اخبار


رفع مشکلات صندوق بازنشستگی کشوری

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از رفع مشکلات صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد و گفت: در بدو ورود من به وزارت تعاون و کار، صندوق بازنشستگان کشوری با مشکلات عدیده‌ای مواجه بود که با عنایت رئیس‌جمهور این مشکلات رفع شده‌اند و امیدواریم به نقطه‌ای برسیم که دست ما ازجیب دولت کوتاه شود.
سیدصولت مرتضوی، در دیدار اعضای فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی دغدغه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را اجرای عدالت دانست و اظهار داشت: اجرای عدالت زمانبر است و باید تأمین و توزیع منابع عادلانه انجام شود؛ در بحث تأمین منابع تلاش‌های بسیاری صورت گرفت به طوری که امروز بدهی تأمین اجتماعی ابربدهکار به بانک مرکزی به صفر رسیده است.
وی با اشاره به طلب ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی از دولت، در ادامه اظهار داشت: راه‌های گوناگونی را رفته‌ایم تا این موضوع حل و فصل شود و مطالبات تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی از دولت تعیین تکلیف شود. مرتضوی، از زیان‌ده بودن برخی شرکت‌های دولتی به‌عنوان یک معضل نام برد و گفت: بنگاهداری دولتی پاسخگو نیست و باید به سمت و سوی بخش تعاون رفت یا مشارکت بخش خصوصی را تقویت نماییم.  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه صحبت‌های خود گفت: برای کل جامعه هدف ما درمان رایگان است و ۳۰ درصد افراد تحت پوشش به درمانگاه‌های این سازمان مراجعه می‌کنند. ما تلاش داریم تا گشایشی جدی ایجاد شود و همانگونه که رهبر انقلاب فرموده‌اند: بیمار غیر از رنج درد و بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد.

 
تصویب کلیات اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای در کمیسیون آموزش مجلس

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از تصویب کلیات اساسنامه این سازمان با رأی اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی خبر داد.
غلامحسین حسینی‌نیا، در گفت‌وگو با روزنامه ایران اعلام کرد، کلیات اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که با امضای 37 نفر از نمایندگان شریف مردم، تسلیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شده بود با اتفاق آرا در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.
وی بیان داشت: طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، یکی از دستورات جلسه بود که پس از تصویب کلیات آن مقرر شد مفاد و جزئیات اساسنامه در کمیته فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، سازمان‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، مورد بررسی بیشتر قرار گیرد. وی تصریح کرد: پس از تصویب مفاد اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در کمیته فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی، اساسنامه مذکور در بهمن ماه سال‌جاری دوباره در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی طرح می‌شود.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: این اساسنامه با هدف تغییر ساختار، برای چابک‌سازی مهارت‌آموزی در کشور تدوین شده است. به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، اصلاح ساختار از سطح ستاد تا شهرستان‌ها، رتبه‌بندی و طراحی مسیر شغلی مربیان، ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای هیأت امنایی در کنار مراکز ثابت دولتی و آموزشگاه‌های آزاد، پیش‌بینی اختصاص مجدد 2 درصد از درآمد حاصل از اجرای قانون کارآموزی، اصلاح ساعات کاری مربیان، راه‌اندازی شورای مهارت در تمامی استان‌ها به صورت رسمی و دارای قانون مشخص و... از مفاد این اساسنامه است.
حسینی‌نیا با اشاره به ظرفیت‌های ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از جمله 640 مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و حدود 14 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد، گفت: این سازمان، متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی در 6500 استاندارد آموزشی، با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت)، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارت‌های پیش از اشتغال به منظور کاهش دوره جست‌و‌جوی شغلی و تقویت کسب شغل و... است.

 
صدور ضمانتنامه تعاونی‌های دانش‌بنیان 
تا سقف یک میلیارد تومان به‌صورت رایگان

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با تصمیمات گرفته شده در حوزه تسهیلات تعاونی‌ها، صدور ضمانتنامه تعاونی‌های دانش‌بنیان تا سقف یک میلیارد تومان رایگان شده است.
مهدی مسکنی به آتیه‌آنلاین گفت: اکنون نیز صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی این ضمانتنامه‌ها را تا سقف مشخص شده برای تسهیل دریافت تسهیلات توسط تعاونی‌های دانش‌بنیان بر عهده دارد.
وی افزود: کاهش سود تسهیلات دریافتی نیز شامل تمام تعاونی‌هایی است که برای دریافت تسهیلات از همکاری صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بهره‌مند می‌شوند. این میزان از ۱۲ درصد با سیر کاهشی به 7 درصد رسیده است. وی با اشاره به اینکه این اقدام تسهیل اقدامات و سیاستگذاری‌ تعاونی‌ها را به‌دنبال خواهد داشت، اضافه کرد: با توجه به تخصیص ۲ هزار میلیارد تومانی تسهیلات مربوط به بخش تعاونی‌ها، طرح‌های مرتبط با این حوزه به بانک‌ها ارسال شده است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: از این میزان اعتبارات اختصاص داده شده، حدود ۲۵ درصد تسهیلات به تعاونی‌ها پرداخت شده است و باقیمانده این مبلغ اعتباری و تسهیلاتی در حال پرداخت به تعاونی‌های مربوطه است. وی با بیان اینکه تأمین منابع پرداختی تسهیلات اشاره شده به تعاونی‌ها در حال پیگیری و انجام است، گفت: در این بین مشکلات و چالش‌های تعاونی‌ها به‌خصوص در حوزه تضامین دریافت تسهیلات، مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاونی‌ها نقش تسهیلگری در این‌باره ایفا می‌کند. مسکنی همچنین افزود: در این راستا با کاهش هزینه‌های صندوق ضمانت و صدور اعتبارنامه، تلاش در ارائه خدمات به تعاونی‌ها و تسهیل فعالیت بخش تعاون داشته‌ایم.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از فعالیت ۱۰۱ شرکت تعاونی دانش‌بنیان در کشور خبر داد و بیان کرد: امیدواریم با توجه به نامگذاری شعار سال در ارتباط با حمایت از اقدامات دانش‌بنیان، بخشی از اشتغالزایی کشور در بخش تعاون توسط این شرکت‌ها صورت گیرد. مسکنی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰۰ شرکت تعاونی در مرحله ارزیابی جهت تبدیل شدن به دانش‌بنیان هستند و طبق هدف‌گذاری انجام شده تعداد ۲۵۰ تعاونی تا پایان سال دانش بنیان خواهند شد. معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تأمین منابع مالی جهت حل چالش‌های تعاونی‌های دانش‌بنیان بیان کرد: بررسی و برآورد میزان منابع لازم برای احیای تعاونی‌های حوزه دانش‌بنیان و تسریع این موضوع در نشست‌ با مدیران عامل بانک‌های رفاه کارگران، توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید دنبال می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8100/13/640519/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها