طرز تهیه یک کیک فوق‌العاده ساده و خوشمزه برای روز مادر

کیک بی‌بی، مادر کیک‌هاست!


فائزه صدیقی
نویسنده
fa.sedighi@gmail.com

هزاران صفحه در مجلات و روزنامه‌های مختلف وجود دارند که پر است از دستور پخت‌های گوناگون انواع کیک‌ و شیرینی‌، اما بگذارید به شما اطمینان دهم که می‌توانید با خیال راحت به سادگی و خوشمزگی این دستور کیک، اعتماد کنید و آ‌ن‌ را به عنوان یک دستور همیشگی درخانه شیرینتان قرار دهید، چون این همان کیکی است که خودم هر میهمانی درست می‌کنم و گزینه انتخابی‌ام برای روز مادر این هفته هم همین خوشمزه زیباست.
روز مادر، روزی نیست که شما فرصت ریسک کردن به خودتان بدهید، آن روز باید مطمئن بود! برای همین انتخاب ما باید به گونه‌ای باشد که خیالمان از آن راحت باشد، پس این کیک همانی است که می‌خواهیم!
تازه اگر بدانید که اسمش کیک بی‌بی است می‌فهمید که انتخابش حتی از لحاظ معنایی هم با روز مادر همخوانی شیرینی دارد! مگر شما سریال قصه‌های مجید را یادتان نیست؟ به نظرم مادربزرگ قصه یعنی بی‌بی از محبوب‌ترین مادرهای دنیا بود. پس امیدوارم این کیک را درست کنید و برای شما هم محبوب و میهمان همیشگی دورهمی‌‌هایتان بشود.
بیاید با هم درستش کنیم.

کیک بی‌بی با رویه گاناش شکلاتی
مواد لازم
آرد سفید قنادییک پیمانه*       ۱۲۵ گرم
پودر کاکائویک‌چهارم پیمانه            ۲۵ گرم
شکردوسوم پیمانه  ۱۲۵ گرم
کره هم‌دمای محیطیک‌دوم پیمانه  ۱۰۰ گرم
تخم‌مرغ۳ عدد 
شیر۶ قاشق غذاخوری 
بکینگ پودر۲ قاشق چای‌خوری 
وانیلیک‌هشتم قاشق چای‌خوری
* اگر پیمانه‌های استاندارد شیرینی‌پزی را دارید از همان‌ استفاده کنید، اما اگر به آنها دسترسی ندارید یک لیوان دسته‌دار فرانسوی را معادل یک پیمانه در نظر بگیرید.


دستور پخت
ابتدا آرد، پودر کاکائو و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و چند باری آن را الک می‌کنیم. الک کردن به بهتر شدن بافت نهایی کیک کمک می‌کند. این مخلوط را کنار می‌گذاریم.
کره را از قبل بیرون می‌گذاریم تا هم‌دمای محیط و نرم شود، سپس آن را همراه با شکر چند دقیقه‌ای با همزن می‌زنیم تا پفکی‌طور شده و رنگ مخلوط نزدیک به سفید شود.
پس از چند دقیقه که مخلوط کره و شکر آماده شد، تخم‌مرغ‌ها را یکی یکی به این مخلوط اضافه می‌کنیم و با همزن آن را می‌زنیم. هر تخم‌مرغ را حدود ۳۰ ثانیه هم‌می‌زنیم و بعد تخم‌مرغ بعدی را اضافه می‌کنیم. دقت کنید در بین کار چند باری مواد دور ظرف را جمع می‌کنیم (دورگیری) که اگر تخم‌مرغ‌ها به دور ظرف پاشیده شده با این دورگیری آنها را به مواد کیک اضافه کنیم تا هم بخورند و در نهایت کیک بوی زُهم ندهد.
 
 موقع اضافه کردن تخم‌مرغ آخر، وانیل را هم به مخلوط اضافه می‌کنیم و هم‌می‌زنیم.
 
در این مرحله فر را روشن می‌کنیم تا گرم شود.
*بگذارید حالا که به این قسمت از کار رسیده‌ایم نکته مهمی را برایتان بگویم که اوایل کار بارها باعث ناامیدی من از کیک و شیرینی‌پزی می‌شد! دمای پخت در فرهای گازی و برقی برای پخت کیک و شیرینی یکی نیست و به طور معمول دمایی که در فرهای برقی مثل ماکروفر یا سایر نمونه‌ها باید برای پخت انتخاب کنیم حدود 20 درجه کمتر از دمای فرهای گازی‌ است. این عدد می‌تواند با توجه به فضا و اندازه فر برقی شما پنج درجه کمتر یا بیشتر باشد. اما در دستورهای آشپزی و شیرینی‌پزی عموماً به این مورد اشاره‌ای نمی‌شود و تنها یک دما که برای فر گازی است بیان می‌شود و اگر شما نکته تفاوت دمایی را ندانید در نهایت کیک و شیرینی سوخته و سفت تحویل می‌گیرید!
*پس با این توضیحات اگر فر شما گازی است آن‌ را روی دمای ۱۸۰ درجه بگذارید ولی اگر فر برقی دارید روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.
 
حالا نیمی از مخلوط آردی را که کنار گذاشته بودیم به کاسه حاوی مخلوط کره و شکر و تخم‌مرغ اضافه می‌کنیم و با همزن دستی یا کندترین دور همزن برقی در حد مخلوط شدن هم‌می‌زنیم، سپس سه قاشق از شیر را به آن اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم. مجدد نصف دیگر مخلوط آرد و پودرکاکائو و بکینگ پودر را اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم و در نهایت سه قاشق دیگر شیر را به مخلوط نهایی اضافه کرده و با دور کند همزن در حد مخلوط شدن هم‌می‌زنیم.
 
غلظت مایه نهایی کیک باید همانند ماست چکیده باشد. کف قالب مورد نظرمان را کاغذ روغنی می‌اندازیم اما به دیواره‌ها کاری نداریم، سپس مایه کیک را در قالب ریخته، سطح آن را صاف می‌کنیم، قالب را یکی دو بار به سطح کار می‌کوبیم تا حباب‌های اضافی خارج شوند و سپس آن‌ را در فر از قبل گرم شده (با دمای ۱۸۰درجه برای فر گازی یا ۱۶۰ درجه برای فر برقی) برای مدت حدوداً نیم ساعت می‌گذاریم.
*اجازه دهید نکته دیگری را هم برایتان بگویم! هیچ وقت در 20 دقیقه اول پخت در فر را باز نکنید تا پف کیک نخوابد و کیک در نهایت بافت خوبی داشته باشد.
*برای اینکه تشخیص دهید کیکتان پخته است یا نه در اواخر زمان پخت در فر را باز کنید، قالب کیک را کمی بیرون بکشید و یک سیخ چوبی یا خلال دندان را وسط کیک تا انتها فرو ببرید و خارج کنید، اگر از مایه کیک چیزی به آن نچسبیده بود یعنی کیک ما پخته است.
 
وقتی کیک کامل پخت آن را از فر خارج می‌کنیم، یک ربع تا نیم ساعت در دمای محیط می‌گذاریم تا از داغی اولیه بیفتد، سپس یک چاقوی صبحانه را در فاصله بین کیک تا قالبش می‌چرخانیم تا کیک از آن جدا شود و بعد کیک را از قالب درآورده، کاغذ روغنی کف آن را جدا می‌کنیم و آن را در سینی سرو می‌گذاریم.
تا اینجای کار که به نظرم همه چیز خیلی عالی پیش رفت، یک کیک خوشمزه با هم پختیم که برای پذیرایی در هر زمانی عالی است. اما برای جذاب‌تر شدن ماجرا می‌توانید کیک را با خامه ترکیب کنید. شما می‌توانید از خامه‌های قنادی استفاده کنید و کیک را در حد کیک تولد خامه‎‌کشی کنید، اما پیشنهاد من به شما گاناش شکلاتی است، ترکیبی به شدت آسان و در عین حال خوشمزه.


​​​​​​​مواد لازم برای تهیه گاناش شکلاتی
خامه پاکتی صورتی صبحانه       یک عدد ۲۰۰ گرمی 
کاکائو (*سفید، شیری یا تلخ به انتخاب شما)  ۲۰۰ گرم

 
طرز تهیه
خامه را در ظرفی ریخته، روی حرارت ملایم می‌گذاریم و هم می‌زنیم، با دیدن حباب در اطراف لبه‌های خامه ظرف را از روی حرارت برداشته و کاکائوها را داخل خامه‌ می‌ریزیم تا با حرارت آن آب شوند. مخلوط را خوب هم می‌زنیم تا یکدست شود. سس شکلاتی ما آماده است! به همین سادگی و به چه خوشمزگی.
حالا می‌توانیم این سس را روی کیک ریخته و آن را سرو کنیم. نکته‌ای که وجود دارد آن است که اگر از شکلات سفید استفاده کردید می‌توانید با اضافه کردن رنگ‌های خوراکی به آن، سس رنگی داشته باشید و به کار خود تنوع بدهید.
بگذارید نکته آخر را هم در تهیه گاناش شکلاتی برایتان بگویم! در تهیه گاناش شکلاتی هر قدر میزان خامه نسبت به کاکائو بیشتر باشد سس نهایی شل‌تر و رقیق‌تر می‌شود و برعکس هر قدر نسبت خامه به کاکائو کمتر باشد سس نهایی سفت‌تر می‌شود. پس شما می‌توانید با تغییر در نسبت‌های خامه و کاکائو غلظت سس شکلاتی خود را تغییر دهید.
از اینکه این آموزش را تا انتها با من همراه بودید از شما سپاسگزارم. امیدوارم لحظات شیرین زندگیتان هر روز بیشتر از روز قبل باشد. روز مادر مبارک.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/9/640634/3
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها