در سومین روز رزمایش مشترک ذوالفقار به نمایش گذاشته شد

شلیک اژدرهای ایرانی از زیردریایی‌های ارتش


گروه سیاسی/ رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش جمهوری اسلامی در سومین روز با هدف قرار دادن پهپادها و اهداف دریایی متخاصم ادامه یافت. در این رزمایش که از نخستین دقایق روز جمعه در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند آغاز شد و روز گذشته به مرحله اصلی خود رسید، اژدر ایرانی «میعاد» برای نخستین‌بار از زیردریایی «طارق» شلیک شد و هدف خود را منهدم کرد. همچنین اژدرهای ایرانی «والفجر 2» نیز با شلیک از زیردریایی‌های «فاتح» و «غدیر» اهداف خود را در دریای عمان و شمال اقیانوس هند منهدم کردند. یک فروند بالگرد SH نیز در ادامه این رزمایش، با پرتاب اژدر «مارک 46»، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد.
در ادامه مرحله اصلی رزمایش سامانه متحرک موشکی ولایت 5 توانست با شلیک موشک قدیر اهداف دریایی خود را منهدم کند. این سامانه متحرک ساحل به دریا با برد 300-200 کیلومتر برای اولین بار در رزمایش ذوالفقار 1401 مورد استفاده عملیاتی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، اژدرهای هوشمند والفجر دارای قابلیت ضد فریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت انفجاری و تخریب بسیار بالا بوده و قادر هستند با غافلگیری ظرف چند ثانیه اهداف و شناورهای بزرگ دریایی را به‌طور کامل منهدم و غرق کنند، همچنین زمان کوتاه آماده‌سازی در یگان‌های پشتیبانی‌کننده و یگان‌های شلیک‌کننده از جمله ویژگی‌های متمایزکننده این اژدر با انواع مشابه است که موجب افزایش توان تاکتیکی، سرعت عمل و واکنش سریع یگان‌های رزمی زیرسطحی خواهد شد.
تجهیزات بومی؛ سند بی‌اثر بودن تحریم‌های تسلیحاتی
در جریان رزمایش ذوالفقار طی روزهای برگزاری انواع مختلفی از پهپادهای شناسایی – رزمی، سامانه‌های بومی پدافند هوایی، موشک‌های هدایت‌پذیر و رهگیر لیزری و اپتیکی و زیردریایی‌ها و اژدرها تنها بخشی از داشته‌های نظامی به نمایش درآمدند. امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش بهره‌گیری از این تجهیزات و تسلیحات بومی را یکی از نقاط قوت رزمایش برشمرد و گفت: با جهاد بی‌وقفه دانشمندان و متخصصان جوان در ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور امروز در حوزه تأمین نیازمندی‌های دفاعی، کاملاً به ظرفیت‌های داخلی متکی هستیم و نمایش اقتدار دفاعی در رزمایش بزرگ و مشترک ذوالفقار 1401 ارتش با استفاده از تجهیزات و تسلیحات بومی را می‌توان دلیل روشن و واضحی برای بی‌اثر بودن تحریم‌های تسلیحاتی دشمنان در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی برشمرد. وی در عین حال با تأکید بر حسن‌همجواری جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و همچنین آمادگی و انسجام نیروهای مسلح در صیانت از تمامیت ارضی کشور، افزود: در این رزمایش آموخته‌های یگان‌های ارتش که محصول رصد دقیق تحرکات و همچنین جنگ‌های اخیر منطقه است، در عرصه عمل آزموده خواهد شد.
اجرای پروازهای ۲۴ ساعته پایش مرزی
 در جریان این رزمایش همچنین پروازهای شناسایی نیروی هوایی ارتش در مناطق مرزی و‌ آب‌های آزاد و بین‌المللی به‌صورت ۲۴ساعته از پایگاه‌های این نیرو در سواحل مکران اجرا شد. این پروازها بخشی از طرح پروازهای ۲۴ ساعته‌ای بود که پوشش هوایی منطقه رزمایش را با همراهی هواپیماهای بدون سرنشین نیروی زمینی و هوایی کامل کرده و آسمان مناطق مرزی ایران را با پروازهای مداوم تحت پایش دارند. در این عملیات جنگنده‌های «اف-۴ E» نیروی هوایی ارتش نیز به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی و دریایی ارتش با تیراندازی و استفاده از بمب‌های ۲۵۰ و 500 پوندی مناطق تحت تصرف یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن را هدف قرار دادند.
در ادامه این مرحله از رزمایش، ناو موشک‌انداز «نجم» با شلیک موشک کروز «نصر» هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد و سامانه‌های موشکی ساحل به دریای نصر نیز اهداف مشخص شده در دریا را منهدم کردند.
پوشش مراکز حساس در برابر تهدیدات هوایی غافلگیرانه
همچنین در ادامه مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰1 ارتش، نیروهای سازماندهی شده در نقش دشمن، با اعزام یک فروند پهپاد از فراز آب‌های بین‌المللی و از فاصله ۱۵۰ کیلومتری علیه حریم فضایی جمهوری اسلامی ایران با ارتفاع ۲۵ هزار پا قصد حمله به مراکز حساس و مهم نیروهای خودی در جاسک را داشت که سامانه‌های راداری نیروی پدافند هوایی ارتش در حداقل زمان آن را کشف کردند و بلافاصله پس از شناسایی توسط شبکه یکپارچه پدافند هوایی به «سامانه موشکی تلاش» واگذار و با شلیک موفق موشک سرنگون شد. گفتنی است که سامانه پدافند هوایی تلاش به‌منظور آشکارسازی و ردگیری هدف برای پوشش نقاط حیاتی و حساس کشور در مقابله با تهدیدات هوایی غافلگیرانه هواپیماهای مدرن جنگی طراحی و ساخته شده و از موشک صیاد 3 استفاده می‌کند. این سامانه قادر است علاوه بر هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن، انواع بالگردها و هواپیماهای بدون سرنشین را نیز ردگیری و منهدم کند.
در مرحله اصلی رزمایش همچنین طی عملیاتی شبانه، پهپادی که در نقش نیروی متخاصم قصد نزدیک شدن به حریم هوایی ایران از سمت دریا را داشت با کشف بموقع توسط رادار سامانه موشکی تاکتیکی بومی مرصاد در فاصله 150 کیلومتری و در ارتفاع 25 هزار پا در هماهنگی با شبکه یکپارچه پدافند هوایی مورد اصابت قرار گرفت و سرنگون شد. نکته قابل توجه درباره سامانه موشکی تاکتیکی بومی مرصاد که قدرت کشف آن از 110 کیلومتر به 150 کیلومتر افزایش یافته این است که می‌تواند در کمتر از 7 دقیقه استقرار یافته و بعد از شلیک موشک در همان مدت زمان موقعیت خود را تغییر دهد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8093/5/638888/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها