بررسی علل تحریم «روزنامه ایران» از سوی دولت کانادا

تبیین؛ پادزهر پروپاگاندای غرب


گروه سیاسی/ آنچه مایه افتخار روزنامه ایران است، بهانه‌ای برای تحریم این نهاد رسانه‌ای شد. دولت کانادا در حالی روزنامه ایران را تحریم کرد که آنچه مبنای این تحریم‌ها عنوان شده، اصول راهبردی روزنامه و اساساً جزو وظایف رسانه‌ها در قبال مردم، بویژه در شرایط فعلی است. وزارت خارجه این کشور دوشنبه گذشته، پس از اعلام این تحریم‌ها، اتخاذ این تصمیم سیاسی را تحت دو عنوان اتهامی مطرح کرد: «انتشار اطلاعات نادرست و تبلیغات حکومت به‌منظور توجیه سرکوب داخلی و عملیات‌ بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای سازمان‌هایی همچون نیروی قدس سپاه و بازیگران غیردولتی متحد جمهوری اسلامی ایران.» آنچه وزارت خارجه دولت کانادا اطلاعات نادرست خوانده، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی روزنامه ایران نسبت به اغتشاشات اخیر و در عین‌حال، مقابله با تحریف و اغواگری‌های رسانه‌ای غرب نسبت به خشونت‌های خیابانی سه ماه گذشته در شهرهای مختلف ایران است. وزارت خارجه این کشور همچنین انتشار اطلاعات درباره سازمان‌هایی همچون نیروی قدس سپاه را دیگر دلیل خود برای تحریم روزنامه ایران عنوان کرده است. این در حالی است که تبیین رویکردهای منطقه‌ای ایران و حمایت رسانه‌ای از جریان مقاومت، بویژه نیروی قدس سپاه پاسداران که اصلی‌ترین حامی ملت‌ها و دولت‌های مظلوم منطقه است، یکی از مبانی حرفه‌ای و اصول کار روزنامه ایران، بویژه در دولت سیزدهم است.
تلاش برای تبیین در اغتشاشات اخیر
از ابتدای شکل‌گیری اغتشاشات اخیر که با خشونت‌ها و کشته‌سازی‌های بی‌سابقه همراه بوده است، جریان رسانه‌ای وابسته به غرب تلاش زیادی برای مرعوب‌سازی رسانه‌ها در پیش گرفت. هدف این هجمه گسترده تبلیغاتی، شکل‌دهی به افکارعمومی مبتنی بر منافع این کشورها، زیرسؤال بردن نیروهای حافظ امنیت و تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران در اذهان بوده است. مروری بر عملکرد روزنامه ایران در مدت اغتشاشات اخیر نشان می‌دهد «ایران» نه تنها مرعوب این قشون‌کشی رسانه‌ای نشد، بلکه در حرکت آفندی، همواره تلاش کرد تا تصویری مبتنی بر واقعیت از آنچه به واقع در جریان است، ارائه کند. به‌عبارت دیگر، حرکت روزنامه ایران، در مسیر تبیین حقیقت و مقابله با تحریف‌های عامدانه رسانه‌ای بوده است، اما گویا همین حرکت تبیینی، تلاش برای آگاهی‌بخشی و مقابله با پروپاگاندای غرب از سوی دولت کانادا به‌عنوان یک سند و اتهام علیه روزنامه ایران تعریف شده است. از این رو، تحریم روزنامه ایران را می‌توان بخشی از پازل جنگ رسانه‌ای غرب، بویژه دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران دانست که در اغتشاشات اخیر به اوج خود رسید.
تحریم «ایران» تکمیل‌کننده پازل اقدامات ضدایرانی
تحریم روزنامه ایران درحالی صورت گرفت که دولت کانادا از مدت‌ها قبل، رویکرد ضدایرانی خود را آشکار کرده بود. این کشور در برهه‌های مختلف، بویژه در تحریم نهادها و سازمان‌ها در ایران، حتی از دولت متخاصم امریکا نیز پیشی گرفته و به نوعی همواره سعی می‌کرد تا در این خصومت‌ورزی، از دشمن شماره یک ملت ایران جلوتر حرکت کند. در همین راستا بود که در اغتشاشات اخیر نیز تحرکات ضدایرانی دولت این کشور به اوج خود رسید. حضور جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در برخی تجمعات که از سوی گروهک منافقین و دیگر گروهک‌های تروریستی که دستشان به خون فرزندان این میهن آغشته است، علیه جمهوری اسلامی ایران سازماندهی شده بود، از جمله آنها است.
«ایران»؛ رسانه جریان مقاومت
روزنامه ایران بویژه طی 16 ماه گذشته، همواره تلاش کرده است به‌عنوان بازوی رسانه‌ای جریان مقاومت در منطقه حرکت کند؛ جریانی که اتفاقاً در پی استقلال ملت‌ها و رهایی آنها از چنبره استعمارنوین غرب در منطقه حرکت می‌کند. تجلیل از سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و تبیین و تشریح اقدامات او در بیرون کردن غرب به سرکردگی امریکا از منطقه، بخشی از این تلاش بوده است. همچنین روزنامه ایران در دوره‌های مختلف و بنابر اقتضائات خبری، نسبت به انتشار اخبار و تحلیل رویدادهای جریان مقاومت در منطقه اقدام کرده است؛ مقاومتی که امروز به ظرفیت‌های مهمی چون توان موشکی و پهپادی و یکپارچه‌سازی این سامانه‌ها نیز مجهز شده است. از این رو، هرچند دولت کانادا این روشنگری‌های رسانه‌ای و حمایت تحلیلی روزنامه ایران از محور مقاومت را دلیلی برای تحریم عنوان کرده است، اما این دلیل، اتفاقاً به‌عنوان سند افتخار روزنامه ایران قلمداد می‌شود.
دولتی با سابقه قتل‌عام کودکان رنگین‌پوست
دولت کانادا در سال‌های اخیر تلاش کرده است خود را به‌عنوان مدعی حقوق بشر معرفی کند، درحالی که تاریخ شکل‌گیری این کشور با خشونت‌های سبعانه عجین شده است. از جمله خشونت و قتل و غارت کودکان رنگین‌پوست در این کشور که افشای آنها در ماه‌های گذشته حیرت وجدان‌های آگاه را برانگیخته است. در همین رابطه، سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و مدرس دانشگاه در زمینه ارتباطات، نوشت: «دولت سرزمین گورهای دسته‌جمعی کودکان (کانادا) روزنامه ایران را تحریم کرد.» بر پایه همین واقعیت‌ها و سابقه تاریخی کانادا است که خلجی، اینگونه نسبت به تحریم روزنامه ایران واکنش نشان داد: «خداقوت عرض می‌کنم خدمت همه همکاران عزیزم در روزنامه ایران و صمیمانه تبریک عرض می‌کنم.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8101/2/640726/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها