترامپ بدون شک برای او شانس بالایی نخواهد آورد اما حداقل نتیجه آن این است که رئیس‌جمهور سابق با این کار درس عبرتی به جمهوری‌خواهان و هم‌حزبی‌هایش خواهد داد. به‌نوشته نیوزویک، پس از انتشار این پست در صفحه دونالد ترامپ، بسیاری از کاربران شبکه‌های مجازی نیز از تصمیم او حمایت کرده و او را برای قدم گذاشتن در مسیر این شکاف ترغیب کرده‌اند.
مارتی تیلور، مدیر اجرایی مؤسسه نیوبلو امریکا گفت: «اگر ترامپ نامزد جمهوری‌خواهان نباشد، حضور او به عنوان کاندیدای مستقل حزب سوم، ایده خوبی به نظر می‌رسد. این اتفاق می‌تواند شانس جمهوری‌خواهان برای پیروزی در 2024 را از بین ببرد و برد دموکرات‌ها را تضمین کند. دونالد همین کار را بکن.»
همزمان اتحادیه ضد سلامت روان ترامپ «دیوتی توو وارن» (Duty to Warn)، نیز در توئیتی در این‌باره نوشت: «ترامپ مقاله‌ای را منتشر کرده که در آن او را به مشارکت در انتخابات 2024 با حزب سوم ترغیب می‌کند. پیش برو؛ دونالد. پیش برو! پیشنهادی برای اسم و لوگوی حزب سوم او دارید؟»
به نوشته هافینگتون پست، جاناتان کارل، خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز در کاخ سفید نیز در کتابش با نام «خیانت؛ پایان نمایش ترامپ» با استناد به اظهارات برخی سیاستمداران امریکایی بر تصمیم سخت ترامپ برای جمهوری‌خواهان و دعوای بین آنها تأکید کرده و تبعات این اتفاق را برای قرمزها دشوار و غیرقابل جبران خوانده است. در بخش‌هایی از این کتاب آمده است: «رانا مک دانیل، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان پس از آنکه ترامپ یک‌بار قرمزها را به تشکیل حزب خود تهدید کرد خطاب به او گفته بود؛ تو نمی‌توانی این کار را انجام دهی چون اگر چنین شود ما برای همیشه می‌بازیم. ترامپ نیز به او پاسخ داد؛ دقیقاً شما بدون من برای همیشه بازنده هستید. اما من اهمیت نمی‌دهم. این لیاقت جمهوری‌خواهانی است که از من جدا شوند.» به‌رغم این پیش‌بینی میچ مک کانل، رئیس اقلیت جمهوری‌خواهان سنا با حمله به رئیس‌جمهور سابق، برنامه سیاسی جدید ترامپ را نابود شده می‌داند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/4/638845/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها