سوق به سوی یک زندگی همدلانه


ویدا اقبالی
مشاور خانواده


​​​​​​​از گذشته‌ها در جامعه اینگونه بوده که مردان نقش نان‌آوران خانواده را به عهده بگیرند و این به یک نوع نگرش و باور تبدیل شده است و سبب شده نقش زنان در عرصه جامعه و اقتصاد خانواده کمرنگ‌تر شده و مردان در هر شرایطی مسائل مالی و اقتصادی خانواده را برآورده کنند و اینگونه استقلال و حضور بانوان در عرصه جامعه کمتر شده است. بار و فشار وارده به آقایان و عدم توانایی آنها در مهیا‌سازی تمامی نیازهای خانواده به خصوص در شرایط فعلی، سبب بوجود آمدن آسیب‌های فراوانی از جمله طلاق در بین خانواده‌ها شده است. بر این اساس باید تلاش کرد این باور پوسیده و تک نفره بودن را به سمت و سوی زندگی همدلانه همراه با همکاری و مشارکت سوق داد و بانوان را وارد عرصه اجتماعی کرد تا بتوانند دوش به دوش مردان خانواده با همدلی و همراهی پیش بروند و زنذگی خانوادگی را در ابعاد مختلف ارتقا دهند.
واگذاری این نقش به بانوان و وارد شدن آنها در عرصه اجتماع سبب ایجاد همدلی و درک متقابل شده و بانوان سعی بیشتری برای پیشرفت اقتصاد خانواده خواهند کرد. حضور آنها در اجتماع سبب بالا رفتن سطح آگاهی و خودباوری و احساس ارزشمندی شده و اینگونه با بالا رفتن اطلاعات و به روز شدن می‌توانند تأثیر بسزایی در خانواده و اجتماع خود داشته باشند.
زنان نقش بسزایی در خانواده دارند و مهره اصلی و یکی از پایه‌هایی هستند که وجودشان در خانواده سبب ایجاد محیطی گرم و همدلانه می‌شود. حضور مداوم زنان در خانه و درگیر شدن در زندگی روزمره سبب غافل شدن این افراد از خود و روی آوردن به‌روزمرگی و فراموش کردن پرورش خود و استعدادهای‌شان می‌شود. در صورتی که تجربه ثابت کرده بسیاری از زنان دارای استعداد و توانایی‌های خاصی در مدیریت امور جامعه هستند که به فراموشی سپرده شده است و باید در تلاش باشیم با یک آگاه‌سازی هدفمند این افراد را به خودباوری برسانیم تا با کشف استعدادها و توانایی‌های‌شان نقش خود را در اجتماع و جامعه کوچک‌تر خانواده به ظهور برسانند اینگونه می‌توانند به مادری توانمندتر تبدیل شوند و فرزندانی را تربیت کنند که در آینده بیشتر در جامعه تأثیر‌گذار باشند و آنها نیز به خودباوری رسیده و نقش خود را در اجتماع به خوبی ایفا کنند. اینگونه می‌توان از آسیب‌هایی که ممکن است به فرزندان و نسل آینده به دلیل ناآگاهی و انزوا و افسردگی والدین وارد شود جلوگیری کرد و جامعه‌ای پویاتر در مسیر رشد و پیشرفت داشت، همچنین آسیب‌های پیش آمده را سریع‌تر شناسایی و درصدد درمان آن برآمد. حضور مادران فعال در عرصه جامعه که درصدد هستند همواره اهداف مشخص و والایی را دنبال کنند سبب بالا رفتن امید به زندگی و نشاط در آنها شده و از منفعل بودن آنها جلوگیری می‌کند، سبب می‌شود با انرژی مثبت و توان بیشتری در خانه حضور داشته و تأثیرگذارتر عمل کنند و الگوی مناسب و بهتری برای اعضای خانواده باشند.
باید توجه داشت زنان خود نیز برای رسیدن به استقلال مالی همواره هدفمند تلاش کنند و خود را در امور مالی به درجات بالاتری برسانند و این باور را که تنها مردان باید زنان را حمایت مالی کنند به فراموشی بسپارند. آنها علاوه بر اینکه می‌توانند مستقل عمل کنند در بسیاری از موارد می‌توانند سطح اقتصادی خانواده را ارتقا دهند و با احساس توانمندی و ارزشمندی بیشتری به زندگی ادامه دهند.
در اصل هدف رقابت با مردان و یا برنده بودن نیست بلکه هدف اصلی شناسایی یکی از نقش‌های زنان و پرورش و تأثیر آن در زندگی شخصی و اجتماعی است که در بعضی موارد به فراموشی سپرده شده است و باید برای دیده شدن و ارتقای آن تلاش کرد تا علاوه بر داشتن زندگی مرفه‌تر احساسات بهتری را تجربه کرد و از آسیب‌هایی که به‌دلیل عدم توجه به این مهم ممکن است پیش آید، جلوگیری کرد و شاهد جامعه‌ای پیشرفته‌تر در سایه حضور فعالانه زنان در اجتماع باشیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8100/24/640573/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها