شیعیان بحرین در مراسم یادبود شیخ نمر باقر نمر به خیابان‌ها رفتند

سرکوب معترضان در خیابان های منامه


حسین فاطمی/ در ایامی که سرکوب‌ها در عربستان به اوج خود رسیده و شیعیان این کشور که اغلب فعالان‌شان در زندان به سر می‌برند، یارای اعتراض و برپایی یادبودها را ندارند، معترضان بحرینی با برگزاری راهپیمایی یاد شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان را که به دست آل‌سعود به شهادت رسید، گرامی داشتند.
به گزارش رسانه‌های بحرینی مردم این کشور بویژه در جزیره «ستره» و شهرک «السنابس» در بحرین در راهپیمایی جداگانه خود با سردادن شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی، هرگونه عادی‌سازی با این رژیم را محکوم کردند. آنان همچنین تصاویر آیت‌الله «شیخ عیسی قاسم»، رهبر انقلاب معنوی بحرین را در دست داشته و یاد و خاطره شهیدان بحرینی از جمله شهید «السید هاشم» را در چهارچوب مراسم و آیین‌های تحت عنوان «ای ستره ما می‌آییم» گرامی داشتند. قابل ذکر است که رویداد «ای ستره ما می‌آییم» یک رویداد سالانه است که برای اولین بار از اول ژانویه 2016 آغاز شد و در آن ائتلاف 14 فوریه بحرین شعار سال جدید انقلابی را اعلام کرد.
شیخ «نمر باقر النمر» معروف‌ترین روحانی شیعه در عربستان است که تبدیل به نماد مبارزه علیه استکبار آل سعود شده و اعدام وی خشم شیعیان و آزادگان سراسر جهان را برانگیخت. 7 سال قبل برابر با دوم ژانویه 2016 میلادی، شیخ نمر به اتهام «محاربه و اقدام علیه امنیت ملی» همراه با 46 نفر دیگر اعدام شد و مقامات سعودی از تحویل پیکر او به خانواده‌اش نیز خودداری کردند. شهادت شیخ نمر واکنش‌های منفی بسیاری را بین مقامات سیاسی و چهره‌های برجسته شیعی و سنی به دنبال داشت، خصوصاً که تنها جرم او اعتراض به محدودیت‌های ایجاد شده برای اقلیت شیعه عربستان بود.
در جریان تظاهرات دیروز، نظامیان رژیم آل خلیفه با حمله به معترضان، سعی در سرکوب این اعتراضات داشتند، اما شیعیان بحرین برای جلوگیری از پیشروی خودروهای مزدوران آل خلیفه و تأمین امنیت اقدام به بستن خیابان‌های اصلی کردند. این اعتراض‌ها در حالی برگزار شد که معترضان بحرینی در روزهای اخیر همچنین با برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز خواستار آزادی زندانیان عقیدتی در این کشور از جمله «شیخ علی سلمان»، روحانی برجسته بحرینی و دبیرکل جمعیت الوفاق و تمامی زندانیان عقیدتی شدند.
بحرینی‌ها همچنین به حضور و مداخله کشور‌های دیگر در امور داخلی خود اعتراض دارند که در رأس این مداخلات می‌توان به حضور رژیم صهیونیستی در صحنه سیاسی بحرین اشاره کرد. روابط و دوستی سردمداران بحرین با آل‌سعود زمینه‌ساز حضور رژیم صهیونیستی در بحرین است؛ اقدامی که به‌زعم کارشناسان خطری برای جهان اسلام و خیانت به آن است. این در حالی است که چهارم سپتامبر 2020 رژیم آل خلیفه و رژیم صهیونیستی بر سر عادی‌سازی روابط به توافق رسیدند؛ مردم مناطق مختلف بحرین نیز در تمامی دو سال گذشته در مخالفت با توافق عادی‌سازی روابط میان منامه - تل آویو بار‌ها با برگزاری تظاهرات، آن را محکوم کرده‌اند.
بحرین از زمان انتفاضه ضد دولتی در سال 2011 هزاران معترض، خبرنگار و فعال را بازداشت کرده است و برخی از این افراد در محاکمه‌های جمعی بازداشت شدند. بحرین مدعی است متخلفان را بر اساس قوانین بین‌المللی محاکمه می‌کند و بر همین اساس انتقادهای سازمان ملل و دیگر نهادها را درباره محاکمه‌ها و شرایط بازداشت نمی‌پذیرد. بر اساس تجزیه و تحلیل سازمان مطالعات «خانه آزادی» رژیم آل خلیفه یکی از سرکوبگرترین رژیم‌ها در منطقه است که به طور سیستماتیک بسیاری از حقوق افراد را نقض می‌کند. این رژیم همچنین به سرکوب شیعیان ادامه می‌دهد.
در همین راستا معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و شهید آیت‌الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان را رهبران مقاومت توصیف و بر تأسی از راه و شیوه زندگی این شهیدان تأکید کرد.
شیخ عبدالله صالح در نشست خبری که دیروز یکشنبه به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله نمر باقر النمر، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس و با حضور تعدادی از روحانیون حوزه مقاومت و از اساتید حوزه علمیه شهر مقدس قم به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود: تلاش‌های هر سه شهید در حوزه مقاومت الهام بخش و پرداختن به زندگی این افراد و آرمان‌های آنها پندآموز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/4/638848/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها