گفت‌و‌گوی «ایران» با صفی‌الله فغانپور، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال:

خلیج فارس با نامگذاری مسابقات ورزشی و شعار تغییر نمی‌کند


صفی‌الله فغانپور، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در خصوص استفاده از نام جعلی «خلیج ع.ر.ب.ی» در مسابقات فوتبال کشورهای عربی  به خبرنگار «ایران» گفت: «بلافاصله پس از استفاده جعلی از این نام توسط مسئولان عربی، فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای صادر و در آن بیانیه اعلام کرد که خلیج فارس همیشه فارس است و نامش با نامگذاری مسابقات ورزشی و همچنین شعار تغییر نخواهد کرد. بارها این موضوع در سال‌های گذشته و اخیراً توسط مقام‌های خارجی مطرح شد اما در اصل نام خلیج‌فارس تغییر نکرد و نخواهد کرد.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان از طریق حقوقی به این موضوع معترض شد؟ افزود: «در ابتدا لازم است که بگویم پیگیری حقوقی و قانونی مربوط به این موضوع به وزارت خارجه مربوط می‌شود و آنها باید در این خصوص اقدام کنند. در واقع وظیفه وزارت خارجه صیانت از هویت ایرانی و خلیج فارس است، نه فدراسیون فوتبال. فدراسیون فوتبال به این دلیل که این مسابقات ورزشی است بیانیه داد و بقیه کارها را باید وزارت امور خارجه انجام دهد. از طرفی فدراسیون فوتبال اعلام آمادگی می‌کند که در این مسیر در کنار وزارت امورخارجه خواهد ماند.»مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال صحبت‌های خود را این‌گونه ادامه داد: «زمانی که یک نام ثابت شده و اسناد و مدارک آن وجود دارد، در کدام مرجع رسمی می‌توان به این موضوع شکایت کرد؟ ادعای کشور‌های عربی در خصوص نام جعلی «خلیج ع.ر.ب.ی» تنها در حد حرف و شعار است و همان گونه که گفتم در سال‌های گذشته هم چنین حرف‌هایی مطرح شد اما پس از واکنش‌ها، افرادی که از این نام جعلی استفاده کرده‌اند اظهار ندامت کرده‌اند.»
فغانپور بیان کرد: «در خصوص این موضوع اگر تنها در حد شعار و حرف باشد نمی‌توان اعتراض کرد و تنها در یک صورت می‌توان موضوع را پیگیری کرد و آن استفاده مکتوب از نام جعلی «خلیج ع.ر.ب.ی» است که البته شخص رئیس فیفا و خود فدراسیون جهانی در اینستاگرام خود این نام جعلی را به‌کار بردند و به این دلیل که فدراسیون جهانی فوتبال یک نهاد بین‌المللی است این موضوع را می‌توان پیگیری کرد. امیدواریم که وزارت امور خارجه این موضوع را پیگیری کند و ما هم در کنار این وزارتخانه خواهیم بود.»او گفت: «همه دنیا می‌داند که نام این خلیج، خلیج فارس است و این جزو اسناد سازمان‌های بین‌المللی است و به هیچ عنوان نمی‌توان نام خلیج فارس را تغییر داد. بحث‌هایی که در این خصوص مطرح می‌شود به هیچ وجه ورزشی نیست و ربطی به ورزش ندارد. این موضوعات سیاسی است و هر از چندگاهی که کشورهای عربی دچار ضعف می‌شوند، این موضوع را بیان می‌کنند. در واقع این از موضع ضعف است نه از موضع قدرت.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8100/20/640547/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها