با بررسی گزارش‌های تولید و فروش شرکت‌های فولادی برای 9 ماهه منتهی به آذر 1401 مشخص شد

رشد 10 درصدی مقدار فروش فولادی‌ها


گروه اقتصادی / شرکت‌های فولادی به دلیل درآمد و سودسازی بالایی که طی سال‌های گذشته برای سهامداران داشته‌اند، همواره از طرف فعالین بازار سهام مورد استقبال قرار گرفته‌اند و سهام فولادی‌های بزرگ کشور نیز به عنوان سهام رهبر در بازار سهام شناخته می‌‌شوند.
با این وجود، طی 6 ماه گذشته، تشدید رکود در بازارهای جهانی و کاهش تدریجی قیمت و تقاضا در بازارهای چین و اروپا باعث شد تا سودسازی فولادی‌ها نیز تا حدود بسیار زیادی کاهش یابد و متعاقباً قیمت سهام آنها نیز در بازار سهام نزولی شود.
اما این روند در ماه‌های ابتدایی پاییز تغییر کرد و با افزایش نسبت‌های تولید و فروش و بهبود نسبی بازارهای جهانی، استقبال از سهام فولادی نیز افزایش یافت. همچنین با انتشار خبر بازگشایی مرزهای چین و همچنین کاهش محدودیت‌های کرونایی در این کشور، موج خوش‌بینی درخصوص بهبودسازی فولادسازان ایرانی به راه افتاد و این روند باعث شد در معاملات روز سه‌شنبه، افزایش قیمت در سهام فولادی تشدید شود.
در کنار این موارد، انتشار گزارش‌های عملکرد تولید و فروش فولادی‌ها نیز نشان داد که این شرکت‌ها توانسته‌اند درآمدهای خود را با افزایش روبه‌رو کنند که این موضوع نیز می‌‌تواند رشد بیشتر قیمت سهام آنها را در پی داشته یاشد.
به گزارش سایت «چابک‌آنلاین»، بررسی گزارش‌های  تولید و فروش آذرماه شرکت‌های فولادی فعال در بازار سهام نشان می‌‌دهد، این صنعت در مجموع 9 ماهه 1401 بیش از 305 میلیارد تن  انواع محصول (معدنی و فلزی) تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 6,97 درصد افزایش داشته است.
همچنین با نگاهی به آمار فروش فولادسازان بورسی نیز مشخص می‌‌شود، کل فروش این صنعت از لحاظ مقداری به 158 میلیارد تن می‌‌رسد که این عنوان نیز در مقایسه با 9 ماهه 1400، رشد 9,66 درصدی را نشان می‌‌دهد.
از نظر درآمدی نیز ارزش محصولات فروش رفته فولادسازان در 9 ماهه 1401 از 248 هزار میلیارد تومان گذشته است که این عنوان نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ، 10,98 درصد افزایش نشان می‌‌دهد. 
درآمد دلاری فولادسازان کاهش یافت
صنعت فولاد در ایران یک صنعت صادرات‌محور شناخته می‌‌شود و قیمت محصولاتی که داخل ایران فروش می‌‌رود نیز براساس قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌‌شود. از این رو تغییرات نرخ ارز و همچنین کاهش یا افزایش در فروش صادراتی شرکت‌های فولادی می‌‌تواند تأثیر زیادی بر ارزندگی سهام آنها داشته باشد. 
بررسی آمار فروش صادراتی فولادسازان بورسی نشان می‌‌دهد، در سال 1400، حدود 28 درصد از کل فروش این صنعت به صورت صادراتی بوده و حدود 27 درصد از کل درآمد‌های شناسایی شده نیز از طریق درآمدهای صادراتی پوشش داده شده است.
این در حالی است که در 9 ماهه 1401، سهم مقدار فروش صادراتی از کل فروش فولادی‌ها به 22 درصد کاهش یافته و تنها حدود 20 درصد از درآمدهای این صنعت نیز از محل صادرات شناسایی شده است.
کاهش نسبت فروش صادراتی فولادسازان باعث شده تا درآمدهای دلاری شرکت‌ها در سال 1401 کاهش یابد و از این رو سودسازی آنها نیز از طریق تغییرات نرخ ارز و نیز تنوع بازار‌های فروش با ریسک بیشتری روبه‌رو شود.
براساس این گزارش، مقدار فروش صادراتی کل صنعت فولاد در بورس حدود 12,33 درصد کاهش داشته، درآمد‌های صادراتی کل صنعت نیز حدود 16 درصد کاهش یافته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/10/640790/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها