همزمان با درخواست دولت برای تمدید برنامه ششم توسعه صورت گرفت

همراهی مجلس با دولت برای بررسی بودجه 1402


​​​​​​​گروه سیاسی/  اختلاف‌ نظر در مجلس بر سر لایحه بودجه 1402 و تقدم بررسی آن نسبت به تدوین برنامه هفتم توسعه سبب شد مجلس روز گذشته کار خود را با برگزاری نشستی غیر‌علنی درباره بودجه آغاز کند؛ جلسه‌ای که بر اساس روایت تعدادی از نمایندگان، نتیجه‌گیری از آن نیمه‌کاره ماند. البته به نظر می رسد تعامل جدیدی بین دولت و مجلس  برای بررسی لایحه بودجه به وجود آمده است چه آنکه قرار است رئیس جمهور امروز راهی بهارستان شود و لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند. 
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده تبریز در روایت خود از سخنان قالیباف گفت: رئیس مجلس در جلسه غیرعلنی عنوان کرد بنا است دولت تا پایان ماه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و مجلس بودجه 1402 و برنامه هفتم را با هم بررسی کند. همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن که نخواست نامش منتشر شود در گفت‌و‌گو با ایرنا، از اصرار و تأکید نمایندگان در جلسه غیرعلنی برای اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی هیأت رئیسه خبر داد و گفت: در این جلسه قالیباف رئیس مجلس توجیهات و دلایلی را در مورد علت اعلام وصول نشدن لایحه بودجه مطرح کرد اما بحث نیمه‌کاره ماند و مقرر شد در ابتدای جلسه علنی چهارشنبه نیز بار دیگر موضوع بررسی شود. این نماینده با تأکید بر اینکه اکثریت نمایندگان مجلس معتقدند بودجه باید به سرعت تعیین‌تکلیف شود و تأکید دارند باید بودجه سال ۱۴۰۲ تا پایان امسال به صورت کامل تصویب و ابلاغ شده باشد، اظهار داشت: دولت تاکنون احکام و تبصره‌های لایحه بودجه سال آینده را به مجلس داده است و اگر ردیف‌ها و جداول بودجه را نیز ارائه دهد، به گفته قالیباف بررسی لایحه بودجه همین فردا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در عین حال پیش‌بینی کرد در صورتی که دولت نواقص لایحه بودجه را برطرف کند، با فشار و اصراری که از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد، هیأت رئیسه ناچار به اعلام وصول لایحه بودجه خواهد بود.
در همین حال سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شب گذشته خبر داد که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در نشست علنی صبح چهارشنبه ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود. به گفته سید نظام‌الدین موسوی، در نامه رئیس جمهور برای تقدیم لایحه بودجه سال آینده درخواست تمدید برنامه ششم توسعه نیز ارائه شده است.
قانع شدن نمایندگان از پاسخ‌های زلفی‌گل
نمایندگان در نشست علنی مجلس نیز استماع و بررسی پاسخ‌ محمد‌علی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سؤال محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز را در دستور کار مجلس قرار دادند. «علت عدم توجه به توسعه و حمایـت از آموزش‌هـای کـاربردی-مهـارتی مرتبط با مشاغل موجود در کشور و بی‌توجهی به تصویب رشته‌های مـورد نیاز و عدم رسمیت دادن به آنها»، «برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای اصلاح فرایند و تجدیـدنظر در اجرای شیوه‌ها و روش‌های کنونی که باعث افـت علمـی دانشـگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی و عدم همسویی آنها با سیاست‌های دولت شده» و همچنین اعتراض فرهنگی به برخی انتصابات در وزارت علوم مسائلی بودند که زلفی‌گل به آنها پاسخ داد. وزیر علوم درباره انتصابات با بیان اینکه کمیته انتصابات که شامل ۹ نفر بودند در وزارت علوم تشکیل شده است، گفت: البته ممکن است در انتخابات بهترین‌ها انتخاب نشده باشند اما تمام تلاش خود را برای انتخاب افراد مؤمن، انقلابی و عالم انجام دادیم. زلفی‌گل با اشاره به تأسیس معاونت فناوری در وزارت علوم همزمان با نامگذاری سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین توسط رهبر معظم انقلاب و نیز واریز تا ۴۰ درصد از بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی به صندوق تازه تأسیس علوم، تحقیقات و فناوری، افزود: مهارت‌محور کردن آموزش، عزمی فرابخشی می‌خواهد. ما نیاز به قانونی داریم که برای همه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و صنایع خصوصی، سیستمی تشویقی در نظر بگیرند که دانشجویان عزیز را برای کارورزی بپذیرند و امکانات لازم را در اختیار آنها قرار دهند. وی با اشاره به برخی شاخص‌های رشد علمی کشور افزود: ایندکس اچ در جایگاه ملی از ۳۷۷ به ۴۰۸ ارتقا یافته و از بعد کمیت علمی از ۱۶ به ۱۵ ارتقا یافته‌ایم. نماینده تبریز بعد از استماع اظهارات وزیر علوم بیان داشت: با توجه به جواب‌های وزیر از توضیحات وزیر قانع نشدم و اظهارات وزیر به رأی گذاشته شد و نمایندگان با ۱۵۶ رأی موافق و ۵۵ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از ۲۳۹ آرای مأخوذه از پاسخ‌های وزیر علوم قانع شدند.
بررسی چالش‌ صندوق‌های بازنشستگی با حضور وزیر کار
همچنین در جریان بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص ارزیابی ابعاد چالشی صندوق‌های بازنشستگی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی مربوط، ‌سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در صحن علنی با تأکید بر اینکه «عزم دولت برای ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی بسیار جدی است و گزارش کمیسیون اجتماعی با گزارش ما در یک سو بوده و این نشان‌دهنده فهم مشترک ما از مشکلات دارد»، گفت: بزرگ‌ترین تسویه بدهی تاریخ نظام بانکی در این دولت انجام گرفت. یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران بانکی، سازمان تأمین‌اجتماعی بود که حسب دستور رئیس‌جمهور، ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان تسویه شد.


بــــرش
دولت تکلیف قانونی خود را درباره بودجه انجام داده است
با وجود آماده شدن جزئیات و جداول بودجه 1402 برای تقدیم به مجلس از سوی دولت و گذشت بیش از دو هفته از ارسال کلیات بودجه به مجلس و با وجود خواست بسیاری از نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس هم از اعلام وصول لایحه توسط هیأت رئیسه مجلس خبری نشد. وضعیتی که سخنگوی دولت روز گذشته در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی پیرامون آن این‌گونه موضع گرفت که «دولت تکلیف قانونی خود را درباره تدوین بودجه سالانه با توجه به موعد قانونی در آیین‌نامه داخلی مجلس انجام داده است و اکنون مجلس باید لایحه آن را اعلام وصول کند.» به گزارش ایرنا، علی بهادری جهرمی این موضع را در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت تدوین برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه مطرح کرد و توضیح داد: دولت تکلیف قانونی خود را انجام داده و تدوین بودجه سالانه را طبق روال از فروردین و اردیبهشت شروع کرده و با توجه به موعد قانونی آیین‌نامه داخلی مجلس تحویل مجلس شورای اسلامی داده است.
وی با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه مجلس اگر در سالی دولت تدوین سیاست‌های کلی «قانون برنامه» را هم به عهده داشت، باید سیاست‌های کلی آن تا پیش از خردادماه به دولت ابلاغ شود، یادآور شد: این امر تا شهریورماه صورت نگرفت و دولت بر اساس تکلیف قانونی خود تدوین بودجه را تکمیل و تدوین قانون برنامه را هم پس از ابلاغ آغاز کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8101/1/640735/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها