گفت‌وگو با مهندس جوان ایرانی مدیر یک کارخانه قطری

جدایی از وطن معنایی ندارد


آقای مهندس چه شد که آمدید قطر؟
من تا سال 1397 مقالات متعددی مرتبط با دستاوردهای شغلی و رشته تحصیلی‌ام در کنفرانس‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف منتشر کردم که منتج به دریافت جوایز علمی و پژوهشی شد. بعد از اینکه مقاله‌ام که مرتبط با ریزش‌های تونل‌های آبی بود در کنفرانس مونیخ منتشر و برگزیده شد، پشتیبان مالی آن کنفرانس که یک شرکت قطری بود، از من درخواست کرد تا در یک مورد مشابه در تونل‌های منتهی به استادیوم احمد بن علی در شهر الریان به آنها مشاوره فنی بدهم. این آغاز همکاری من با آن پروژه و دعوت به همکاری تمام وقت از طرف آن شرکت قطری بود.

مهندس حمید علیپوریان مدیر جوان یک شرکت تولیدی قطری است که پس از حضورش آن را به سودآوری رسانده و با محصولات شرکتش، نیاز بازار قطر را ‌تأمین کرده است. با علیپوریان در بازی ایران و ولز آشنا شدم، در همان ورزشگاهی که برای اولین بار کارش را در قطر در آنجا شروع کرد. بعدتر به شرکتش رفتم و از آن بازدید کردم. جوانی که به طرح‌هایش در ایران آنچنان که باید اهمیت داده نشد، با اعتماد رئیس یک هلدینگ بزرگ حالا ایده‌هایش را عملی می‌کند. با او درباره تفاوت کار کردن در ایران و قطر گفت‌وگو کردم و دیپلماسی عمومی از موضع توفیقات فنی و مدیریتی یک متخصص ایرانی. علیپوریان با اینکه حسرت بی‌توجهی در ایران را می‌خورد، خیلی محکم گفت یک روز با تجربه‌هایی که به دست آورده، برخواهد گشت.

چه تفاوتی در تصمیم‌گیری صاحب سرمایه و کار در ایران و قطر وجود دارد؟
اعتماد به نیروی متخصص جوان در سطوح تصمیم‌گیری، استقبال از ایده‌های نو و فراهم کردن فضای پیاده‌سازی ایده‌ها در صنعت، در کشور قطر نوعی رویکرد جدید به حساب می‌آید که اجرای این رویکرد در پروژه‌های جام‌جهانی ثمرات زیادی برای کشور قطر داشته است. من فکر می‌کنم اگر در ایران هم صاحبان سرمایه از روش‌های سنتی و بوروکراتیک مدیریت به روش‌های نوین تغییر رویه دهند و این بستر برای جوانان نخبه فراهم شود که بتوانند در تصمیم‌گیری ایفای نقش کرده و ایده‌های خود را اجرایی کنند، اتفاقات روشنی برای صنعت در ایران رقم خواهد زد.


به نظرم موفقیت امثال شما نوعی از دیپلماسی عمومی است، درست است؟
بدون شک همین طور است. عملکرد هر ایرانی در هرجای دنیا معرف فرهنگ و جایگاه ایران در آن حوزه تفسیر می‌شود. به همین خاطر گاهی عملکرد بد یا شکست یک کسب و کار ایرانی در خارج از کشور به دلایل متعدد از جمله عدم شناخت کافی از بازار کشور مقصد به پای ملیت او گذاشته می‌شود و برعکس موفقیت یک ایرانی توجه صاحبان صنایع و بازار را به ملیت او معطوف کرده و به همه مردم ایران تعمیم می‌دهند.


خودتان را جدا و مهاجرت کرده از ایران می‌دانید یا حضور شما و امثال شما در خارج از کشور می‌تواند یک جور کار برای ایران باشد؟
بدون شک برای من که تخصص و تجربه‌ام را مدیون تحصیل و کار در ایران می‌دانم، جدایی از وطن معنایی ندارد و همچنان با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و متخصصان مرتبط به پروژه‌های زیرساخت در ایران در ارتباط هستم و در صورت نیاز مشاوره‌های فنی به آنها ارائه می‌کنم. اما معتقدم حضور مهندسان و متخصصان ایرانی در کشورهای مختلف و بخصوص کشورهای همسایه نه تنها موجب ارتقای سطح نگرش به محیط کار بین‌المللی در مهندسین ایرانی خواهد شد، بلکه توانایی و دانش ایرانیان را به دنیا نشان خواهد داد.


اگر یک تجربه کسب شده خوب از کار در  ایران بخواهید بگویید و یک تجربه خوب از قطر چیست؟
تجربه کار در پروژه میکروتونلینگ شهر تهران در کنار مهندسین متخصص و باتجربه ایرانی که سرآمدان این حوزه در دنیا هستند را غنیمت می‌دانم و تجربه کار در کارخانه بتون پلیمری در کشور قطر را به جهت مواجهه با چالش‌های نوین و کسب مهارت‌های مختلف در غلبه بر این چالش‌ها مغتنم می‌شمارم.


بتون پلیمری چه کاربردی در ساخت و ساز دارد؟ آیا در ایران هم در این زمینه فعالیتی می‌شود؟
بله، دو شرکت شاخص در حوزه بتون پلیمری در ایران وجود دارد. بتون پلیمری با مقاومت خوب در برابر حمله شیمیایی و دیگر خورنده‌ها، خاصیت جذب آب پایین، مقاومت خوب در برابر ساییدگی و ثبات و پایداری در مقابل پدیده یخ زدگی – ذوب، همچنین مقاومت بالا در مقایسه با بتون سیمان پرتلند اجازه مصرف تا 50 درصد کمتر از مواد اولیه را به ما می‌دهد. این شرایط باعث می‌شوند که بتون پلیمری در یک سطح قابل رقابت با بتون سیمان پرتلند در کاربری‌های ویژه قرار بگیرد. مقاومت بتون پلیمری در برابر مواد شیمیایی از قبیل اسید و محلول‌های قلیایی و سولفاته که در محیط‌های صنعتی و فاضلاب‌ها یافت می‌شوند، بسیار بیشتر است. با این توضیحات کاربرد بتون پلیمری در خطوط انتقال آب و فاضلاب، پوشش ثانویه در خطوط انتقال نفت و گاز، منهول‌های پیش‌ساخته، مبلمان شهری، نمای داخلی و خارجی ساختمان‌ها، کفپوش‌ها قابل توصیه است.


اگر بخواهید یک عامل برای انتخاب و توفیق‌تان بگویید؟
نترسیدن از چالش‌ها و استقبال از آن را یکی از عوامل اصلی مؤثر در کسب جایگاه فعلی‌ام می‌دانم. البته ارتباط گسترده و مستمر با فعالان صنعت در کشورهای مختلف برپایه یک رفتار بین‌المللی و با زبان بین‌المللی (انگلیسی) موجب شد که شناخت جامعه فعال حوزه صنعت ساختمان در کشور قطر از بنده در سطحی باشد که این اعتماد به من صورت گرفته و ایده‌هایم در ارتقای محصولات و فروش آن به ثمر بنشیند.


​​​​​​​مهم‌ترین تفاوت فضای کار در ایران و قطر چیست؟
به عنوان یک مهندس ایرانی که حدود شش سال در پروژه های مختلف زیرساخت اعم از تونل و اجرای شبکه انتقال سیال در شهرهای مختلف ایران کار کرده‌ام باید بگویم که مؤلفه زمان به عنوان یکی از موارد اصلی در پیشبرد پروژه‌های عمرانی در همه جای دنیا، در ایران اهمیت چندانی نداشته و به دلیل عدم پرداخت‌های به موقع از طرف دولت‌ها و نظارت ناکافی، پروژه‌های عمرانی که باید در یک بازه زمانی مشخص به پایان برسد، سال‌ها به طول انجامیده و با هزینه‌ای چند برابر برآورد اولیه افتتاح می‌شود. از طرفی نظام اداری و مکاتبات حاکم بر فضای کار در ایران یکی از موانع اصلی در کار بوده و هست. این موارد با روح حاکم بر تجارت و صنعت در کشورهای همسایه نظیر قطر متفاوت است و بعضاً مانع ایجاد یک فعالیت اقتصادی و صنعتی مشترک می‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/15/640645/3
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها