همزمان با تداوم سیاست‌ سرکوب صورت گرفت

عربستان زیر ذره‌بین 10 نهاد حقوق بشری


 حسین فاطمی/ در پی انتشار مداوم خبرهای مربوط به احکام حبس و زندان در عربستان علیه مخالفان این کشور، 10 سازمان بین‌المللی حقوق بشری در بیانیه‌ای با تأکید بر اجرای عدالت در حق قربانیان سرکوب‌ها در عربستان، خواهان پاسخگویی ریاض در مورد این مسائل قضایی شدند.
سایت رسمی دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک که در همین خصوص منتشر کرده، تأکید کرده است: «10 سازمان حقوق بشری که این بیانیه را امضا کرده‌اند، همبستگی خود را با قربانیان سرکوب حکومت اقتدارگرای عربستان اعلام می‌کنند.» این 10 سازمان حقوق بشری که شکایت خود را تحویل دادگاه بلژیک داده‌اند، اعلام کرده‌اند سرکوبگری دولت عربستان نسبت‌ به سال‌های اخیر دو برابر شده است. در این بیانیه آمده است که سرکوب آل سعود «شامل فعالان حقوق بشر، اصلاح‌طلبان، نویسندگان و دانشگاهیان» بوده است و قربانیان این سرکوب در معرض آزار و اذیت، افترا و سهل‌انگاری پزشکی و همچنین بازداشت خودسرانه، شکنجه و ناپدید شدن اجباری قرار دارند.
آنان همچنین بر ضرورت پایان دادن فوری به هر گونه رفتار خشن و غیرانسانی با فعالان و منتقدان سیاسی تأکید کردند و خواستار پاسخگویی قضایی برای تحقق عدالت برای قربانیان سرکوب شدند. بر اساس این بیانیه، قوه قضائیه بلژیک در 24 ژانویه در چهارچوب اصل «صلاحیت جهانی» که به رسمیت می‌شناسد، تصمیم نهایی را در مورد پاسخگو بودن عربستان سعودی اتخاذ خواهد کرد.
به گزارش تسنیم، تعدادی از خانواده‌های قربانیان سرکوب در عربستان از جمله فعالان و منتقدان سعودی در دسامبر 2021 علیه آل سعود شکایت کرده بودند، در حالی که دادستان فدرال بلژیک در ژوئن 2022 از دادگاه استیناف در بروکسل خواستار رد این پرونده شد. دادگاه پس از جلسه رسیدگی در 24 ژانویه تصمیم نهایی را در مورد دستور یا عدم صدور حکم به تحقیق در این پرونده خواهد گرفت.
محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از زمان روی کار آمدن در سال 2017، الگوی حکومتی سرکوبگرانه و وحشیانه را در عربستان تداوم بخشیده است. مجازات اعدام به عنوان یک ابزار سیاسی توسط مقامات سعودی مورد استفاده قرار گرفته و این مجازات برای گسترش ترس در این کشور و ارعاب شهروندان بویژه در میان فعالان حقوق بشر در تلاش خانواده حاکم طراحی شده است.
عربستان در فهرست 10 کشور ناقض حقوق بشر
اخیرا سازمان دیده‌بان حقوق بشر، عربستان سعودی را در فهرست 10 کشور ناقض حقوق بشر در سراسر جهان در سال 2022 قرار داده است. برخی ناظران در گزارشی با اشاره به تشدید سرکوبگری در عربستان سعودی اعلام کردند که مقامات سعودی به‌طور مستمر صدها مدافع و فعال حقوق بشر را به‌همراه بسیاری از شخصیت‌های مذهبی، نویسندگان و منتقدان بازداشت می‌کنند و این بازداشت‌ها شامل مقامات دولتی، تاجران و شاهزادگان نیز می‌شود.
بازداشت شدگان با شکنجه‌هایی از جمله محرومیت از تماس با خانواده، ضرب و شتم و توهین‌های روزانه مواجه می‌شوند و در بسیاری از موارد، شکنجه منجر به معلولیت یا مصدومیت و درد دائمی و همچنین حالت اغما و از دست دادن هوشیاری می‌شود که برخی از زندانیان نیز از حق درمان محروم هستند.
عربستان سعودی در مورد شرایط آزادی بیان و حقوق بشر با انتقادهای بین‌المللی مواجه است و تعداد زیادی از روشنفکران، علما، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر و همچنین تعدادی از فعالان برجسته در زمینه حقوق بشر را بازداشت می‌کند.
بسیاری از ناظران معتقدند که درسایه حمایت‌های کشورهای غربی از عربستان، آزار و اذیت منتقدان، مخالفان، نویسندگان و صدها نفر در عربستان در سال جدید 2023 افزایش یابد و این سال جدید سالی پر از تراژدی غم‌انگیزی خواهد بود. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/4/640773/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها