در 9 ماه اول امسال؛

بیش از ۱۰ هزار استاندارد مهارتی فنی و حرفه‌ای تدوین شد


گروه اقتصادی/ بر اساس گزارش‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۰ هزار استاندارد مهارتی در حوزه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و فرهنگ و هنر تدوین شده است.
بر اساس گزارش عملکرد معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای، طی ۹ ماهه امسال ۱۰ هزار و ۱۰۹ استاندارد مهارتی تدوین شده که ۴۸۲۲ استاندارد در حوزه صنعت، ۲۳۳۰ استاندارد در حوزه خدمات، ۱۸۴۹ استاندارد در بخش کشاورزی و ۱۱۰۸ استاندارد در بخش فرهنگ و هنر را شامل می‌شود.
۴۸ درصد استانداردهای تدوین شده مربوط به بخش صنعت و ۲۳ درصد مربوط به بخش خدمات بوده و بخش فرهنگ و هنر کمترین تعداد استاندارد را به خود اختصاص داده است.
طی این مدت همچنین ۶۷۸۱ استاندارد شایستگی و ۳۳۲۸ استاندارد شغلی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تدوین شده است.
گسترش چتر مهارتی و توسعه عدالت آموزشی، گسترش مشارکت با بخش‌های دولتی و غیردولتی و اجرای دیپلماسی مهارت از دیگر اقدامات سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حوزه پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت بوده و در این راستا به تدوین ۱۲۳۷ استاندارد مهارت با رویکرد دانش‌بنیان، کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارتی از ۴۵ روز به ۷ روز کاری، بهبود فرایند تمدید و تعویض گواهینامه‌های مهارتی، راه‌اندازی پایگاه اطلاعات علمی و پژوهشی و سامانه مدیریت آزمونگران مهارت اقدام کرده است.
بر اساس این گزارش یک میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۰۳ نفر داوطلب در آزمون سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۶۳۰ هزار و ۸۴۵ نفر مرد و ۵۴۵ هزار و ۶۵۸ نفر زن هستند.
اما در بخش برگزاری مسابقات مهارت نیز تیم نخبگان مهارتی کشورمان در مسابقات بین‌المللی ۲۰۲۲ شانگهای شرکت کردند که دستاورد آن کسب یک مدال طلا، یک مدال برنز و ۵ دیپلم افتخار بود.
بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر آموزش مهارتی دیدند
بر اساس گزارش‌ها در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۳۱۹ هزار نفر ـ دوره آموزش مهارتی از سوی مراکز دولتی و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای ارائه شده و بیشترین آموزش دیدگان بخش خصوصی و مراکز آزاد فنی و حرفه‌ای را زنان تشکیل دادند.
بر اساس مواد ۱۰۷ و ۱۰۸ قانون کار، در اجرای اهداف قانون اساسی و به منظور اشتغال مولد و مستمر جویندگان کار و بالا بردن دانش فنی کارگران، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است امکانات آموزشی لازم را فراهم کند. همچنین بر حسب نیاز و با توجه به استقرار نوع صنعت موجود در نقاط مختلف کشور برای ایجاد و ‌توسعه مراکز کارآموزی پایه برای آموزش کارگران و کارجویان غیر ماهر، مراکز کارآموزی تکمیل مهارت و تخصص‌های موردی، مراکز تربیت مربی برای آموزش مربیان و مراکز کارآموزی خاص معلولین و جانبازان در سطوح مختلف مهارت اقدامات لازم را صورت دهد.
مطابق ماده ۱۱۰ قانون کار، واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی به منظور مشارکت در امر آموزش کارگر ماهر و نیمه ماهر مورد نیاز خویش مکلفند نسبت به‌ ایجاد مراکز کارآموزی جواز کارگاه یا بین کارگاهی، همکاری‌های لازم را با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عمل آورند.
در ماده ۱۱۱ قانون کار نیز به صراحت اعلام شده علاوه بر تشکیل مراکز کارآموزی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد به منظور آموزش صنعت یا حرفه‌ معین ‌به وسیله اشخاص حقیقی یا حقوقی، با کسب پروانه از وزارت کار تأسیس می‌شود.
گزارش عملکرد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از عملکرد آموزشی این سازمان در ۹ ماهه اخیر نشان می‌دهد که طی این مدت یک میلیون و ۳۱۹ هزار و ۴۴۰ نفر ـ دوره آموزش مهارتی ارائه شده که ۶۳۲ هزار و ۵۱۰ نفر ـ دوره در بخش دولتی و ۶۸۶ هزار و ۹۳۰ نفر ـ دوره در بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای بوده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8100/13/640518/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها