مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با «ایران» عنوان کرد

آمادگی دارویی کشور برای پیک هشتم کرونا


فریبا خان احمدی
خبرنگار

کووید۱۹ دوباره در جهان در حال قدرت‌نمایی است ولی پرسشی که اکنون باید مدنظر گیرد این است که آیا آمادگی لازم برای پیشگیری و مقابله با موج جهنده هشتم را داریم. برخی مشکلات در تأمین واکسن، داروهای نگهدارنده کرونا یا حتی سرم در چندین پیک گذشته این دغدغه را تقویت می‌کند که آیا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای چنین چالشی آمادگی دارند.
دکتر اسماعیلی، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره تهیه داروهای مورد نیاز کشور در شرایط خاص می‌گوید: «در بحث تهیه داروهای مورد نیاز کرونا سازمان غذا و دارو تمهیداتی در زمینه افزایش سرعت تأمین و افزایش مقدار تأمین دارو انجام داده است که نمونه بارز آن نامه‌ای که دکتر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو به همه داروسازی‌ها فرستاد، بود. وی از شرکت‌های تولیدکننده درخواست کرده تا داروهای مورد نیازی را که در پیک کرونا مثل آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند، افزایش دهند و در صورتی که توان افزایش تولید ندارند به سازمان غذا و دارو اطلاع دهند تا از طریق واردات این نیازمندی‌ها برطرف شود.»
وی درباره واردات برخی داروها برای عدم تکرار مشکلات در زمینه کمبود دارو چنین می‌گوید: «در کنار تولید داخل اگر کشور نیاز دارد واردات هم انجام می‌گیرد و این در بحث کرونا حائز اهمیت است. به عنوان مثال تولید برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها، سرم‌ و رمدسیویر و... پاسخگوی نیاز کشور نیست و ما برای پوشش این مشکلات داروهایی را که در تأمین آنها دچار مشکل هستیم با واردات جبران می‌کنیم. آخرین آماری که دیروز از شناسه‌گذاری «تیتک» گرفتم در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰، سرعت تأمین برخی از داروها و میزان تأمین‌شان افزایش بسیار داشته‌ است. به عنوان نمونه سرعت تأمین آزیترومایسین بسیار بالا بود. 11 میلیون شربت آزیترومایسین که برای کودکان است در ۹ ماهه ۱۴۰۱ تأمین کرده‌ایم.۱۰ میلیون در ۹ ماهه ۱۴۰۱ آموکسی کلاو تهیه کرده‌ایم که این میزان ۵ برابر کل سال ۱۴۰۰ است. این موضوع نشان‌دهنده روند رو به افزایش است و در این میان شرکت‌های تولیدکننده دارو به صورت ۳ شیفت کار می‌کنند و نیازهای کشور تأمین می‌شود و اگر این نیازها با کارکرد و تولید شرکت‌ها ناقص بماند این واردات داروست که این پروسه را تکمیل می‌کند.»

مصرف 22 میلیون سرم در آذرماه
مشاور رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف سرم‌های تزریقی در کشور می‌افزاید: «آذرماه امسال حدود ۲۲ میلیون مصرف سرم داشته‌ایم و توزیع آن در کشور رقم بالایی است. پارسال که درگیر پیک کرونا بودیم میانگین مصرف سرم‌ ۱۴ میلیون بود و این مصرف در سال‌جاری افزایش داشته است و سازمان غذا و دارو بر همین اساس سیاست‌هایش را تنظیم می‌کند. همه تلاش‌مان این است که در پیک احتمالی کرونا هیچ مشکل و چالشی برای عرضه دارو نداشته باشیم و به لطف خدا و تلاش همکارانم روند رو به رشد را در تأمین دارو شاهدیم و در کنار آن سازمان غذا و دارو برنامه‌ریزی‌های لازم را برای پیک هشتم کرده است.»
اما دغدغه‌ای که بسیاری از مردم دارند، بحث وجود واکسن برای تزریق است و اینکه چه واکسنی در دسترس است. دکتر اسماعیلی در این رابطه عنوان می‌کند: «در زمینه واکسن باید بگویم به اندازه لازم واکسن در انبارهای مراکز بهداشتی و درمانی موجود است و مردم عزیز می‌توانند برای تزریق دوز یادآور مراجعه کنند. باید اشاره کنم که با توجه به خودکفایی در زمینه تولید واکسن کرونا در کشور از دی‌ماه سال گذشته هیچ واکسن خارجی وارد نشده است و باید گفت واکسن‌های ایرانی اثربخشی و ایمنی لازم را دارند و نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.»
وی در زمینه انباشت دارو در انبارهای مراکز درمانی و بیمارستانی و اطمینان خاطر برای تهیه و تأمین دارو در کشور یادآور می‌شود: «برنامه‌ریزی‌مان این است که ذخایر ۶ ماهه داشته باشیم و به همین خاطر سرعت میزان تولید را افزایش داده‌ایم تا بتوانیم یک حاشیه امنیت ۶ ماهه از داروهای ضروری و حیاتی داشته باشیم و این روند در حال انجام است و سرعت انباشت دارو در انبارهای مراکز درمانی بیمارستان‌ها افزایش پیدا کرده است و به وضعیت قابل قبولی رسیده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد. ما آمادگی کامل برای رویارویی با موج احتمالی هشتم را داریم و برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انبارهایشان تا ۶ ماه پاسخگوی نیاز بیماران و مراجعان باشد.»

کمبود آنتی بیوتیک و سرم حل شده است
دکتر اسماعیلی درباره کمبودهای حوزه دارو می‌افزاید: «کمبودهای ما در حوزه‌ دارو متفاوت است؛ مثلاً طی دو ماه گذشته در بحث آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم مشکل داشتیم که رفع شده است و مشکل خاصی نداریم و حاشیه امنی ایجاد شده و الان دغدغه ما داروهای اعصاب و روان است، آن هم برخی از داروها که با تمهیدات لازم با تولید داخلی و واردات در حال جبران است. به صورت کلی سیاست‌های سازمان غذا و دارو این است که برنامه‌ریزی پایدار داشته باشد یعنی اینکه داروهایی که تولید داخل ندارد از طریق واردات جبران شود، آن هم با برنامه‌ریزی پایدار یک‌ساله. در این رابطه از تأمین‌کنندگان داروهای خارجی خواسته‌ایم تا با برنامه‌ریزی ارزشان را از بانک مرکزی دریافت و با خیال راحت دارو تأمین کنند. از سوی دیگر بر دغدغه‌های داروسازان داخلی هم تمرکز کرده‌ایم و از آنها حمایت می‌کنیم تا در زمان مناسب نیازهای خود را تأمین کرده و تولید را انجام دهند تا بتوانیم یک زنجیره تأمین در دسترس و پایداری داشته باشیم که در بطن مشکلات مصرف یا پیک بیماری‌ها یا پیامدهای اپیدمی و... بتوانیم برای ارائه خدمات دارویی تاب‌آوری داشته باشیم.»


بــــرش
فوتی‌های روزانه در آلمان رکورد زد
​​​​​​​بنابر جدیدترین آمار جهانی کرونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید۱۹ در دنیا تاکنون به ۶۶۵ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۲۴ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۶۹۹ هزار و ۸۵۷ بیمار نیز تأیید شده است.
براساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی ‌روز گذشته کرونا در جهان جان ۱۱۴۸ نفر را گرفته است. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۵ هزار و ۷۱۹ ابتلای جدید جهانی نیز به ثبت رسیده است.
آمارها در عین حال نشان می‌دهد که آلمان با ثبت ۲۴۹ فوتی طی شبانه‌روز گذشته، بیشترین شمار مرگ‌های کووید را در جهان داشته و پس از آن ژاپن با ۲۰۸ فوتی بالاترین تلفات را ثبت کرده است.
همچنین امریکا با بیش از ۱۰۲ میلیون مبتلا و عبور از ۱.۱ میلیون قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.
در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۹ میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای قاره سبز است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۳ هزار قربانی، همچنان بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در میان کشورهای اروپایی دارد.
در ایران نیز بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به روز گذشته ۱۱۹ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که افزایشی در شناسایی مبتلایان را نشان می‌دهد. ۶۹ نفر از مبتلایان جدید بستری شدند. ۳ نفر از بیماران کووید ۱۹ در کشور در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۶۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۸۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8095/1/639181/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها