معاون بانک مرکزی: میزان چک‌های برگشتی نصف شد

چک الکترونیکی آمد، دسته چک‌کاغذی حذف نمی‌شود


در حالی که در سال ٩۶ روزانه ١٠ نفر به دلیل چک برگشتی به زندان می‌رفتند امروز هر دو روز یک نفر به دلیل چک برگشتی به زندان می‌رود.
به گزارش ایلنا، مهران محرمیان در مراسم رونمایی از سامانه «چکنو» با بیان اینکه قانون جدید چک ١٧ مرحله سنگین داشت که امروز ١۶ مرحله سخت این قانون به اجرا رسیده و تنها یک مرحله باقی مانده، اظهار داشت: بیش از یک میلیون نفر ساعت روی مباحث فنی این قانون کار کرده‌اند و همین قانون جدید باعث کاهش چک برگشتی شده‌ است.
وی ادامه داد: در حالی که سال‌های گذشته میزان چک‌های برگشتی ١۵ درصد بود، این روند پس از اجرای قانون جدید کاهشی بود و در آذرماه امسال به ٧ درصد رسید.
معاون بانک مرکزی با بیان اینکه یک مرحله باقی مانده از ١٧ مرحله قانون جدید بزودی عملیاتی می‌شود، گفت: در حال حاضر در مرحله‌ای هستیم که براساس عملکرد هر فرد چک‌های ارائه شده به آن رنگ‌های مخصوصی دارد و از سفید تا قرمز رنگ‌بندی شده‌ و هر رنگ نشان‌دهنده وضعیت فرد صاحب چک است و در واقع افراد اعتبارسنجی می‌شوند و با ادامه اجرای این قانون میزان چک برگشتی کمتر هم می‌شود.
محرابیان با بیان اینکه با اجرای قانون جدید چک میزان کلاهبرداری و زندان‌های چک برگشتی کمتر شده‌، افزود: در حالی که در سال ٩۶ روزانه ١٠ نفر به دلیل چک برگشتی به زندان می‌رفتند امروز هر دو روز یک نفر به دلیل چک برگشتی به زندان می‌رود.
وی گفت: با چک‌های الکترونیکی و دیجیتال مشکلات و مسائل مربوط به چک‌های کاغذی را کاهش می‌دهند اما قرار نیست دسته چک کاغذی حذف شود و بلکه زیست بوم جدیدی را ایجاد کرده‌ایم.
معاون بانک مرکزی ادامه داد: قرار نیست تغییری در چک صیادی داشته باشیم و البته کسانی که چک الکترونیکی و دیجیتال دریافت می‌کنند ملزم به این نیستند که حتماً خودشان هم دسته چک دیجیتال داشته باشند و مزیت چک دیجیتال این است که افراد می‌توانند چک‌ را به صورت غیرحضوری نقد کنند.
همچنین عباس حسینی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، در این مراسم با بیان اینکه چک دیجیتال در ادامه مباحث و برنامه‌های بانکداری دیجیتال است، اظهار داشت: امروز در جریان اجرای بانکداری دیجیتال مردم از سفته و برات الکترونیکی استفاده می‌کنند و شاهد حرکت به سمت بانکداری دیجیتال هستیم که امروز هم یکی از محصولات آن چک دیجیتال است.
وی با بیان اینکه بانکداری دیجیتال بدون در نظرگرفتن عصر و اقتصاد دیجیتال محقق و میسر نمی‌شود، گفت: تعریف عصر دیجیتال این است که همه مردم بتوانند در تولید دانش و داده و انتقال و ذخیره‌سازی و به‌کارگیری آن دخالت و مشارکت داشته باشند.
حسینی با اشاره به حذف موانع و فاصله در عصر دیجیتال ادامه داد: حذف فاصله جغرافیایی و زمانی، فاصله طبقاتی و حذف تفاوت جنسیتی از جمله مزایای عصر دیجیتال است و افراد می‌توانند در ٢۴ ساعت شبانه روز خدمات دریافت کنند و این امکان فراهم شده که هزینه‌ها به صفر و به حداقل میل کند و از سوی دیگر با افزایش کاربران و شبکه سازی مجموعه‌ها به درآمد حداکثری و سودآوری می‌رسند.
وی افزود: به طور قطع فراهم کردن امکان چک دیجیتال ارائه خدمات را سرعت می‌بخشد و افراد ساعت ٢ شب هم می‌توانند خدمات مربوطه را دریافت کنند و مشکل بُعد مسافت هم حل می‌شود  
مزایای راه‌اندازی چک دیجیتال
چک امن دیجیتال با عنوان «چکنو» در حالی دیروز رونمایی شد که معاون بانک مرکزی ضمن تشریح مزایای آن تأکید کرد:‌ در این مرحله مطلقاً قرار نیست چک‌های کاغذی و صیادی حذف شوند. دارندگان این چک‌ها می‌توانند با ارائه شماره چک به شعب بانکی آن را نقد کنند.
چک امن دیجیتال با عنوان چکنو برای اولین بار در نظام بانکی عملیاتی شد. مشتریان، فعالان اقتصادی و بازرگانان می‌توانند با استفاده از این خدمت برای به حداقل رساندن ریسک‌ها و نگرانی‌های موجود در مورد چک‌های کاغذی به‌صورت غیرحضوری و بدون مراجعه به شعب، از این فناوری نوین استفاده کنند.
درخواست و صدور دسته‌چک دیجیتال، صدور، دریافت، انتقال و وصول درون‌بانکی و بین‌بانکی چک دیجیتال، ضمانت آن توسط شخص ثالث، ابطال و مسدودی، دریافت گواهی عدم پرداخت، استعلام و مشاهده کارتابل چک‌های دریافتی از جمله مهم‌ترین قابلیت و مزیت‌های راه‌اندازی چک امن دیجیتال است.
تمامی قوانین و مقررات چک کاغذی در مورد این خدمت نوین صدق می‌کند. در چک امن دیجیتال چک کاغذی حذف و با استفاده از امضای دیجیتال معتبر می‌شود. چک دیجیتال سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد.
سامانه «چکنو» با هدف ایجاد بستری امن برای ارائه چک دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/7/638854/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها