گزارش «ایران» از برنامه جدید دولت برای تولید مسکن

بسته سیاستی ساخت مسکن به روز شد


گروه اقتصادی/ ستاد اقتصادی دولت بسته سیاستی کاملی برای رفع موانع واگذاری زمین به مردم برای ساخت مسکن به تصویب رساند. روند اجرای قانون جهش تولید مسکن و برنامه‌های حمایتی دولت برای ساخت مسکن نهضت ملی وارد فاز جدیدی شده است. بر اساس این گزارش عملیات آماده‌سازی بیش از ۴۷ هزار هکتار زمین و الحاق آنها به محدوده شهرها برای ساخت مسکن اجرا شده است.
همچنین مطابق ۳ هزار و ۸۴۶ هکتار از اراضی دستگاه‌های دولتی نیز در راستای نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است تا در سال ۱۴۰۲ به واجدان شرایط واگذار شود. با احتساب زمین‌های آماده شده برای واگذاری در روستاها در مجموع زمین لازم برای ساخت بیش از سه میلیون واحد مسکونی جدید فراهم شده است. در گزارش وزارت راه و شهرسازی به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت آمده، نوسازی بیش از یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده شهری و روستایی در سه سال آینده در برنامه دولت قرار گرفته است. نوسازی واحدهای فرسوده و تقویت بنیه مالی سازندگان، دو برنامه‌ برای افزایش عرضه و سرعت‌بخشی به نهضت ملی است که متولیان بخش مسکن در دستور کار قرار داده‌اند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی اخیراً در نشست کمیته تخصصی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، اصلی‌ترین تمرکز وزارت راه و شهرسازی در بخش مسکن را «نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار» و «تقویت توان مالی سازندگان» با افزایش تسهیلات ساخت، اعلام کرد.
نوسازی بافت فرسوده در نهضت ملی مسکن مورد تأکید قرار گرفته است و نوسازی سالانه 150 هزار واحد در این برنامه آمده است. برای ترغیب مالکان و سازندگان برای نوسازی پلاک‌های فرسوده، دولت مشوق‌های مختلفی در نظر گرفته است که از جمله مهم‌ترین آنها، کاهش زمان و هزینه صدور مجوزهای ساخت مانند پروانه ساخت، انشعابات، بیمه و... است. اما در بخش تقویت توان مالی سازندگان، افزایش تسهیلات ساخت از 350 به 500 میلیون تومان سیاست جدید در بخش مسکن است. فعالان حوزه مسکن، با توجه به سیاست‌های تشویقی که برای نوسازی بافت فرسوده از سوی دولت در نظر گرفته شده است، معتقدند این مشوق‌ها در افزایش نوسازی مؤثر خواهد بود، اما در خصوص افزایش تسهیلات بانکی، با توجه به عملکرد ضعیف بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن، تحقق این برنامه قطعی نیست.  بر اساس قانون جهش تولید مسکن، ۲۷ بانک کشور ملزم شدند در سال اول اجرای نهضت ملی مسکن، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به این طرح پرداخت کنند که این تسهیلات پرداخت نشده است.
قانون جهش تولید و عرضه مسکن، بانک‌ها و مؤسسات مالی عامل را مکلف کرده است سالانه معادل 20 درصد از تسهیلات پرداختی سیستم بانکی را برای بخش مسکن (نهضت ملی مسکن) پرداخت کنند. در سال اول، این رقم 360 هزار میلیارد تومان اعلام شد که بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری باید مطابق سهم در نظر گرفته‌شده برای آنها، آن را پرداخت می‌کردند. بر اساس آمار شبکه بانکی، در سال اول اجرای قانون جهش تولید مسکن یعنی از شهریور سال گذشته تا شهریور امسال حدود 3760 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری پرداخت شده است که 20 درصد سهم بخش مسکن حدود 752 هزار میلیارد تومان می‌شود اما آن‌طور که تسنیم گزارش داده در مجموع، طی یک سال منتهی به 31 شهریور ماه امسال 27 بانک و مؤسسه اعتباری 18 هزار و 400 میلیارد تومان تسهیلات نهضت ملی مسکن را پرداخت کرده‌اند که با توجه به تکلیف 360 هزار میلیارد تومانی، 5,1 درصد از این تکلیف محقق شده است. این در حالی است که عملکرد 20 بانک و مؤسسه اعتباری در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن طی یک سال (شهریور 1400 تا شهریور 1401) صفر بوده است. با توجه به عملکرد یک سال اخیر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن، برنامه جدید متولی بخش مسکن برای رشد تسهیلات، به عملکرد بانک‌ها بستگی دارد. وزیر راه و شهرسازی اما از توافق با بانک‌ها برای از سرگیری پرداخت تسهیلات به بخش مسکن خبر داده است. به گفته وزیر راه و شهرسازی «با ارائه تسهیلات بانکی، ساخت و ساز تقویت و افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود سقف وام از ۳۵۰ میلیون تومان تا ۵۰۰ میلیون اضافه و زمان بازپرداخت نیز افزایش یافته تا قدرت مالی بالاتری به اشخاص برای ساخت و ساز داده شود.»
محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بافت فرسوده اعلام کرد: به‌دنبال بسته جامع تشویقی هستیم که مالکین و سازندگانی که توانایی لازم برای ساخت را ندارند ترغیب شوند و شهرداری با تخفیف ۵۰درصد تا ۱۰۰درصدی و همچنین ارائه تسهیلات، این روند سرعت بگیرد.
آیینی در خصوص طرح‌های تشویقی تأکید کرد: اسکان موقت با نرخ ۴ درصد اتفاق بیفتد و افزایش داده شود، همچنین در مقابل تعریض، یک یا دو طبقه تشویقی اعطا شود. تا پایان آذرماه و در کمتر از 2.5 ماه صدور پروانه‌های ساخت به رشد ۵۷ درصد و در برخی مناطق به ۸۵ درصد رسیده است.

برش
​​​​​​​تأمین زمین برای ساخت ۳ میلیون واحد مسکونی و برنامه‌ریزی برای نوسازی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد فرسوده، بسته سیاستی برای رفع موانع ساخت مسکن است که به‌ تصویب دولت رسید

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/8/640783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها