«ایران» از اهمیت دسترس‌پذیری در زندگی افراد دارای معلولیت گزارش می‌دهد

دانش بنیان‌ها؛ راهگشای معلولان


گروه اجتماعی- دسترس پذیری حلقه طلایی توانمندسازی افراد معلول در جامعه و گام اول رعایت حقوق شهروندی در این افراد و مجموعه‌ای از عواملی است که منجر به افزایش توانمندی افراد برای داشتن یک زندگی مستقل می‌شود چرا که  بخشی از افراد جامعه را افراد دارای معلولیت تشکیل می‌دهند. 
در کشور ما حدود یک میلیون و 630 هزار و 744 نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که  نیازها و چالش‌های بسیاری در جامعه دارند. 
امسال با شعار «در مسیر دسترس‌پذیری برای فناوری‌های نوین» هفته جهانی افراد دارای معلولیت را آغاز کردیم و نباید فراموش کنیم دسترس‌پذیری فقط مناسب سازی مسیر برای تردد نیست، حتی وسایل کمکی مثل عصا و سمعک هم در مجموعه دسترس‌پذیری تعریف می‌شود چرا که در صورت فقدان این وسایل فرد امکان فعالیت و حضور اجتماعی را از دست می‌دهد. 
مقام معظم رهبری با تأکید بر شرکت‌های دانش بنیان و فناوری‌های بومی همیشه خواستار زندگی آسان برای افراد جامعه هستند و بر تولید داخل با تکیه بر فناوری‌های نوین بومی و استفاده از استعدادهای داخلی صحبت کرده‌اند.
رامین رضایی مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال «ایران» که با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر شرکت‌های دانش بنیان سازمان بهزیستی چه حمایت‌هایی از شرکت‌های دانش بنیانی که بنایشان را برای زندگی راحت‌تر معلولان گذاشته‌اند می‌کند، می‌گوید: یک میلیون و 630 هزار و 744 نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که 696 هزار و 900 نفر یا  42 درصد از جامعه هدف سازمان  را معلولان جسمی حرکتی، 223 هزار و 700 نفر معلولان دارای آسیب بینایی، 364 هزار و 400 نفر افراد دارای مشکلات  شنوایی، 161 هزار نفر بیماران روانی مزمن و 418 هزار و 900 نفر از افراد دارای معلولیت را معلولان ذهنی تشکیل می‌دهند. در واقع  بیشترین نوع معلولیت مربوط به افراد دارای معلولیت  جسمی حرکتی است.
 اگر بخواهیم از نظر شدت و ضعف معلولیت هم بگوییم  202 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش را معلول خیلی شدید، 678 هزار نفر را  معلولان شدید، 562 هزار و 800 نفر را افراد با  معلولیت  متوسط و 378 هزار نفر را افراد با معلولیت خفیف تشکیل می‌دهند و  44 هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی هم  معلولیت‌های نامشخص دارند و در واقع چند معلولیتی هستند. 
با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری بر شرکت‌های دانش بنیان و با عنایت به قوانین بالادستی که ورود کالاهایی را که مشابه داخلی‌شان در کشور موجود است ممنوع کرده و چیزی را که در کشور تولید می‌شود می‌توانیم از کشورهای خارجی وارد کنیم؛ همین ما را در مسیری قرار می‌دهد تا از شرکت‌هایی که در این مسیر گام برداشته‌اند یا در تولید کالاهای مورد نیاز مددجویان ما اقداماتی کرده‌اند حمایت کنیم که این حمایت‌های ما به دو صورت است یکی از شرکت‌هاست که کالاهای مورد نیاز مددجویان را تولید کرده‌اند. 
بر حسب قانون ما از آنها خرید انجام می‌دهیم و این نوعی حمایت است که وقتی تولید کننده تولید می‌کند کالایش توسط سازمان بهزیستی و نمایندگی‌های ما در استان‌ها خریداری می‌شود. بخش دیگری از حمایت‌های ما به شرکت‌هایی برمی‌گردد که دانش بنیان ثبت شده‌اند ولی با کالاهای مورد نیاز ما آشنا نیستند. 
در جلساتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته‌ایم نیازمندی‌های مددجویان‌مان را به معاونت محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کردیم مثلاً سمعک تولید داخلی نداریم و از آنجا که واردات سمعک هم به دلیل شرایط تحریم با مشکلاتی همراه است و سمعک هم وسیله‌ای قابل نیاز و توجهی است. در همین سال جاری به مدد همین ارتباط و جلسات با معاونت علمی و فناوری قرار شد چند شرکت دانش بنیان وارد کار تولید سمعک شوند و طی تفاهمنامه‌ای که منعقد شد قرار شده تا طی دو سال آینده برای اولین بار در کشور قریب به هزار سمعک برای مددجویان تولید کنند. 
این همان خط ارتباطی سازمان بهزیستی با شرکت‌های دانش بنیان است. برای وسایل مورد نیاز نابینایان هم از شرکت‌های دانش بنیان با تکنولوژی بالا دعوت کرده‌ایم که وسایل مورد نیاز این افراد را تولید کنند البته در زمینه نابینایان شرکت‌های دانش بنیانی داریم که  تقاضاهای سازمان بهزیستی را به روز می‌کنند و فناوری‌ها را ارتقا می‌دهند. یا در مورد ویلچر برقی که نمونه داخلی کم داریم و بیشتر جمع‌آوری است از شرکت‌های دانش بنیان داخلی خواسته‌ایم تا وارد این حوزه شوند و ما هم با خرید محصولات‌شان از آنها حمایت می‌کنیم.  
مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه در پایان با تأکید بر اینکه سازمان به طور مشخص اعتباری برای تولید ندارد و حمایت اصلی ما خرید محصولات با کیفیت این شرکت‌هاست می‌گوید: به دلیل گستره فعالیت سازمان در حوزه معلولان روز جهانی معلولان را هفته معلولان نامگذاری کرده‌ایم و در این هفته برای آشنایی بیشتر جامعه با مسائل و مشکلات معلولان  برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته‌ایم تا نهادها و مسئولان به مسائل معلولان بیشتر بپردازند که با همین ارتباط‌ها امیدواریم بتوانیم ارتباطات خوب و مؤثری با شرکت‌های دانش بنیان و فعالان این حوزه برداریم تا همه با هم زندگی راحت‌تر را به افراد دارای معلولیت کشورمان هدیه کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8100/18/640581/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها