4 اقتصاددان در گفت وگو با «ایران» سیاست‌های اخیر ارزی دولت را تحلیل کردند

تعیین 28500 تومان برای واردات برخی کالاها برای یک‌سال کاملاً دقیق بود


حدیث حدادی
 خبرنگار

در چند روز اخیر یکی از موضوعات اقتصادی که بازار و افکارعمومی را درگیر خود کرده، نرخ ارز است؛ نرخی که روند افزایشی به خود گرفت و بدون ترمز حرکت کرد تا جایی که قیمت دلار به بیش از 40 هزار تومان هم رسید. 


نگـاه 1

نقش کلیدی سامانه نیما در تعیین نرخ ارز
دکتر محمد جلیلی
اقتصاددان

تعیین نرخ ارز نیمایی یکی از سیاست‌های اقتصادی است که آن را در دولت گذشته تجربه کرده‌ایم، اما به علت اشتباهاتی که در آن صورت گرفت با شکست مواجه شد. در حال حاضر و بر اساس صحبت‌های رئیس بانک مرکزی مشخص است سیاستگذاری در این خصوص  با دولت قبل متفاوت است و گویا نحوه این سیاست‌ها به‌گونه‌ای است که در بازار ارز به دلار تک‌نرخی خواهیم رسید. 
یکی از موضوعات مهمی که دولت باید به آن توجه کند عدم تداوم حضور ارز نیمایی در کشور است، به آن معنا که هر زمان دولت تشخیص داد این بازار دیگر نیاز به حضور چنین ارزی ندارد، آن را حذف کند. اما در حال حاضر چنین اقدامی که اقتصاد کشور در چنین شرایطی قرار دارد کاملاً ضروری بوده است و گام مؤثری در کاهش قیمت ارز محسوب می‌شود زیرا در شرایط کنونی نیاز است این نوسانات پایان‌ یافته و التهاب شکل‌گرفته در بازار پایان پذیرد. استفاده از سامانه نیما به‌ منظور کاهش قیمت ارز در بازار قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر استفاده از این سامانه می‌تواند تا حدود زیادی از نوسانات بعدی هم پیشگیری کند زیرا با استفاده از نرخ ارزی که در این سامانه تعیین می‌شود بخش عمده‌ای از نیاز‌های افراد جامعه که همان نیازهای ضروری است با همین مبلغ مشخص‌شده تأمین می‌شود. در واقع وجود این سامانه می‌تواند شاخص خوبی محسوب شود که در حوزه ارز نقش ایفا کند.


نگـاه 2

تغییر رئیس یک اقدام هوشمندانه بود
دکتر محمد‌صادق علیپور
اقتصاددان

اقتصاد ایران دارای شرایط مناسبی نیست و در حال حاضر در وضعیت تورمی به‌سر می‌برد. 
در چنین شرایطی می‌توان گفت بهترین تصمیم در زمینه ارز گرفته شد تا بازار آشفته ارز به یک ثبات نسبی برسد.
 بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی تورمی که در کشور وجود دارد، اجتناب از چنین تصمیمی غیرممکن است. استفاده از سامانه نیما از نظر کارشناسی کار قابل قبولی است، به‌ طوری که می‌تواند با ایجاد شوک در اقتصاد، نرخ ارز را کنترل کرد و روند حرکتی آن را به سمت کاهشی  یا تثبیتی سوق داد.
انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی یک انتخاب هوشمندانه بود زیرا با توجه به تجربیاتی که ایشان در دهه 90 در سیاستگذاری داشته‌اند، می‌توانند در این عرصه نه‌ تنها به وظایف خود به‌ خوبی عمل کنند بلکه در عرصه پولی و بانکی گام‌های مؤثری در اقتصاد بردارند. 
همچنین با توجه به تحصیلاتی که برخوردار هستند مشخص است از بخش کلان اقتصاد نیز همانند خرد، اطلاعات خوبی دارند.
از سویی دیگر رقم 28500 تومان کاملاً با دلار 4200 تومان فرق دارد و این رقم 28500 رقم درست ودقیقی بود.


نگـاه 3

عدد واقعی دلار حدود 24 هزار تومان است

دکتر محمد کهندل
اقتصاددان

اگر بانک مرکزی گام‌های برنامه‌ریزی شده‌ای در این راستا بردارد، می‌تواند تجمیع نرخ‌های ارز را در اهداف خود قرار دهد. در واقع در یک اقدام برنامه‌ریزی شده همه ارزهای موجود در بازار را که دارای نرخ‌های متفاوتی هستند سمت ارز نیمایی حرکت دهد. با توجه به سخن‌ها و برنامه‌هایی که از سوی رئیس جدید بانک مرکزی عنوان شده، مشخص است به همین سمت حرکت خواهیم کرد. از سوی دیگر بانک مرکزی باید همزمان با سوق دادن سایر ارزها به سمت ارز نیمایی، قیمت ارز این سامانه را به سمت نرخ واقعی ارز حرکت دهد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت واقعی دلار در کشور بین 24 تا 27 هزار تومان است و زمانی که به تک‌نرخی شدن قیمت ارز برسیم، فعالیت سفته‌بازی حذف می‌شود زیرا در چنین شرایطی یک نرخ در اقتصاد اعلام می‌شود و تمامی معاملات (واردات و صادرات، خرید و فروش) بر اساس آن نرخ صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت دولت می‌تواند بدون اطلاع قبلی و بدون اعلام همگانی و با زیرکی و با استفاده از سامانه نیمایی قیمت ارز را تک‌نرخی کرده و سایر قیمت‌ها را به سمت ارز واقعی سوق دهد. 
درباره نرخ بازار آزاد باید بگویم قیمت مشخص شده در این بازار را نه‌ تنها دولت قبول ندارد بلکه فعالان اقتصادی کشور و اقتصاددانان نیز این قیمت را تأیید نمی‌کنند زیرا این نرخ حاصل سفته‌بازی است که افراد در بازار انجام داده‌اند.


نگـاه 4

عدد 28500 تومان،‌ عدد دقیقی بود

دکتر رضا مقدس
اقتصاددان

​​​​​​​تعیین نرخ ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومانی می‌تواند شرایطی را برای کاهش قیمت ارز در بازار فراهم کند زیرا اگر دولت با این رقم بتواند تقاضاهای اصلی و اساسی مورد نیاز کشور را تأمین کند، برای تأمین سایر نیازها مشکلی پیش‌رو نخواهد داشت. علت این امر نیز این است که درآمد ارزی کشور اصلاً کم نیست و پاسخگوی نیازهای اساسی جامعه خواهد بود، به‌ شرطی که این نیازها دسته‌بندی و لیست شود تا کالاهای غیرضروری به خوبی از آنها حذف شوند. از سوی دیگر اگر دولت نظارت خوبی بر بازار آزاد ارز داشته باشد، می‌تواند قیمت ارز را در کشور به خوبی کنترل کند. یکی دیگر از اقدامات مثبت در عرصه اقتصادی کشور که توسط دولت سیزدهم صورت گرفته، انتخاب محمدرضا فرزین، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به‌عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی بوده است زیرا با توجه به شناخت و تجربه‌ای که وی در حوزه‌های مختلف اقتصادی از جمله ارز دارد، می‌تواند در این عرصه گام‌های مثبت و مؤثری بردارد. با نگاه به تجربیات ایشان در دولت‌های قبل به خوبی می‌توان دریافت که آقای فرزین در شرایط اقتصادی که در حال حاضر در آن هستیم بهترین انتخاب است.
یکی از ابزارهای کنترلی برای بازار ارز سامانه نیما است که می‌تواند ثبات لازم را در اقتصاد کلان ایجاد کند. بنابراین استفاده از این سامانه و حضور آقای فرزین در این عرصه اقتصادی می‌تواند از وقوع اتفاقات منفی و ایجاد شرایط ناآرام اقتصادی در کشور جلوگیری کند.







آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/7/638855/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها