فرانسه رکورددار ابتلای کرونا در اروپا 

صدای زنگ پیک هشتم کرونا در ایران


بر اساس آمار رسمی ارائه شده در جدول جهانی «ورلداُمتر»، طی شبانه‌روز منتهی به روز گذشته کرونا در جهان جان ۷۸۴ نفر را گرفته است. همچنین ۳۲۸ هزار و ۲۸۶ ابتلای جدید جهانی نیز به ثبت رسیده است. آمارها در عین حال نشان می‌دهد که ژاپن با ثبت ۴۰۷ فوتی طی شبانه‌روز گذشته، بیشترین شمار مرگ‌های کووید را در جهان داشته است. بنا به گزارش مقامات بهداشتی ژاپن، تعداد فوتی‌های ناشی از کرونا در این کشور بی‌سابقه است. این رقم در روز یکشنبه نسبت به روزهای گذشته اندکی کاهش داشته با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند که شرایط ممکن است در هفته‌های آتی در این کشور وخیم‌تر شود و احتمال افزایش تلفات کرونایی نیز وجود دارد.یک کارشناس بیمارستان دانشگاه پزشکی توکیو می‌گوید: مقامات ژاپن تصویر دقیقی از شمار کل مبتلایان ندارند. وی همچنین اظهار کرد که به باور او رقم واقعی مبتلایان به کووید۱۹ در این کشور بسیار بیشتر از تعدادی است که مشاهده می‌شود.
امریکا نیز با بیش از ۱۰۳ میلیون مبتلا و عبور از ۱.۱ میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.
در اروپا همچنین فرانسه با ثبت بیش از ۳۹ میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای قاره سبز است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۴ هزار قربانی، همچنان بالاترین رقم مرگ‌ومیر کرونایی را در میان کشورهای اروپایی دارد.
اما در کشور ما شرایط چگونه است؟ 
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در شبانه‌روز منتهی به روز گذشته ۱۳۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و متأسفانه دو نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. ۱۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.
تاکنون ۶۵ میلیون و ۱۶۱ هزار و ۷۳۹ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۵۷۰ هزار و ۴۸۵ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۷۹۳ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۱۷ دوز رسید. بر اساس نقشه رنگ‌بندی کشور نیز در حال حاضر صفر شهرستان در وضعیت قرمز، ۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۰۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۴۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
با این همه کاهش روزهای فوتی صفر کرونا و سه رقمی شدن تعداد مبتلایان روزانه در کنار آماری که از دنیا به گوش می‌رسد نگران کننده است. گشت و‌گذار در شهر و اماکن عمومی و ادارات دولتی و خصوصی نشان می‌دهد که ماسک‌ها برداشته شده است و فاصله‌گذاری را کسی رعایت نمی‌کند، معاشرت‌ها کاملاً به روزهای عادی بازگشته و در کشورمان نیز داریم به روزهای خرید پایان سال نزدیک می‌شویم. حالا افزایش شهرهای نارنجی و زرد را شاهد هستیم با اینکه شهرهای قرمز همچنان صفر است. هرچند گفته می‌شود هنوز سویه غالب کرونا در کشورمان همان زیرسویه BA5 و از خانواده اُمیکرون است، اما زیر سویه‌هایی از اُمیکرون نظیرXBB، BQ1 و BA2.75 که در کشورهای اروپایی، امریکا و کشورهای آسیایی نظیر چین، هند و... موجب افزایش موارد ابتلا و مرگ شدند، در ایران نیز شناسایی شده‌اند. 
وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که موج هشتم کرونا در کشور، با سه زیرسویه XBB ،1BQ و  BA2.75 طی چهار تا شش هفته آینده، به اوج خود برسد. در عین حال بنابر اعلام کارشناسان حوزه سلامت، پیش‌بینی‌ها از «شدت» موج هشتم کرونا نشان می‌دهد که افزایش مبتلایان ناشی از زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، منجر به بروز موج جدیدی می‌شود و انتظار می‌رود تا عید نوروز روند افزایشی موج ادامه داشته باشد. بر همین اساس هم کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا در جلسه اخیر خود که درباره وضعیت موج هشتم و زیرسویه‌های جدید کرونا برگزار شد، توصیه کرد که مردم حتماً در مجامع شلوغ و مسقف از ماسک استفاده کنند و اقدامات بهداشتی مانند فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، ضدعفونی کردن دست‌ها و... را مانند گذشته انجام دهند.
در عین حال هرچند که گفته می‌شود شاید زیرسویه‌های جدید نسبت به زیرسویه‌های قبلی اُمیکرون از نظر سرایت‌زایی قدرت بیشتری داشته باشند، اما از نظر میزان مرگ‌ومیر و پذیرش در بیمارستان‌ها، طبق گزارش‌های فعلی، تفاوتی با سایر زیرسویه‌های اُمیکرون نداشته باشند، اما حتماً باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا از خود و خانواده‌هایمان در برابر ویروس تاج‌دار محافظت کنیم.

تقویت بخش سرپایی در موج هشتم کرونا
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در هشتاد و یکمین جلسه علمی کشوری کرونا این مسأله مطرح شد که باید به دنبال تقویت بخش سرپایی باشیم.
 دکتر حمیدرضا جماعتی اظهار داشت: در این جلسه، آخرین وضعیت دستورالعمل‌های درمانی کرونا در دنیا بررسی و مشخص شد که در زیرسویه‌های جدید اُمیکرون که میزان بستری و مرگ و میر کمتری نسبت به سویه‌های قبلی نظیر دلتا دارند، باید به دنبال تقویت بخش سرپایی باشیم.
وی افزود: تغییری در درمان‌های بستری در راهنماهای بالینی در کشورهای مختلف ایجاد نشده اما در درمان سرپایی، بیشتر تمرکز بر درمان‌های خوراکی ضدویروسی بویژه برای بیماران خفیف تا متوسط، در پنج روز اول بیماری، برای افراد مسن، بیماران با ضعف سیستم ایمنی و بیماران دارای عوامل خطر است؛ چراکه این عوامل موجب شدت بیماری می‌شود و توصیه بر این است که در پنج روز اول، این بیماران از داروهای ضدویروسی خوراکی استفاده کنند.
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: یکی از بهترین داروهای ضدویروسی خوراکی، «پکسلووید» است که در راهنماهای بالینی خیلی از کشورها توصیه و در مطالعات مختلف نشان داده شده که تأثیر این دارو در کاهش بستری شدن بیماران خفیف تا متوسط که با توجه به شرایط‌ ‌شان (افراد با سن بالا، ضعف سیستم ایمنی و وجود عوامل خطر) تحت درمان با این دارو قرار گرفته‌اند، بیش از ۸۰ درصد بوده است.
جماعتی ادامه داد: داروی دیگر خوراکی، «مولنوپیراویر» است که کمتر از ۵۰ درصد در شرایط مشابه با داروی «پکسلووید» برای آن دسته از بیماران، در کاهش بستری شدن بیمارستانی، تأثیر داشته است. برای کمک به عدم اشغال بالای تخت‌های بیمارستانی، خستگی کادر درمانی و صرف هزینه‌های بالا، توصیه بر این است که بخش سرپایی تقویت شده و استفاده از داروهای خوراکی ضدویروسی گسترش یابد تا میزان بستری شدن کاهش یابد و فشار زیادی به اقتصاد کشور، بیمارستان‌ها و پرسنل آنها وارد نشود.
جماعتی با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های ارائه شده در کمیته علمی کشوری کرونا، زیرسویه BA.۵ به تدریج در حال کاهش است، گفت: در حال حاضر شیوع زیرسویه‌های BA.۲.۷۵، XBB.۱ و BQ در کشور در حال افزایش است که این زیرسویه‌ها می‌توانند از نظر سرایت‌زایی، جدی باشند اما از نظر مرگ و میر و بستری، نسبت به زیرسویه‌های قبلی، ممکن است تفاوت زیادی نداشته باشند. در برخی کشورها از جمله امریکا، زیرسویه XBB.۱.۵ در حال افزایش است که سرایت‌زایی و تکثیر بالایی دارند اما از نظر شدت بیماری، بستری و مرگ و میر، تفاوت چشمگیری با زیرسویه‌های غالب برخی کشورها ندارند.
وی ضمن تأکید بر لزوم تقویت بخش سرپایی در مدیریت کرونا در کشور، یادآور شد: با توجه به موج‌ها و جهش‌هایی که در ویروس کرونا شکل می‌گیرد که سرایت‌زایی سویه‌ها معمولاً افزایش می‌یابد اگرچه شاید میزان بستری و مرگ و میر، چندان افزایش نیابد، لازم است که تمرکز بیشتری بر تقویت بخش سرپایی در درمان کرونا شود؛ چراکه با محدودیت تخت‌های بیمارستانی، خستگی کادر درمانی و مشکلات آموزشی برای پزشکان، دستیاران و انترن‌ها با اشغال سایر بخش‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی روبه‌رو می‌شویم و نیاز است که بار بیمارستانی و فشار بر سیستم درمانی، اضافه نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8100/22/640562/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها