«مادر» در سینمای ایران و جهان

مفهومی فراملیتی به نام «مادر»


زهرا صالحی نیا
نویسنده

دیدن فیلم براساس یک موضوع و یا رخداد می‌تواند تفریح خانوادگی جذابی باشد. می‌توانید درباره آن موضوع در جمع گفت‌و‌گو کنید و زمانی را در کنار هم سپری کنید.
فیلم و سریال با محوریت موضوع مادر و یا نمایش نقش مادر در سینمای ایران و جهان به وفور یافت می‌شود. در واقع آثار مکتوب و نمایشی با محوریت مادر و پدر بسیار خلق شده و علت این تعداد از اهمیت این نقش‌ها و همچنین تأثیری که روی تک تک افراد می‌گذارد، است. البته در انتخاب محتوای تصویری که در جمع خانواده به نمایش درمی‌آید این نکته را باید توجه داشت که فیلم و یا سریال مناسب سن و شرایط روحی همه اعضای خانواده باشد.


سینمای ایران
در بین آثار سینمای ایران که با محوریت موضوع مادر تولید شده، آثار معروفی وجود دارد که ما اکثر آنها را در پخش مناسبتی صداوسیما دیده‌ایم. البته در این دسته‌بندی فیلم‌های با موضوعیت زنان را فاکتور می‌گیریم و فقط به فیلم‌هایی با موضوع مادر می‌پردازیم. یکی از معروف‌ترین فیلم‌های سینمای ایران فیلم «مادر» اثر زنده یاد علی حاتمی است که روایتی شاعرانه از روزهای آخر زندگی یک مادر در جمع فرزندانش دارد. این فیلم تقریباً به اندازه تمام سال‌های تولیدش در حوالی روز مادر از یکی از شبکه‌های صداوسیما پخش شده است، درباره‌اش هم حرف بسیار زده شده. پیشنهاد ما این است که این‌بار اگر فیلم را دیدید نقد شهید آوینی بر این فیلم را نیز مطالعه کنید اگرچه ممکن است رویکرد متفاوتش نسبت به فیلمی که همواره دوست داشتنی و لطیف معرفی شده کمی تند باشد اما جالب توجه است.
فیلم «مهمان مامان» و «میم مثل مادر» هم از گزینه‌های پر استفاده در این روز است. میهمان مامان از روی داستانی با همین نام ساخته شده و خواندن داستان اصلی که از هوشنگ مرادی کرمانی است هم خالی از لطف نیست اما فیلم میم مثل مادر حداقل برای روز مادر شاید مناسب نباشد چون میزان غم و غصه جاری در آن بیش از تحمل یک روز عید است. دیدن فیلم «باشو غریبه کوچک» هم پس از نزدیک به چهال سال بعد از ساختش می‌تواند جالب توجه باشد.
فیلم‌هایی مانند «گیلانه» و «شیار 143» و فیلم درخشان «ویلایی‌ها» هم تصویری از مادران در مواجهه با جنگ و سال‌های دفاع مقدس و بعد از آن را به نمایش می‌گذارند که در هرکدام از این فیلم‌ها رویکرد متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد شاهد هستیم.
در میان آثار ایرانی فیلم «خانه‌ای در خیابان چهل و یکم» اثر کمتر پرداخته شده‌ای است که قهرمان اصلی و آرام و بی‌سروصدایش مادر سن و سال داری است که فرزندانش درگیر مسأله تلخی شده‌اند. اگرچه داستان فیلم تلخ است اما ترسیم مادر در این فیلم بسیار نزدیک به واقعیت رفتاری یک مادر و مادربزرگ ایرانی است. تلاش برای مدیریت روابط در یک خانواده و رفتاری معقولانه به دور از هیجاناتی که همواره در رفتار مادرهای تلویزیون و سینما ایران می‌بینیم باعث شده که مادر این فیلم و رفتار و انتخاب‌هایش قابل فکر و بررسی باشد و اگرچه بهتر است این فیلم را در جمع خانواده نبینید اما برای دیدن در تنهایی گزینه مناسبی است.


برای انتخاب فیلمی که بتوانید در جمع خانواده هم آن را ببینید شاید فیلم Wonder بهترین گزینه باشد. اصلاً دیدن این فیلم در هر شرایط و با هر موضوعی سازگار است. البته قهرمان اصلی فیلم پسربچه‌ای‌ است که با سندرومی نادر به دنیا آمده و حالا باید با وجود شرایط خاصش با دنیای نوجوانی هم مواجه شود اما شخصیت مادر داستان مانند چسبی است که تمام اعضای خانواده و حتی دنیای داتان را کنار هم سالم و شاد نگاه می‌دارد. در فیلم قدرت همدلی از مادر آغاز می‌شود و به تک تک اعضای خانواده سرایت می‌کند مانند جاری شدن یک رود به تمام روابط خانواده سر می‌زند و همه را سیراب می‌کند، Wonder فیلمی است در ستایش خانواده و ارزش خانواده. سریال This is us که فصل آخرش امسال پخش شد هم گزینه بسیار خوبی است برای دیدن. البته همه را یکجا در روز مادر نبینید. سریال روایت یک خانواده است در چند نسل و با محوریت یک زوج و فرزندانشان، نقش پررنگ و تأثیرگذار مادر خانواده به‌عنوان یک مادر و زن در پیشبرد سریال تا قسمت آخر ادامه دارد.
ربکار مادر مهربان و شجاعی است که تلاش می‌کند هر روز رشد کند و فرزندانش را در مسیر رشد همراهی کند از تغییر و شرایط جدید نمی‌ترسد و در مقابل غافلگیری‌های دنیا تلاش می‌کند که نشکند. اگرچه زندگی آسانی نداشته اما تا روزهای آخر عمرش منبع شادی و مهر خانواده‌‌اش است و آنها را کنار هم نگه می‌دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/6/640631/3
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها