آمار ضد و نقیض درخصوص گردشگر ورودی به کشور

سقوط آزاد یا رکورد؟


آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری کاهش ورود گردشگران خارجی به ایران را نشان می‌دهد؛ کاهشی که از سال 2019 تاکنون ادامه دارد. طبق این آمار، از این تاریخ تاکنون کشور ما با ثبت رکورد ورود ۲ میلیون گردشگر بین‌المللی، سقوط چشمگیری در میزان ورود گردشگران بین‌المللی داشته است. با وجود این برخی از مسئولان معتقدند که این گونه نیست و ایران چنین کاهشی را تجربه نکرده است. نخستین فردی که معتقد است کشور ما مسافران و گردشگران خود را دارد، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران است. حرمت‌الله رفیعی معتقد است که در دو ماه مهر و آبان بیش از ۶۰۰ هزار تبعه و گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که بیشتر آنها از کشورهای همسایه بوده‌اند.
این فعال بخش خصوصی، برای استناد صحبت‌هایش به ویزاهای صادر شده اشاره می‌‌کند و می‌‌گوید که در ماه مهر ۳۲۰ هزار نفر و در آبان‌ماه ۳۱۰ هزار نفر به ایران سفر کردند. طبیعتاً بیشتر آنها از کشورهای همسایه بودند.
اعتقاد او بر این است که تمرکز صرف بر گردشگران اروپایی و کشورهای غربی رویه‌ای نامطمئن است و نباید به آن تکیه و اعتماد کرد. به همین جهت است که می‌‌گوید: این کشورها با هر اتفاقی، روابط توریستی خود را با ایران کاهش می‌دهند و اتباع خود را از ایران فرامی‌خوانند. به گفته او، اتباع عراق، عمان و قطر یا دیگر کشورهای همسایه حتی جمهوری آذربایجان چنین کاری با ایران انجام نمی‌دهند و در هر وضعیتی به ایران می‌آیند.
این صحبت‌های رفیعی در حالی بیان می‌شود که علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری چندی پیش اعلام کرد که از ابتدای مهرماه علاوه بر کاهش تورهای ورودی از کشورهای اروپایی با کاهش ورود گردشگران از کشورهای همسایه همچون عراق هم روبه‌رو هستیم که هر یک علل خود را دارند. با وجود این رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران درخصوص این اظهارات معاون گردشگری و دیگر فعالان گردشگری که از کاهش سفر از کشور عراق و افت سفرهای درمانی و تجاری اتباع خارجی از جمله افغانستانی‌ها به ایران می‌‌گویند، گفته است که چارتر پرواز افغانستان را در اختیار دارد و طبق آن لیست کاهش سفر از این کشور را رد می‌‌کند. اما درخصوص کشور عراق تأکید می‌‌کند که این کشور تحت تأثیر برخی وقایع داخلی، روند کاهشی در سفر اتباع خود به ایران را تجربه کرده است. وضعیت سفرهای داخلی نیز یکی دیگر از مباحثی است که رفیعی به آن می‌‌پردازد. او در این زمینه نیز معتقد است که چنین نیست و تورهای گردشگری داخلی با افت مواجه نشده است: «براساس شاخص صندلی پرواز، در برخی مسیرهای پرتردد، از جمله کیش، قشم، مشهد، اهواز، بندرعباس و شیراز به سختی و به ندرت صندلی خالی پیدا می‌شود، معمولاً پروازها در مسیر این شهرهای سیاحتی و زیارتی با ظرفیت کامل انجام می‌شود.» همچنین این فعال بخش خصوصی با توجه به اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه «کاهش پروازهای داخلی بویژه پس از کرونا عامل نابرابری عرضه و تقاضا شده و کمبود صندلی پرواز به معنای افزایش تقاضا و سفر مردم نیست» می‌‌گوید که استنادش اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی و وزیر راه و شهرسازی است که از افزایش آمار پروازها خبر داده‌اند. رفیعی معتقد است که آمارش براساس صندلی پرواز است، حال امکان دارد شرایط سفر با تور یا سفرهای زمینی متفاوت باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8101/8/640669/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها