ایران ‌در ایران


دمای زیر صفر در 388 شهر کشوریخبندان در 80 درصد ایران

ایران‌زمین- هر چند زمستان امسال با بارش برف شروع نشد اما در روزهای پایانی دی‌ماه بارش برف و باران کولاک کرد و 80 درصد مناطق مختلف کشور دمای منفی صفر را تجربه می‌کنند. البته بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا پایان این هفته روند افت دما همچنان ادامه دارد و از روز جمعه با ورود سامانه بارشی دور جدید بارش‌ها شروع می‌شود.
 صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا به «ایران» گفت: هفته پایانی دی‌ماه هفته پربارشی برای کشور خواهد بود. وی از ماندگاری هوای سرد در بیشتر استان‌ها خبر داد و اظهار داشت: برای بیشتر مناطق کشور هشدار نارنجی افت دما و مدیریت حامل‌های انرژی صادر شده است و انتظار داریم مردم با مدیریت مصرف از بروز قطعی گاز جلوگیری کنند. به گفته این کارشناس هواشناسی در سه شنبه دما در 388 شهر کشور به زیر صفر رفت. از این تعداد 200 شهر دمای پایین‌تر از منفی 5 درجه و 66 شهر دمای بین 10 تا منفی 27 درجه را تجربه کردند. در این زمینه سراب در آذربایجان‌شرقی با منفی 27 درجه سردترین و بندرعباس با دمای 22 درجه گرم‌ترین شهر‌های کشور بودند.
ضیائیان همچنین از اعلام هشدار نارنجی کشاورزی برای مناطق جنوبی کشور از روز شنبه به بعد خبر داد و گفت: ضروری است کشاورزان در مناطقی که کشاورزی رونق دارد مانند جنوب کرمان، مراقب سرمازدگی و یخ‌زدگی محصولشان باشند. وی با تأکید بر اینکه از روز جمعه دور جدید بارش برف در مناطق غربی کشور آغاز می‌شود، گفت: در اولین روز هفته آینده شاهد بیشترین بارش‌ها در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری، لرستان، ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد، غرب اصفهان، کرمانشاه، کردستان و مرکزی خواهیم بود. البته از روز یکشنبه از شدت فعالیت این سامانه بارشی کاسته می‌شود اما از روز سه‌شنبه (27 دی ماه) باید منتظر سامانه پرقدرت دیگری باشیم که بارش‌های خوبی را برای نیمه جنوبی کشور خواهد داشت.
هشدار یخ‌زدگی محصولات به باغداران مازندرانی
پیش‌بینی‌های هواشناسی حکایت از آن دارد که طی روزهای پایانی هفته دمای برخی مناطق استان به زیر صفر درجه خواهد رسید و این به منزله هشدار برای بخش کشاورزی است و کارشناسان نصب بخاری باغی، آتش زدن و سوزاندن مواد آتش‌زا بین درختان با رعایت جوانب احتیاط، خودداری از شخم و خاک‌ورزی و پوشش تنه درختان جوان را از جمله راهکارها برای حفاظت محصولات از یخبندان پیشنهاد کرده‌اند. حسن عنایتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر اینکه باغداران با بهره‌گیری از آبیاری بارانی خسارت‌های احتمالی را کاهش دهند، گفت: احتمال سرمازدگی باغ‌های استان در پی سرما و یخبندان وجود دارد.
به گزارش مهر، عنایتی با تأکید بر اینکه با توجه به ماندگاری هوای سرد، یخبندان و سرما احتمال آسیب به باغداران وجود دارد، گفت: راه‌اندازی دستگاه‌های گرمایشی جایگزین در صورت قطع سوخت برای گلخانه‌ها و واحدهای مرغداری ضروری است. وی همچنین باغداران را به استفاده از سیستم‌های رفع خطر یخ‌زدگی در صورت استقرار سرمای صبحگاهی و حفاظت باغ از سرمای ناگهانی تأکید کرد و به دامداران نیز توصیه نمود برای تأمین علوفه مورد نیاز بویژه سبوس برای واحدهای دامداری در مناطق بالادست و میان‌بند اقدام کنند و از زنبورداران نیز خواست شکر مورد نیاز برای کندوها را فراهم آورند. در عین حال حسینعلی محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران با اشاره به نفوذ سامانه سرد و بارشی و کاهش محسوس دما در استان اظهار داشت: به‌ دلیل قرار گرفتن در خط پایانی گازرسانی، احتمال افت فشار گاز در استان وجود دارد. وی گفت: طی چند روز آینده ۸۰ درصد مناطق مختلف کشور دمای منفی صفر را تجربه می‌کنند و استان مازندران نیز از آن مستثنی نیست. محمدی ناترازی بین تولید و مصرف گاز را از جمله دغدغه‌ها برشمرد و گفت: در حال حاضر منابع گازی استان از خطوط مختلف از جمله گلوگاه-دامغان تأمین می‌شود و با توجه به ناترازی، احتمال افت فشار گاز در استان وجود دارد. نفوذ سامانه سرد و زمستانی علاوه‌ بر باغداران و کشاورزان، نگرانی صنایع و واحدهای تولیدی را نسبت به قطع گاز و تکرار فاجعه زمستان سال ۸۶ افزایش داده است. طی روزهای گذشته میزان مصرف گاز در مازندران به بیش از ۳۳ میلیون مترمکعب رسید و سبب شد گاز برخی ادارات، صنایع و واحدهای تولیدی پرمصرف قطع شود.

برنامه قطعی  برق شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی اعلام شد 

مشهد - دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان‌رضوی گفت: به دلیل کمبود گاز نیروگاه‌ها نمی‌توانند برق مورد نیاز استان را تولید کنند، بنابراین در حال حاضر برق صنایع محدود شده است.
امیر مهدی با اعلام خبر قطع برق صنایع در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه تا سه هفته آینده اظهار کرد: به دلیل کمبود گاز، نیروگاه‌ها نمی‌توانند برق مورد نیاز استان را تولید کنند، بنابراین در حال حاضر علاوه بر قطع گاز بخش صنعت، برق آنها نیز محدود شده است. در حال حاضر گاز صنایع فولادی و سیمانی قطع و صنایع کاشی و سرامیک نیز تنها کوره‌شان زنده است. وی افزود: بر اساس مکاتبه‌ شرکت توزیع برق مشهد مقرر شده صنایع یک مگاوات به بالا باید ظرف سه هفته آینده میزان مصرفشان را ۳۰ درصد کاهش دهند. همچنین مقرر شده صنایع و شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی مشهد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به مدت ۳ هفته تعطیل باشند و برق آنها قطع خواهد شد. دبیر اجرایی انجمن مدیران صنایع خراسان با اشاره به ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار بیان کرد: قانون می‌گوید در شرایط اضطراری صنایع در اولویت قطع برق نیستند ولی اگر شرایط خیلی ضروری باشد طبق ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار، دولت می‌تواند برق صنایع را قطع کند مبنی بر اینکه نحوه جبران خسارت صنایع نیز مشخص باشد. در حال حاضر مدیریت مصرف ابلاغ شده اما بخش دوم و نحوه جبران خسارت صنایع مشخص نشده است.

مشکل صادرات سیب آذربایجان‌غربی 
به روسیه و قزاقستان حل شد

ارومیه- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: یکی از مشکلات صادرات سیب از این استان به روسیه و قزاقستان، نبود کشتی اختصاصی بود که با مساعدت منطقه آزاد بندر انزلی برطرف شد.
به گزارش استانداری آذربایجان‌غربی، جواد کرمی در پنجمین جلسه کارگروه صادرات غیرنفتی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در صادرات سیب به روسیه و قزاقستان مشکلاتی وجود داشت که در نشستی با مدیرعامل منطقه آزاد انزلی تفاهمنامه‌ای امضا و ذیل آن مقرر شد کشتی‌های مورد نیاز صادرکنندگان استان [از بندر انزلی] در اختیار آنان قرار گیرد. وی با اشاره به گزارش‌هایی که از صادرات در گمرکات استان و آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی در این جلسه ارائه شد، روند صادرات غیرنفتی در آذربایجان‌غربی را مطلوب و رو به رشد ارزیابی کرد.
کرمی به عمده مشکلات صادرکنندگان آذربایجان‌غربی اشاره کرد و افزود: یکی از عمده مشکلات موجود، ثبت سفارش برای محصولات کشاورزی است که مقرر شده است این مجوزها به خود استان واگذار شود تا این روند برای صادرکنندگان تسهیل شود. در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی، وضعیت صادرات از گمرکات استان و گزارشی از برنامه‌های نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز ارائه شد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8102/12/640804/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها